Going vegan? Dit moet je weten over vitamine B12

Meer en meer mensen kiezen voor een dagje zonder vlees en vis of eten helemaal geen vlees of dierlijke producten meer. Vegetarisch of veganistisch eten wordt steeds groter in Nederland en dat is iets wat we alleen maar kunnen toejuichen! Het is alleen wél belangrijk dat je als vegetariër of veganist de goede voedingsstoffen binnenkrijgt, zoals eiwit, ijzer en vitamine B12. Want dat je lief bent voor die dieren en het milieu, betekent niet dat je jezelf moet vergeten.

Vitamine B12 is een belangrijke vitamine voor ons lichaam. Het Voedingscentrum vertelt ons dat het zorgt voor een goede werking van ons zenuwstelsel en de aanmaak van rode bloedcellen die nodig zijn voor de zuurstof in ons bloed. Vitamine B12 is dus goed voor ons bloed en onze zenuwen. Belangrijk B’tje dus!

Vitamine B12, waar zit het in?

De variant van vitamine B12 die het lichaam goed opneemt, komt alleen maar voor in dierlijke producten. Je vindt het in vlees, vis, ei, melk, yoghurt, kwark en boter. Het is daarom voor vegetariërs en met name veganisten heel belangrijk dat je voldoende binnenkrijgt. Dit kan je doen met supplementen, maar vitamine B12 wordt ook toegevoegd aan plantaardige producten, zoals sojayoghurt en vleesvervangers.

B12-tekort

Een tekort aan vitamine B12 kan liggen aan het feit dat je de vitamine niet voldoende binnenkrijgt door wat je eet. Als je veganistisch eet, is de kans groot dat je niet voldoende B12 in je lichaam krijgt als je dit niet bij slikt.

Eet je wel dierlijke producten of slik je vitamine B12 en denk je toch dat je een tekort aan vitamine B12 hebt? Het kan dat jouw darmen vitamine B12 minder goed opnemen. Dit komt bijvoorbeeld bij oude mensen voor,  omdat hun lichaam minder maagzuur aanmaakt.

Gelukkig komt een vitamine B12-tekort niet heel vaak voor. Je lichaam slaat de vitamine op en bouwt een lekker voorraadje op. Als je niet genoeg B12 binnenkrijgt, merk je dit dus ook pas na een paar maanden of misschien wel een jaar.

Heb ik een tekort aan vitamine b12?

Wat je dan merkt? Meestal beginnen de klachten met tintelingen in het lichaam, gevoelloze vingers en tenen  en problemen met je evenwicht. Ook duizeligheid, vermoeidheid, hoofdpijn, kortademigheid, transpiratie, oorsuizen en het gevoel dat je flauw gaat vallen, horen bij de klachten van een B12-tekort.

Veganistisch eten? Met deze 5 tips kun je meteen beginnen

Teveel aan vitamine B12?

Ben je bang dat je een teveel aan vitamine B12 binnenkrijgt? Don’t worry, een overschot aan de vitamine is – voor zover tot nog toe bekend is – ongevaarlijk. Jouw lichaam slaat het overschot aan B12 gewoon op, zodat je er even mee vooruit kan. Handig!

Hoeveel moet ik binnenkrijgen?

Hoeveel je van de vitamine moet binnenkrijgen? Diëtiste Lisa Steltenpool heeft samen met dr. Michael Greger een advies opgesteld wat betreft de hoeveelheid die je moet binnenkrijgen. Voor mensen tussen de acht en 64 jaar komt dit neer op een dagelijkse dosering van 100 – 250 mcg of twee keer per week een dosering van 1000 mcg.

Alles weten over veganisme? Lees onze ultieme guide naar een veganistische levensstijl

Veganistisch eten?

Reageer op artikel:
Going vegan? Dit moet je weten over vitamine B12
Sluiten