Let’s get moving: een paar fijne sportoefeningen voor na de kerst

Tijdens de dagen tussen kerst en oudjaar is de structuur in ons leven vaak ver te zoeken. Je hebt net genoten van heerlijke kerstdiners, en oudjaar (met vegan oliebollen!) ligt alweer voor de deur. Hoe zorg je ervoor dat je deze dagen in balans blijft, en ook jouw lichaam de nodige aandacht geeft? Met een aantal laagdrempelige sportoefeningen bijvoorbeeld!

Deze dagen van gezelligheid gaan gepaard met veel en lekker eten. Het kerstdiner, borrelhapjes, een wijntje hier en daar… voel jij je na de kerstdagen ook altijd een beetje opgeblazen? Dan hebben we een belangrijke tip: kom in beweging!

In beweging komen is een zinvolle manier om van dat opgeblazen gevoel van de afgelopen dagen af te komen. Je hoeft geen kilometers hard te lopen of achter een bal aan te rennen, met sportoefeningen op een lage intensiteit kan je de balans ook weer terug vinden.

Waarom sporten en bewegen zo goed is voor je hersenen

Bewegen is hartstikke belangrijk, niet alleen voor jouw lichaam maar ook voor jouw mentale gemoedstoestand. Het ene na het andere onderzoek bevestigt dat: sporten geeft je hersenen een boost, houdt je brein jonger en het zorgt voor meer concentratie en focus.

Laagdrempelige sportoefeningen voor na de kerstdagen

Hieronder een aantal fijne sportoefeningen om tijdens de rommelige dagen tussen kerst en oudjaar op te pakken. De sporten zijn low key, je hebt er geen sportschool of speciale locatie voor nodig en je kunt er meteen mee beginnen.

1. Wandelen

Begin 2020, tijdens de eerste lockdown in Nederland, zijn veel Nederlanders gek geworden op wandelen. Een ommetje als break tijdens je werkdag, een ochtendwandeling of juist een rondje na het avondeten om het eten te laten zakken.

Wandelen in rust? De 10 ‘geheime’ wandelroutes in Nederland

Wandelen is goed voor sterke spieren en botten, voor je hart, voor de longen, en goed voor je hersenen. Daarnaast is het een fijne, toegankelijke manier van bewegen. Helemaal als je je wat opgeblazen voelt van de afgelopen dagen.

Trek stevige schoenen aan, zet een wandelmeditatie aan, en loop een paar kilometer. Je lijf én je hersenen zijn je dankbaar.

2. Yoga

Nog zo’n fijne en laagdrempelige sport is yoga. Over de voordelen van yoga is al veel bekend. Zo blijkt dat yoga kan helpen bij de behandeling van depressie en angst, en dat het een positieve invloed heeft op de omgang met stress en je immuunsysteem.

Weet je niet waar je moet beginnen? Op BEDROCK staat informatie veel over yoga. Rol je yogamat uit en kom helemaal tot rust in een paar minuten. Een selectie uit onze favoriete poses:

34 niet-yogi gedachten die tijdens yoga stiekem door je hoofd schieten

3. Een HIIT-workout

Heb je zin om jezelf in het zweet te werken? Kies dan voor een HIIT-workout. Deze vorm van High Intensity Interval Training is, zoals de naam al verklapt, vrij intens. In een korte tijdspanne herhaal je een aantal oefeningen. Heel fijn om even flink in beweging te komen.

Op YouTube zijn verschillende video’s te vinden waar gratis HIIT-lessen gegeven worden. Zoek naar ‘HIIT’ en je hebt keuze uit talloze varianten. Kies een video van 10 minuten als je weinig tijd hebt, of probeer eens een video van een half uur uit.

Zweetdruppels gegarandeerd!

Veel thuis? 5 manieren om te blijven bewegen tijdens de lockdown

4. Dansen

Nog zo’n leuke sportoefening waar we graag voor naar YouTube gaan: dansvideo’s! Dansen is een leuke, laagdrempelige manier om in beweging te komen. Zelfs als je geen ritmegevoel hebt! Kies voor jouw favoriete guilty pleasure muziek en maak meteen een sing-a-long van jouw workout. Perfect voor die gekke dagen tussen kerst en oudjaar.

Zoek op YouTube naar ‘dance workout’, kies jouw favoriete genre (wij zijn gek op deze 2000’s dance workout van growwithjo) en dans. Ook leuk om samen met een vriend(in) te doen!

Zo vind je een gezonde balans tussen afvallen en gezondheid (want dat kán!)

Reageer op artikel:
Let’s get moving: een paar fijne sportoefeningen voor na de kerst
Sluiten