Body 8 jun 2019 Winnie Verswijvel

Met deze vormen van beweging houd je je brein jong (en maak je het zelfs jonger)

Hoe jong je je ook voordoet aan de hand van kleding en anti-rimpelcrèmes, er is maar één middel dat écht effect heeft op de veroudering van ons brein en dat is… beweging. Dat is opnieuw bewezen door een metastudie waarin 100 onderzoeken werden samengenomen. Daaruit bleek sterk dat beweging de allerbeste drug is die we ons brein kunnen geven.

Ouder worden is onvermijdelijk. Althans, in termen van leeftijd. In termen van de conditie van ons brein is de situatie anders. Het zit namelijk zo dat ons brein niet noodzakelijk mee veroudert met de rest van ons lichaam. Via allerlei trucjes kunnen we ons brein in topvorm houden (bijvoorbeeld door dit voedsel te eten). De allerbeste manier om je stel hersenen jong te houden? Die zit ’m in beweging, blijkt uit grootschalig onderzoek.

Overtuigende meta-analyse

“Ja ja, we weten wel dat sport goed voor je is”, horen we je (en onszelf) denken. Dat klopt, er wordt héél wat naar je hoofd geslingerd als het aankomt op lichaamsbeweging, maar dit onderzoek is er wel eentje om te onthouden. Het betreft namelijk een metastudie waarin de resultaten van 100 goed verrichte studies met elkaar vergeleken werden. Uit deze onderzoeken (met in totaal meer dan 11000 deelnemers) kwam één duidelijk gemeenschappelijk onderzoeksresultaat naar voren: mensen die minstens 3 uur per week bewegen, vertonen significant betere cognitieve prestaties.

Zelden werd dus zo overtuigend aangetoond dat fysieke beweging een invloed heeft op ons brein. Beweging leidde tot verbeterde vaardigheden als timemanagement en concentratievermogen. Wauw!

Ook interessant: Concentratieproblemen? Deze tips helpen je om gefocust te blijven

Soort en hoeveelheid beweging die ertoe doet

Nu vraag je je waarschijnlijk af welk type beweging dan leidt tot de beste effecten? Terechte vraag – ook de onderzoekers hebben vroegen zich dat af. Het antwoord is dat zowel intensere work-outs (zoals spinning of krachttraining) als matig intensieve work-outs (zoals yoga of rustig zwemmen) voor een positief effect zorgen. En dat is heel positief, wetende dat ook mensen die minder in de wieg gelegd zijn voor high intensity trainingen voordeel kunnen halen uit minder intensieve work-outs.

Tip: Yoga is meer dan alleen houdingen: dit zijn 4 belangrijke leefregels

Ook wat betreft de hoeveelheid beweging bestaat er geen vaste handleiding. De onderzoekers konden wel ruw schatten dat zo’n 52 uur sport per half jaar leidt tot de meest positieve outcomes, maar hoe die uren gespreid worden, is niet zo belangrijk. Dat wil zeggen dat iemand die 3 keer per week een uurtje sport, dezelfde effecten kan ondervinden als iemand die één keer per week een intensieve fietstocht maakt van 3 uur.

Of je nu aan yoga doet of aan de meest intensieve krachttraining en of je dit nu dagelijks doet of 3 keer per week: je brein zal hier hoe-dan-ook voordeel aan ondervinden. Dit is het ultieme bewijs dat we ons verouderingsproces kunnen terugdraaien door middel van regelmatige beweging. Over een life hack gesproken.

Meer over lichaamsbeweging?

Luister nu ook naar Bedrock

Ben je – net als wij – op zoek naar een gelukkig en gezond leven, maar zie je soms door de bomen het bos niet meer? Dan is onze podcast Bedrock Talks een perfecte match voor jou! Rosa en Lisanne interviewen in de tweede aflevering orthomoleculair voedingsdeskundige Anna de Meulmeester.

Spoiler: Anne geeft het antwoord op de vraag hoe je nou écht gezond leeft, helpt voedingsmythes de wereld uit én onthult hoe je bepaalde ziektes zou kunnen voorkomen door het eten van de juiste voeding!

Tip: Luister en volg Bedrock Talks via Spotify en iTunes & Apple Podcasts!

Het is tijd voor een nieuwsbrief die je verder brengt (+ ontvang een mindful kleurplaat)

Schrijf je in en ontvang gratis de Bedrock kleurplaat!

Reageer op artikel:
Met deze vormen van beweging houd je je brein jong (en maak je het zelfs jonger)
Sluiten