Waarom sommige mensen echt meer slaap nodig hebben

Lang in bed blijven zegt meer dan je denkt

Hoewel je partner om half negen fris uit bed springt, kun jij met gemak tot de middag slapen. En als je dan eenmaal wakker bent, kost het nog steeds moeite om je ogen open te doen. Je denkt misschien dat je gewoon een schone slaapster bent, maar hier kan meer achter zitten.

Veel uurtjes doorbrengen in dromenland lijkt vooral positief. Heerlijk zijn die zaterdagen waarop je helemaal uitgerust wakker wordt – en niet om half acht. Toch zitten er wat addertjes onder het gras. Regelmatig langer dan tien uur slapen, kan duiden op een onderliggend probleem. Zeker als je overdag ook nog behoefte hebt aan een dutje. Slaapexpert Ronald Chevin vertelt aan de Huffington Post: “De meeste volwassenen hebben zeven tot acht uur slaap nodig. Maar als iemand enorm veel slaapt en zich daarna nog steeds vermoeid voelt, is het een goed idee om naar een arts te gaan.”

Structureel veel uren onder de lakens doorbrengen, kan verschillende redenen hebben. Redenen die verder gaan dan je denkt.

Genetisch

Volgens onderzoek kan veel behoefte aan slaap liggen aan je DNA.  Chervin legt uit: “Sommige mensen hebben gewoon een grotere behoefte aan slaap. Aan die genetische eigenschappen kunnen we weinig doen, maar je kunt wel wat doen aan andere factoren die beïnvloeden hoe goed je slaapt. Bijvoorbeeld op dezelfde tijden opstaan en naar bed gaan.”

Heel vaak snoozen kan dus te maken hebben met je innerlijke circadiaans ritme. Hierbij spelen je eerdere gedrag en gewoontes voor een groot deel mee. Stel dat je vanaf jonge leeftijd altijd uitsliep in het weekend, dan is het niet gek als dat nu hetzelfde is.

Een slaapstoornis

De kans is vrij klein, maar je zou in theorie ook last kunnen hebben van een slaapstoornis – vooral als je meer slaap nodig hebt dan de gemiddelde acht à tien uur. Sommige slaapstoornissen, zoals hypersomnia, zorgen ervoor dat je de dag heel laat begint. Iemand die dit heeft, kan nooit opstaan. Zelfs tien uur slaap is niet genoeg.

Deze stoornis kan op elke leeftijd worden ontwikkeld, maar hoe dat kan is niet helemaal duidelijk. Als je denkt dat er sprake kan zijn van een slaapstoornis, is een bezoekje aan de huisarts een goed idee.

Mentale gezondheid

Heel veel slapen kan ook een uiting zijn van depressie. Iemand kan dan meer gaan slapen en zich gedurende de dag nog steeds slaperig voelen. Tien tot elf uur rust nemen per dag is hierbij geen uitzondering. Onderzoek wijst uit dat er ook een link kan zijn tussen depressie en slaapstoornissen. Ook bepaalde medicatie voor depressie kan zorgen voor slaperigheid en de behoefte aan meer slaap.

Een slaaptekort

Toch hoeft de oorzaak van meer slaap nodig hebben niet altijd heel heftig te zijn. Een simpel slaaptekort kan ook de oorzaak zijn van veel slapen. Heel logisch dat je na een nachtje doorhalen wat meer rust nodig hebt. Gelukkig is dat ook helemaal niet erg, als het incidenteel is.

Heb je er een gewoonte van gemaakt om soms heel weinig te slapen en dit vervolgens weer te compenseren? Dan kan het een goed idee zijn om eens kritisch te kijken naar je slaappatroon. Volgens Chervin heeft het niet eens altijd zin om je slaap weer ‘in te halen’.

Voel je je dus constant slaperig en wil je overal dutje doen? Dan is een bezoekje aan de huisarts slim om te doen. Maar af en toe lekker lang uitslapen op een brakke zaterdagochtend, is heel normaal.

Meer lezen over slaap?

We geven tips om beter te slapen. Ook kunnen deze vijf meditaties je helpen om een goede nachtrust te creëren. En ‘s ochtends moe wakker worden, heeft niet altijd te maken met te weinig slaap.

En wil jij meer interessante artikelen over mind, body en better world? Meld je dan nu aan voor onze Bedrock-nieuwsbrief!