Vergeetachtig? Beweging helpt je op weg naar een beter geheugen

Heb je moeite met het onthouden van dingen? Misschien moet je wat meer bewegen. Volgens onderzoekers van de Radboud Universiteit helpt het namelijk met het verbeteren van je geheugen.

Het onderzoek is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Current Biology en werd geleid door Guillen Fernandez, een cognitief neurowetenschapper aan de Radboud Universiteit.

Visuele geheugentaak

Fernandez en zijn collega’s onderzochten ruim 70 proefpersonen met behulp van een visuele oefening waarbij ze beelden moesten bestuderen. De proefpersonen werden vervolgens verdeeld in 3 groepen: de eerste groep ging direct na deze oefening sporten, de tweede groep ging 4 uur na de oefening sporten en de controlegroep sportte helemaal niet. De work-out bestond uit een intervaltraining van 35 minuten op een ergometer.

Elke groep onderging na 48 uur een recall-versie van de visuele oefening om te onderzoeken wat ze hadden onthouden. Met behulp van een MRI-scanner werd er naar hun hersenactiviteit gekeken.

Resultaten

Uit de recall-oefening en de hersenscan bleek dat een work-out, vier uur na de visuele oefening, zorgde voor een toename van de nauwkeurigheid waarmee de beelden werden opgeroepen. Zowel bij de controlegroep als bij de groep met een work-out direct na het bestuderen van de beelden, was er geen sprake van een toename.

Must read: Waarom sporten en bewegen zo goed is voor je hersenen

Daarnaast zagen de onderzoekers bij de groep die na 4 uur ging sporten, een duidelijker patroon van hersenactiviteit in onder andere de hippocampus, het deel van de hersenen waar nieuwe kennis wordt opgeslagen.

Dopamine als verklaring?

Volgens de onderzoekers zorgt de latere work-out er waarschijnlijk voor dat de informatie makkelijker in het geheugen opgeslagen kan worden. De onderzoekers denken dat dit iets te maken heeft met stoffen als dopamine en noradrenaline, die zowel worden aangemaakt bij het leren van kennis als tijdens het sporten.

Lees ook: Hoe dopamine je gelukkig maakt (en hoe je het stofje aanwakkert)

Er is echter meer onderzoek nodig om te bepalen of alle sporten aan dit proces bijdragen. Daarnaast is het niet duidelijk of 4 uur de meest ideale tijd is tussen de oefening en de work-out.

En nu: sporten maar!

Meer over beweging?

Geen idee wat je vandaag moet eten? Download Bedrocks Vegan Kookboek

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 'm gratis

Reageer op artikel:
Vergeetachtig? Beweging helpt je op weg naar een beter geheugen
Sluiten