Hoeveel beweging heb je nodig om je hersenen een boost te geven?

Kiara Louis 18 jun 2018 Body

Oké, het is misschien even een paar keer per week afzien in de sportschool of tijdens je bootcamp-klasje. Maar gelukkig heb je daar achteraf enorm veel plezier van. Jezelf in het zweet werken is goed voor je lichaam én geest. Dat laatste wordt ook door de medische wetenschap bewezen: sporten verbetert onze denkcapaciteit en vermindert cognitieve achteruitgang. Hoeveel en op welke manier moeten we sporten om deze voordelen te behalen?

Eigenlijk is elke soort beweging goed voor je hersenen, zolang je dit regelmatig doet. Dit bleek uit een internationale studie die recent gepubliceerd is in het wetenschappelijke tijdschrift Neurology Clinical Practice. Lopen, rennen, krachttraining of yoga: het werkt allemaal. Mits je het een paar keer per week doet, in een periode van zes maanden lang.

Boost je brein

Bijzonder nieuws, want tot voor kort wist de wetenschap nog niet precies hoeveel en hoe we precies moeten sporten om onze hersenen te boosten. Bij de fysieke voordelen van sporten was dit wel al bekend. Zo moet je bijvoorbeeld een bepaald aantal uur per week sporten om hart- en vaatziekten te voorkomen.

Het effect van sporten op geestelijke gezondheid was in deze context nog niet onderzocht. Heel goed dat dit nu wel is gebeurd, want er zijn nog geen medicijnen om cognitieve achteruitgang te voorkomen. Momenteel is sporten de enige manier om je hersenen scherp te houden. En dat vinden wij helemaal niet!

Hoe onze hersenen veranderen als we buiten zijn

Twee uur per week!

Hierbij is 52 uur sporten in die zes maanden het ideale aantal uur om door te brengen in de sportschool, volgens het eerdergenoemde onderzoek. Het maakt niet uit hoe die twee uur per week precies wordt ingedeeld. Je kan op een fanatieke zondagochtend alle uurtjes in een keer behalen of elke dag twintig minuten sporten. Voor je hersenen maakt het weinig uit.

Sporten activeert onze hersenen

Douglas Scharre, directeur van het Center for Cognitieve and Memory Disorders, vertelt ook dat hij het eens is met de conclusie van die onderzoek (zelf was hij niet betrokken hierbij) Scharre vertelt: “Sporten is een geweldige activiteit voor het brein. Onze hersenen worden in grote mate geactiveerd tijdens het sporten. Ook leren we goed omgaan met onze spieren en moeten we focussen op de oefeningen die we uitvoeren. Allemaal goede oefeningen voor het brein.”

Vrouwen hebben meer slaap nodig dan mannen omdat hun brein harder werkt

Meer focus en beter plannen

Wat zijn de precieze voordelen als die 52 uur worden behaald? De onderzoekers zagen dat de echte cognitieve voordelen vooral in bepaalde hersenonderdelen werden gevonden. Het denken, plannen, verwerking van informatie en focussen worden verbeterd. Als je de laatste tijd weinig focus hebt op werk, weet je dus wat je te doen staat.

Voor het maximale cognitieve voordeel is consistentie het belangrijkste. Gedurende een lange periode regelmatig sporten werkt het beste. Bodybuilden, Tai-Chi of een ouderwets rondje hardlopen: het is allemaal goed voor je hersenen.

Meer lezen over je hersenen?

Wil je meer interessante artikelen lezen over neuropsychologie? Meld je nu aan voor onze Bedrock-nieuwsbrief!
Reageer op artikel:
Hoeveel beweging heb je nodig om je hersenen een boost te geven?
Sluiten