Dit kun je aan je slaapkamer veranderen om beter te slapen

Verf je muren bijvoorbeeld blauw

Hoe hard we ook ons best doen, het lukt gewoon niet altijd om zoveel slaap te pakken als we zouden willen – én nodig hebben. En als we dan een keer trots op tijd in bed liggen, zul je zien dat we juist die avonduren liggen te woelen omdat ons lichaam het niet meer gewend is. Daarom heeft NSMBL wat tips voor je om jouw slaapkamer het ultieme slaapparadijs te maken.

Verf de muren van je slaapkamer

Volgens de National Sleep Foundation kun je de muren van je slaapkamer het best in een gedempte blauwe kleur verven. Dit heeft het meest kalmerende effect op je geest en humeur, waardoor je ‘s nachts gemakkelijker tot rust komt en in slaap valt. Voel jij blauw niet helemaal? Dan kun je ook voor een lichtgrijze of zilveren kleur gaan.

Dim je lichten

Felle, blauwige lichten zorgen ervoor dat je lichaam niet in een slaperige toestand komt, en daarom is het handig als je de lichten in je kamer dimt. Mocht jouw lamp geen verschillende lichtstanden hebben, dan kun je bijvoorbeeld ook een klein lampje voor naast je bed aanschaffen of kaarsen met rustgevende geuren als lavendel of vanille aanschaffen.

Zorg voor goed verduisterende gordijnen

Hoe donkerder de ruimte, hoe beter je slaap. Het is het daarom zeker waard om te investeren in verduisterende gordijnen. Je zult namelijk langer en dieper kunnen slapen als je niet door de eerste lichtstralen wordt gewekt.

Dit vind je vast ook leuk: Waarom je ‘s ochtends moe wakker wordt (en waarom dat niet altijd door te weinig slaap komt).

 

Koop goede bedlakens

De stof van je bedlakens kan ook van invloed zijn op de kwaliteit van je slaap. Zo kun je de bedlakens van synthetische materialen als polyester of nylon beter laten liggen, omdat deze niet goed doorluchten en je lichaamswarmte vasthouden. Bij het uitkiezen van je bedlakens is het dus beter om te kiezen voor luchtige en zachte stoffen, zoals 100 procent bio-katoen.

Leg een extra deken over je bedlakens

Afhankelijk van de tijd van het jaar, kan alleen je bedlaken een beetje te koud zijn – terwijl een dikke sprei net iets te veel van het goede is. Daarom kan het fijn zijn om een dunne deken over je bedlakens te leggen, zodat je de temperatuur goed kunt reguleren.

Wissel van kussens

Als er op jouw kussens gele sporen te vinden zijn en ze een beetje uit vorm zijn geraakt, dan is het hoog tijd om ze te vervangen. Dit is niet alleen vanwege hygiënische redenen, maar ook vanwege het feit dat je kussens wel goed je nek moeten kunnen ondersteunen. Een goede maatstaaf om aan te houden is om je kussens elke twee jaar te vervangen. Jep, wedden dat dat niet het geval is bij jou? Kies ook hierbij uiteraard voor duurzame materialen.