Rosa Bertram
Rosa Bertram | LinkedIn Mind 20 nov 2020

Heerlijke rituelen voor thuis waar je nu éíndelijk tijd voor hebt

Hoewel het coronavirus voor een pandemie heeft gezorgd en de samenleving flink op z’n kop zet, zien gelukkig steeds meer mensen ook de voordelen in van een stapje (of 3) verplicht terug doen. In plaats van als een kip zonder kop gehaast van hot naar her te rennen, zitten we nu voornamelijk thuis. En dat geeft ons mooi wat extra tijd voor de dingen die we steeds willen doen, maar nooit aan toekomen. 

Je kent het wel, van die rituelen die je graag wílt doen, maar in de praktijk nooit tijd voor hebt. Of nou ja, beter gezegd geen tijd voor maakt. Je schuift ze altijd vooruit, verzet het, leest erover en denkt: oh ja, dat wil ik gaan doen. Maar dan… tja, life happens.

Er is een spontane borrel op je werkt, je vrienden zitten in het park, je bent te laat voor een afspraak, hebt te weinig geslapen, moet nog een wasje draaien. You name it. 

Nu we verplicht veel tijd binnenshuis doorbrengen zijn er nog maar weinig excuusjes om die dingen niet eindelijk wél te doen. Tenzij je kinderen thuis hebt natuurlijk.

Thuisrituelen waar je eindelijk tijd voor hebt

In boeken, artikelen en in podcasts worden we tegenwoordig overspoeld met inspiratie, tips en tricks voor meer geluk, gezondheid en voldoening. Als je een beetje thuis bent in deze onderwerpen weet je waarschijnlijk dat je veel baat hebt bij rituelen.

No more excuses, want je krijgt nu eigenlijk gratis tijd. Perfect voor deze heerlijke rituelen waar je nu éíndelijk tijd voor hebt:

Mediteren

Mediteren is een steeds bekendere tool voor het bereiken van een gelukkig leven. Het kalmeert onder andere de geest, helpt bij het minderen van het associeren met je gedachten (die heb je, je bent ze niet), het helpt bij het voorkomen van depressies, het zorgt voor meer emotionele balans (bewijst dit onderzoek) en meditatie kan helpen voor een betere focus en concentratie.

Ze zeggen weleens: het liefst wil je elke dag een uur mediteren, en als je daar te druk voor bent: 2 uur. Waar je altijd al eens dagelijks wilde mediteren, of in elk geval vaker dan nu, schoot dat er altijd bij in. Gebruik de tijd die je nu niet meer kwijt bent aan reizen naar je werk of studie of hangen in je favoriete stamkroeg, nu voor een dagelijks meditatiemomentje.

Geen zorgen, je hoeft niet meteen elke dag 30 minuten of een uur te mediteren. Als je het nu nog weinig doet, kan je prima beginnen met 5 minuten per dag. Je kan het langzaam opbouwen naar 20 minuten bijvoorbeeld. Onze tip? Mediteer in de ochtend, dan begin je de dag zonder haast en al te veel gedachten.

Liever een geleide meditatie?

Yoga

Nog zoiets wat je waarschijnlijk vaker zou willen doen dan dat je in werkelijkheid doet: yoga. Het beoefenen van yoga gaat gepaard met heel veel voordelen voor zowel lichaam als geest. Yoga zorgt bewezen voor minder angsten, het boost je immuunsysteem, bevordert de slaap, zorgt voor een flexibel en sterk lichaam en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Na elke yogaklas voel je je dan ook weer on top of the world. Genoeg redenen om vaker yoga te doen dus! Maar we snappen heus dat het in de praktijk niet even vaak gebeurt als je zou willen. Tot nu dan! Begin de dag na je meditatie met een yoga-sequence.

Deze yoga-sequence is bijvoorbeeld perfect voor de donkere dagen.

Ayurveda-ochtendritueel

Wie zich een beetje inleest in gezond en bewust leven, is misschien al bekend met Ayurveda. Het is een oude geneeswijze uit India en is al duizenden jaren oud. Bij Ayurveda wordt er gekeken naar jou als geheel (holistisch dus) en draait bijna alles er om de spijsvertering.

Eén van de Ayurveda-methoden is het ochtendritueel. Het kan wel tot 2 (!) uur duren, maar dat hoeft natuurlijk niet. Toch zweren genoeg mensen erbij, zoals Ayurveda- en yoga-docent Kim van der Veer vertelt in de podcast Bedrock Talks.

Benieuwd naar het volledige ritueel? Hét ultieme ochtendritueel volgens de oudste Indiase geneeswijze Ayurveda

Sporten

We hoeven je vast niet te vertellen dat sporten cruciaal is voor een gezond lijf én een gezonde geest (want ja, sporten en bewegen is ook goed voor je hersenen). Toch is het verleidelijk om na werk een etentje of juist de bank te verkiezen boven de sportschool.

Die laatste zijn dan wel fluctuerend open en dicht, maar deze verplichte thuisverblijfperiode is het uitgelezen kans om eindelijk je sportroutine op te pakken. Je hoeft er heus niet dagelijks uren voor de te rennen, maar jezelf een halfuurtje in het zweet werken is júíst in deze tijd een goed idee.

Dat is het natuurlijk altijd, maar nu we minder de deur uit zijn, zitten we ook meer stil. Sportscholen dicht? Deze fijne yoga- en sportscholen geven nu online les of je doet thuis één van deze 8 yoga work-out video’s.

Lezen

Laten we eerlijk zijn: er zijn weinig dingen zo fijn dan helemaal weggezogen worden in een goed boek. Zo’n boek dat je in één ruk wilt uitlezen. Maar ja, wanneer komt het daar nou van? Thuis lukt het me nooit, bijna alleen op vakantie lukt het om genoeg rust te vinden om te lezen.

Must read: Wil je meer boeken lezen? Handige trucs zodat het wél lukt

Nu de wereld even op slot zit, is dit een perfect moment om eindelijk de boeken te lezen die al even op je lagen te wachten!

Dit zijn onze favo boeken van de laatste tijd:

Beautyritueel

Yup, eindelijk is er ook tijd (als je niet álle bovenstaande rituelen opvolgt tenminste) voor een gedegen beautyroutine. Haarmaskers, je lichaam dagelijks insmeren met een (natuurlijke) bodylotion, een serum gebruiken voor je dagcreme, wekelijks een scrub- en haarmasker: je lichaam verzorgen, is heerlijk. Hélémaal als je er eindelijk eens tijd voor maakt (lees: hebt).

Nu we toch verplicht thuis zitten, kunnen we er maar beter het beste van maken. Daar zullen je geest en je lichaam blij mee zijn! En wie weet hou je de routine wel vast omdat je ‘m zo fijn vindt, zelfs als het leven straks weer open gaat. Want wist je dat na 66 dagen een activiteit een ritueel wordt (en dit is wat er dan gebeurt)?

Meer routine-inspiratie?

Geen idee wat je vandaag moet eten? Download Bedrock's Vegan Kookboek

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 'm gratis

Reageer op artikel:
Heerlijke rituelen voor thuis waar je nu éíndelijk tijd voor hebt
Sluiten