Deze 5 meditaties helpen jou om goed in slaap te vallen

Maar overdag kunnen ze ook prima worden gebruikt

Meditatie is niet iets waar iedereen fan van is. Sommigen vinden het te saai, te stil en onproductief. Toch kan meditatie je op verschillende vlakken helpen, bijvoorbeeld als je ‘s avonds rustig in slaapt wilt vallen. Misschien heb je iets aan deze vijf meditaties!

Learning to surrender – Sarah Blondin (8 minuten)

Deze fijne meditaties kregen we getipt door een lezer, heel leuk!  Sarah Blondin werd op Insight Timer maar liefst drie miljoen keer beluisterd, dus er zijn zeker veel mensen fan van haar. Ze heeft een prettige stem on naar te luisteren, en de meditaties zijn vrij poëtisch. Door deze meditaties leer je situaties in je leven makkelijker te accepteren, zodat je je hieraan kunt overgeven. En als je net begint met meditaties, zijn acht minuten prima vol te houden.

Dit vind je vast ook leuk: Wil je beter slapen? Deze fijne drankjes helpen je.

 

Yoga Nidra – Tripura Yoga (1 uur)

Yoga nidra wordt ook wel slaapyoga genoemd, en dat is niet zonder reden. Begeleid door een rustige mannenstem, drijven je gedachten langzaam weg. Hoewel een uur heel lang lijkt, is de kans groot dat je toch eerder wegdoezelt. Deze meditatie is ook geschikt voor beginners, omdat er gebruik wordt gemaakt van een bodyscan (je ontspant je ledematen één voor één). Lijkt dit je wel wat, dan is Spotify de plek waar je deze meditatie kunt vinden.

Say yes to life – Tara Brach (13 minuten)

De website van Tara Brach omschrijft haar meditaties als een manier om relaxte en vriendelijke aandacht te creëren, door te focussen op je ademhaling en alles te accepteren wat naar boven komt. In veel meditaties van Tara staat observatie centraal. We kunnen gedachten registreren, om ze vervolgens te laten gaan. Deze fijne meditaties kun je hier vinden. Net zoals de meditaties van Sarah Blondin, zijn ze vrij kort.

The sea – Peder B. Hellend (25 minuten)

Dit is geen geleide meditatie, maar ontspannende harpmuziek. Voor sommige mensen werkt dit heel goed om zelf bij te mediteren. De muziek is puur instrumenteel, dus je wordt er echt rustig van. Dat kan trouwens ook een uitkomst zijn als je overdag rustig en gefocust wilt werken; eigenlijk is ‘ie dus zo ongeveer altijd geschikt. Je vindt deze meditatie hier.

Een minuut-meditatie voor aarding – Cara Bredley

Eigenlijk moet je júist mediteren als je daar geen tijd voor hebt; een spreekwoord zegt zelfs dat je dan het dubbele aantal minuten moet mediteren. Maar iets is beter dan niets, dus deze één minuut durende meditatie kan je ook al heel wat helpen. Ook deze is erg toegankelijk, omdat je je simpelweg focust op je ademhaling.