Meer groente eten, hoe dan? Op deze manier voeg je meer groenten toe aan je ontbijt

Ontbijt: we love it. Met een goed ontbijt geef je je dag immers een flinke kickstart en het is een heerlijk rustmoment voor alle drukte begint. Maar eerlijk is eerlijk: het is makkelijker om een croissantje te kopen dan om een ontbijt met groenten voor jezelf te bereiden. Hoe je dat toch doet? Een natuurvoedingscoach geeft tips.

Groenten in je ontbijt? Voor veel mensen klinken die twee niet echt als een droomcombinatie.  Tóch gaan die twee hartstikke goed hand in hand.

Waarom meer groenten een goed idee is

Wie is er niet groot gebracht met het idee dat we groenten moeten eten om groot en sterk te worden? En hoewel dat als kind meestal niet was wat we graag wilden horen, klopt dat zinnetje 100 procent. Zo stelt de Wereld Gezondheids Organisatie (WHO) dat (fruit) en groenten helpen om onder meer hart- en vaatziekten en kanker te voorkomen en geeft het een boost aan je immuunsysteem.

Ook is het een bron van kalium, verlaagt het je cholesterol, zou je er langer door leven, gaat je huid ervan stralen én zou het werken als een natuurlijk medicijn. Míts je er genoeg van eet, tenminste.

Lees ook: Groenten over? Sapjes, taarten en nog veel meer: dit kan je er allemaal van maken

Hoeveel groenten we dan moeten eten? “Dagelijks 400 gram groenten eten maakt je energieker, gezonder en vaak ook slanker”, vertelt Anne de Meulmeester van Mindful Health aan Bedrock. “Je doet er het volkje in je darmen, het zwembandje rond je middel en je humeur en energiepeil nu eenmaal een enorm plezier mee.”

Zo verwerk je meer fruit en groenten in je ontbijt

Voor sommige mensen lijkt 400 gram groenten per dag misschien een onmogelijke opgave. Toegegeven, het ís ook best veel. ‘Normaal’ (door de Schijf van Vijf bijvoorbeeld) wordt aangeraden om 250 gram te eten, maar om meer van de gezondheidsvoordelen te genieten, zullen we dus meer groenten moeten eten, aldus expert de Meulmeester.

Daarom is het belangrijk om goed en slim te leren koken met groenten door bijvoorbeeld handige manieren te vinden om meer groenten in je dieet te verwerken.

En dat begint bij… het ontbijt! Anne De Meulmeester deelt haar tips.

1. Verwerk ze in je smoothies

Wat je ook in de blender stopt, zorg dat er iets van groente bijzit. Ben je dat niet gewend? Begin dan met 1/3 groenten en 2/3 fruit, zo weet je zeker dat je smoothie zoet genoeg zal smaken.

Later kan je de verhouding groenten beetje bij beetje gaan verhogen.

Tip: Deze smoothie met spinazie en avocado is heerlijk verfrissend

View this post on Instagram

Lenteproof met deze ontbijt smoothie! Door meer groente en fruit te eten, en minder bewerkte zooi help je je lijf met zijn natuurlijke reiniging. Meer energie, minder dips! 💪🏼 What’s in it: 🔸 2 handjes veldsla 🔸 1/3 komkommer 🔸 1/2 halve avocado 🔸 sap van 1/2 citroen 🔸 halve banaan 🔸 handje mango #tipvananne #gogreen #breakfast #greensmoothie #eetbewust #leefbewust #voedingscoach #mindfulhealth

A post shared by Mindful Health (@annedemeulmeester) on

2. Verwerk ze in je havermout

Wist je dat je ook heel makkelijk groenten kan verstoppen in je havermout? Vooral geraspte wortel en geraspte courgette zijn hiervoor geschikte opties, omwille van hun neutrale smaak.

Op die manier kan je je havermout met groenten makkelijk smaak geven met wat rozijntjes, kaneel, vanillepoeder en/of cacaonibs.

3. Verwerk ze in je scrambled eggs/tofu

Eet jij graag een eitje ‘s ochtends? Dan is een omelet een ideale manier om wat extra groenten te verstoppen. Bak eerst je favoriete groenten aan (denk aan: champignons, courgette, tomaat, aubergine, spinazie etc), roer er daarna geklutste eieren onder et voila! Je dag is goed begonnen.

Lees ook: Waarom je wél veganistisch zou moeten eten

Ben je vegan? Dan is scrambled tofu jouw way to go. Dat maak je door tofu in de keukenmachine fijn te hakken tot brokjes en die op dezelfde manier aan te bakken bij je groenten. Lekker met smaakmakers als kerriepoeder, kurkumapoeder of zwart zout.

4. Verwerk ze op je boterham

Ben jij toch meer van de good old boterham met kaas? Dan kan je altijd wat plakjes tomaat, komkommer of een paar spinaziebladeren toevoegen. Het voordeel van deze groenten is dat ze geen uitgesproken sterke smaak hebben, extra fijn voor de ochtend.

Zeg nu zelf: dit klinkt best makkelijk en lekker allemaal, toch? En je gezondheid gaat je héél dankbaar zijn.

Orthomoleculair voedingsdeskundige en leefstijl coach Anne de Meulmeester begeleidt vrouwen naar een gezond en bewust leven zonder klachten. Bij Mindful Health is er echte aandacht voor jou en je gezondheid en ontdek je wat een gezonde basis en een mindful leven voor jou kunnen betekenen. Kijk voor meer informatie en mogelijkheden voor persoonlijke begeleiding op mindfulhealth.nl of luister naar de podcastaflevering van Bedrock Talks waarin Anne te gast was. 

Meer over voeding?

Starten met reflecteren? Ontvang de Reflection & Setting goals guide 2019/2020

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 'm gratis in je inbox

Reageer op artikel:
Meer groente eten, hoe dan? Op deze manier voeg je meer groenten toe aan je ontbijt
Sluiten