Slecht slapen: een guide met álles over slapen (met tips tegen slapeloosheid)

Rosa Bertram 11 okt 2018 Body

Iedereen heeft wel eens last van slapeloosheid. Soms zijn er van die nachten dat je uren wakker ligt en maar niet in slaap kan vallen. Maar hoe werkt slapeloosheid eigenlijk? Deze guide vertelt je álles vertelt over slecht slapen en geeft je de beste tips om vanavond lekker in slaap te vallen.

Gemiddeld slaapt een mens één derde deel van zijn leven. Tenminste, als het goed is. Veel mensen hebben last van slaapproblemen, de één meer en vaker dan de ander.

De oorzaken van slecht slapen

Er kunnen ontzettend veel redenen zijn waarom je niet kan slapen. De belangrijkste oorzaken van een slechte nachtrust zijn je voeding, cafeïne, alcohol, een slecht slaapritme, de temperatuur in je kamer, stress en je telefoon.

Slecht slapen komt dus heus niet alleen door gepieker. Gedachten zomaar uit je hoofdzetten is nou eenmaal niet zo niet zo simpel, maar je het wél invloed op externe factoren. Benieuwd naar andere oorzaken van slaaploosheid?

Lees meer → Slecht slapen: deze oorzaken maken dat je niet in slaap valt

Slecht slapen door de volle maan

De meest voorkomende oorzaken van slecht slapen ken je nu. Maar ook de stand van de maan heeft invloed op hoe je slaap. De energie van de maan heeft invloed op het getij en zorgt er elke dag voor dat het eb en vloed wordt. Als je nagaat dat je lichaam voor meer dan 75 procent uit water bestaat, dan is het logisch dat de maan ook invloed heeft op je lichaam.

Uit onderzoek van de Universiteit van Basel blijkt dat je minder melatonine aanmaakt rond de volle maan. Het duurt langer om in slaap te komen en de slaap is over het algemeen 20 minuten korter. Toch zijn er ook veel onderzoeken die geen verband konden vinden tussen slecht slapen en de volle maan. Ook zijn er theorieën dat we slechter slapen bij een nieuwe maan (halverwege de volle maan).

Lees meer → Slecht slapen bij volle maan: is dat echt of niet?

Weinig tot niet geslapen? Zo kom je je werkdag door

De gevolgen van slapeloosheid

Er zijn dus enorm veel oorzaken voor slapeloosheid. Nu is één nachtje slecht slapen geen ramp, maar als de slapeloosheid langer aanhoudt, kan je te maken krijgen met serieuze klachten. Slapeloosheid heeft effect op je zenuwstelstel, je immuunsysteem en zorgt voor meer kans op hart- en vaatziekten en binge-eten.

Ook kan je ineens kampen met ‘micro slapen‘. Als je dagen of soms weken of langer achter elkaar niet goed slaapt, kan je overdag ineens voor een paar seconden in slaapvallen. Dat is niet gevaarlijk als je gewoon thuis bent, maar wél als je aan het autorijden bent bijvoorbeeld. Een slaaptekort heeft dus grote gevolgen voor je mentale en fysieke gezondheid.

Lees meer → Dit zijn de gevolgen van slapeloosheid en die zijn waarschijnlijk erger dan je verwacht

Zo ga je slapeloosheid tegen

Heb je alle alcohol, koffie en energy drink uit je leven geschrapt, maar avond na avond nog steeds een plafonddienst? Deze tips tegen slapeloosheid zijn wetenschappelijk onderbouwd en helpen ervoor je nachtrust weer terug te krijgen.

Ritme is heel belangrijk voor je lichaam, dus zorg voor een heus slaapschema. Het klinkt niet sexy, maar het helpt je lichaam wél makkelijker in slaap te vallen. Je slaapkamer hoort een sláápkamer te zijn en geen studie-, werk- of woonkamer. Je creëert zo mentale associatie met slaap als je in je slaapkamer bent. Benieuwd naar de rest van de tips?

Lees meer → Slapeloosheid? Deze tips helpen je om vanavond beter in slaap te vallen

Naar-bed-gaan-rituelen van doorgewinterde yogi’s (om écht lekker te slapen)

Tips om makkelijker in slaap te vallen

Kan je nog steeds slecht in slaapvallen? Naast algemene tips voor een betere nachtrust, zijn er ook een aantal handige trucjes waardoor je makkelijker in slaap kan vallen. Wat dacht je van die onschuldige kopjes koffie en thee overdag? Ze helpen je misschien de dag door, maar zorgen ook voor een vicieuze cirkel van slapeloosheid.

Hoe verleidelijk het ook is om in bed nog ‘even’ (lees: eindeloos) te scrollen over je Instagram- en Facebookfeed, toch is het beter je telefoon niet te gebruiken voor je gaat slapen. Tenminste één uur en leg ‘m het liefst aan de kant van de kamer. Naar een scherm kijken, verhoogt je hersenactiviteit en dat is nou juist wat je niét wilt. Wil je de rest van de tips ook lezen?

Lees meer → Kan je maar slecht in slaap komen? Deze tips helpen je!

Wil je meer weten over (slecht) slapen?

 

 

Reageer op artikel:
Slecht slapen: een guide met álles over slapen (met tips tegen slapeloosheid)
Sluiten