Rosa Bertram
Rosa Bertram | LinkedIn Body 15 feb 2020

Weinig energie? Met deze voeding geef je je lichaam een energie boost

Je hebt van die dagen dat je gewoon niet vooruit te branden bent, zowat achter je bureau in slaap valt en geen fut overhebt om nog een fatsoenlijk gesprek te voeren. Dan maar 3 bakken koffie er tegenaan en verder knallen, hopen dat het helpt. Je raadt het al: dat is niet de beste oplossing. Welke dan wel? Het eten van de juiste voeding.

Zo ga je binnen een mum van tijd van weinig energie naar veel energie!

Van weinig naar veel energie

Als je regelmatig moe bent en echt niet vooruit te branden bent, dan wordt het misschien tijd om te kijken naar waarom je zo futloos bent in plaats van er een vierde flat white aan te gooien.

In noodgevallen kan koffie je misschien door dat ene project of die laatste deadline heenslepen, maar een duurzame oplossing is het natuurlijk niet.

Lees ook: We hebben een haat-liefdeverhouding met koffie (is het nou slecht?)

Voldoende slaap en beweging zijn belangrijke factoren voor je energie-level, maar ook het binnenkrijgen van de juiste voeding speelt hierbij een cruciale rol.

Voeding waar je energie van krijgt

Deze voedingstoffen zorgen voor een flinke, duurzame energy boost:

Skip sugar

Suiker is lekker, werkt verslavend en zit in heel veel producten. Je krijgt er misschien even vleugels van, maar even later donder je keihard naar beneden. De bekende sugar rush. Hoe werkt het?

Suikers worden door het lichaam snel afgebroken (het zijn makkelijk verteerbare koolhydraten) waardoor het suikergehalte in je bloed stijgt. Je lichaam geeft als reactie insuline af waardoor overtollige suikers uit je bloed worden gehaald en afgevoerd worden naar de rest van je lichaam, leren we van Gezondheidsnet. En dat zorgt voor een korte energiekick. Doordat het snel weer daalt, krijgt je lichaam wéér zin in suikers.

Door breek je deze vicieuze cirkel, dan heb je binnen 2 tot 3 weken al minder trek in zoetigheid!

> Leestip: Dit onderzoek legt precies uit hoe suiker je hersenen uitput

Vitamines

Er zijn twee vitamine waarvan je er genoeg wilt binnenkrijgen om je energieniveau op pijl te houden:

Vitamine C
Vitamine werkt uitstekend bij griepjes of verkoudheid, maar het doet nog meer! Het helpt je lichaam namelijk ook ijzer op te nemen uit plantaardige producten. Extra handig dus als je weinig of geen dierlijke producten eet.

Vitamine C zit in veel groente, fruit en (zoete) aardappelen, met name in bepaalde koolsoorten, sinaasappels, paprika, citrusfruit, kiwi’s, bessen en aardbeien.

Vitamine B12
Deze vitamine is onmisbaar als je een (deels) plantaardig dieet volgt. Je slikt vitamine B12 bij in supplementen. Maar, het is ook nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen en heeft daarom indirect invloed op de zuurstoftransport in je bloed, schrijft Gezondheidsnet.

Ook voorziet het in energie en kan het bloedarmoede (bepaalde vormen ervan) voorkomen!

Luister ook: Bedrock Talks: de nieuwe podcast over voedingstrends en voeding als medicijn staat nú online

IJzer

Popeye at ijzer bij de vleet en was ijzersterk (waar zou die term eigenlijk vandaan komen?). Hoe zit dat?

Je bloedt bevat hemoglobine en dat is weer een onderdeel van je rode bloedcellen (die het zuurstof in bloed vervoeren). IJzer ondersteunt je lichaam daarbij!

Grote kans dat wanneer je moe en futloos bent, dit wordt veroorzaakt door een ijzertekort. Denk je dat dit bij jou het geval is? Dan kan je dat altijd laten checken bij de huisarts.

IJzer vind je vooral in dierlijke producten, maar ook in volkorenproducten, peulvruchten, noten en donkergroene bladgroenten zoals spinazie, paksoi en andijvie.

Smoothies

Een smoothie zit boordevol gezonde voedingsstoffen, mits je er de juiste ingrediënten instopt natuurlijk. Zorg voor een dikke smoothie waardoor je er echt op moet kauwen (en maak kauwbewegingen!); dat zorgt voor een minder snelle vertering en zo krijgt je lichaam de kans de voedingstoffen beter op te nemen.

> Smoothie inspiratie: De super spice smoothie: een smoothie-recept voor een extra kick

More veggies 

In plaats van te denken vanuit koolhydraten of eiwitten, probeer je maaltijden eens samen te stellen vanuit groenten. Probeer je gerecht zo samen te stellen dat je gerecht voor meer dan de helft uit groenten bestaat!

Volgens natuurvoedingscoach Anne de Meulmeester zouden we 400 gram groenten per dag moeten eten om van de gezonheisvoordelen als meer energie te kunnen genieten.

Leestip: Meer groente eten, hoe dan? Op deze manier voeg je meer groenten toe aan je ontbijt

Plantaardige eiwitten

Om de vicieuze cirkel van energiedips te doorbreken wil je tijdens een energiedip niet meteen weer grijpen naar suiker, maar naar iets substantieels waar je een verzadigd gevoel van krijgt. Hoe? Plantaardige eiwitten zoals peulvruchten zijn the way to go.

Denk aan: erwten, linzen, maar ook noten en zaden en quinoa werken uitstekend!

Kies je wel voor dierlijke producten?

Eieren en vlees bevatten eiwitten die helpen bij het vasthouden van een verzadigd gevoel. Probeer dan het liefst voor biologische producten te kiezen, deze hebben bewezen beter effect op je lichaam en wijzen (mits het juist uitgekozen product) op een beter leven voor het dier.

Straks heb je al die koffies misschien niet meer nodig!

Meer health?

Starten met reflecteren? Ontvang de Reflection & Setting goals guide 2019/2020

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 'm gratis in je inbox

Reageer op artikel:
Weinig energie? Met deze voeding geef je je lichaam een energie boost
Sluiten