Care 5 jul 2019 Winnie Verswijvel

Dit voedsel wil je wel en niet eten tijdens je menstruatie volgens een hormoonexpert

Je bent ongesteld, je voelt je een beetje down en voor je het weet heb je een hele bak Ben&Jerry’s in je eentje uitgelepeld. Dat is geheel gerechtvaardigd, toch? Hormoonexpert Jolene Brighton legt uit dat al die zoetigheid onze hormonen (helaas) niet ten goede komt tijdens onze menstruatie. Maar wat willen we dan wél eten?

Hormoonexpert Jolene Brighton legt uit dat ons lichaam tijdens onze menstruatie vooral verandert op vlak van oestrogeen. Door de menstruatie heeft ons lichaam de neiging om meer oestrogeen aan te maken en dat leidt tot de bekende klachten: hoofdpijn, gewichtstoename, gevoelige borsten en mood swings. Gelukkig kunnen we de stijging in oestrogeen via de juiste voeding onder controle houden. Benieuwd hoe?

Voedsel dat je wil vermijden tijdens je menstruatie

  • Chocola en ijs tijdens je menstruatie? Misschien beter niet. Voeding waarin erg veel suiker zit, brengt de bloedsuikerspiegel uit balans en dat kan leiden tot verergerde menstruatieklachten. Hetzelfde geldt trouwens voor voeding met een hoge dosis koolhydraten, zuivel en cafeïne.
  • Vlees (behalve de biologische varianten) is een no-go tijdens menstruaties. Dit komt omdat de dieren ingespoten worden met hormonen en antibiotica voordat ze geslacht worden voor productie. Wanneer wij dat vlees eten, komen die hormonen ons lichaam binnen. Niet ideaal in een periode waarin onze hormoonhuishouding het al knap lastig heeft.
  • Misschien denk je als alternatief voor vlees meteen aan sojaproducten, maar ook hier moet je even mee oppassen tijdens je menstruatie. Soja bevat namelijk isoflavonen die zich binden aan de oestrogeen in ons lichaam, blijkt uit onderzoek. Het resultaat is dat het de werking van de oestrogenen verstoort.

Dit vind je misschien ook interessant: Waarom soja niet per definitie de beste melkvervanger is

Voedsel dat je wél wil eten tijdens je menstruatie

Nou goed: geen vlees en soja en niet al te veel suikers, koolhydraten, zuivel en cafeïne dus. Maar wat wil je dan wel eten? En sterker nog: hoe kan je ervoor zorgen dat je klachten tijdens je menstruatie niet verergeren zodat je je energiek blijft voelen?

  • Maak van ijzer en vitamine B je prioriteit. Iedere vrouw heeft deze stoffen nodig voor een gezonde werking van het bloed. Extra belangrijk dus in tijden waarin we veel bloed verliezen! Biologisch vlees, bladgroenten en avocado zijn rijk aan ijzer én vitamine B. Inspiratie nodig? Deze frisse avocadosoep met lente-ui en komkommer is to die for en met het warme weer kunnen we ook deze simpele tomatensalade met avocado aanbevelen.
  • Investeer in omega-3. Omega-3 is bekend om zijn ontstekingsremmende capaciteiten (ideaal tegen de menstruatiekrampen) en dragen bij aan een beter humeur. Omega-3 vind je in zalm, walnoten en hennepzaad. Heb je sweet cravings? Maak dan eens deze vegan banaan- walnotenmuffins, lekker zoet én gezond.
  • Eet veel vezelrijke groenten. Probeer om in elke maaltijd vezelrijke groenten te verwerken zoals bladgroenten, bloemkool, boerenkool, broccoli en radijsjes. Dat betekent heus niet dat je geen comfort food kan eten, kijk maar naar deze bloemkoolpuree met paddenstoelen en pastinaak.
  • Sla geen maaltijden over. Sommige vrouwen eten nooit ontbijt, andere vrouwen zijn helemaal in de ban van intermittent fasting. Hoewel iedereen moet doen waar die zich lekker bij voelt, is het aangeraden om tijdens menstruatieperiodes geen maaltijden over te slaan. Je wilt immers je bloedsuiker en je hormonen zo stabiel mogelijk houden, en hiervoor is een evenwichtig eetpatroon noodzakelijk.

Je leest het: je kan dus best veel doen door de juiste voeding, zélfs die ellendige krampen verminderen!

Meer over menstruatie?

Luister nu ook naar Bedrock

Geef jij om ook het welzijn van de wereld en wil je graag bijdragen een mooiere plek? Dan is onze nieuwste podcast Bedrock Talks een perfecte match voor jou! Rosa en Lisanne interviewen in de derde aflevering klimaatjournalist van de Correspondent Jelmer Mommers.

Spoiler: Jelmer vertelt waar de opwarming van de aarde mee begon, dat het niet te laat is en vooral: wat wij kunnen doen. Want dat we iets kunnen doen, dat is zeker. Maar dat we dat nú moeten doen, is nog niet het gesprek van de dag.

Tip: Luister en volg Bedrock Talks via Spotify en iTunes & Apple Podcasts!

Het is tijd voor een nieuwsbrief die je verder brengt (+ ontvang een mindful kleurplaat)

Schrijf je in en ontvang gratis de Bedrock kleurplaat!

Reageer op artikel:
Dit voedsel wil je wel en niet eten tijdens je menstruatie volgens een hormoonexpert
Sluiten