Kan je maar slecht in slaap komen? Deze tips helpen je!

We kennen het allemaal wel: je gaat ‘s ochtends weg en je kan niet wachten tot je ‘s avonds weer lekker je bed in duikt. Maar als je dan eenmaal in bed ligt, kan je – ondanks dat je zo moe bent – slecht in slaap komen. En dat is niet de eerste keer deze week. Ai…

Of je nu tot diep in de nacht ligt te piekeren, of ineens vol energie zit: slecht in slaap komen heeft verschillende oorzaken.

Oorzaken slecht in slaap komen

Het kan zijn dat je slecht in slaap komt door lichamelijke oorzaken, zoals net voor bedtijd nog achter je laptop of op je telefoon zitten. Maar ook je emoties kunnen de boosdoener zijn dat je niet kunt slapen. Oude emoties die ineens weer boven water drijven, of misschien heb je onlangs wel iets meegemaakt wat je dwars zit.

Natuurlijk helpt het niet om nét voor het slapen gaan hierover te piekeren. Maar hey, dat is makkelijker gezegd dan gedaan, als overthinking je ding is. Maar wat de oorzaak ook is: het belangrijkste is dat je er vanaf komt.

Tips om in slaap te vallen

Skip de koffie

Hoe erg je ook geniet van een goede bak koffie, het is toch echt beter om deze minstens 6 uur voordat je gaat slapen te laten staan. En ja, ook in thee zit cafeïne. Ga dus liever voor een warme kop kruidenthee voor het slapen gaan.

Daglicht is key

Niets is belangrijker dan overdag voldoende daglicht zien. Door daglicht weet je lichaam wanneer de dag weer is begonnen en wanneer het tijd is om naar bed te gaan. Stel jezelf daarom overdag genoeg bloot aan het daglicht, zodat je lichaam tegelijk met de klok loopt. Niet in de gelegenheid voor voldoende daglicht? Zorg dan in ieder geval voor lampen die het daglicht nabootsen.

Kies de juiste kamertemperatuur

In de zomer kan je vaak niet slapen omdat het te warm is en in de winter kan het juist weer te koud zijn. Zorg daarom voor een goede temperatuur in de slaapkamer waarbij je het niet te warm én niet te koud hebt. Als het te warm is, is de kans op nachtmerries groter. En als je het koud hebt, word je ‘s nachts vaker wakker. Twee dingen die we liever niet willen.

Ontspan

“Laat het los, laat het gaan!”. Hoe irritant je Frozen’s Elsa ook mag vinden, ze heeft wél een goed punt. Het heeft simpelweg geen nut om je druk te maken over iets wat je toch niet kan veranderen als je in bed ligt. Het is daarom goed om te ontspannen voordat je gaat slapen. Lees een goed boek, doe yoga of mediteer.

Vergeet niet te sporten

Sporten is een belangrijk aandachtspunt voor een goede nachtrust. Je kan er je energie in kwijt en vaak voel je je goed na een work-out. Maar het is wel belangrijk dat je op het juiste moment sport. En dat is dus niét vlak voor het slapen gaan. En goed nieuws voor degene die seks ook als sporten zien: dat mag dan weer wél vlak voor het slapen gaan. Hierdoor veranderen je gedachten in iets positiefs, waardoor je juist makkelijk in slaap valt.

Geen telefoon

Nog even snel je appjes beantwoorden of Instagram checken voor het slapen gaan? Hell no. Kies er liever voor om een boek te lezen of geniet van de extra tijd die je nu hebt met je partner. Veel gezelliger ook, toch?

Er zijn dus genoeg manieren om je nachtrust te verbeteren. En hoewel sommige dingen een beetje wennen kunnen zijn, is het wel een goed idee om er mee te beginnen. Zo slaap jij binnenkort als een roosje!

Sleepy time!

Reageer op artikel:
Kan je maar slecht in slaap komen? Deze tips helpen je!
Sluiten