The Sex Issue: zo verbeter jij je seksleven (zonder speeltjes of spannende extra’s)

Rosa Bertram 16 sep 2018 Mind

Hete, spannende en intieme seks is lekker én hartstikke gezond. Maar, als je lang samen bent, is het heel normaal dat jullie seksleven op een gegeven moment routine wordt. Dus, bij dezen een guide hoe je op een natuurlijke manier (zonder speeltjes of andere spannende spellen) je seksleven verbetert. 

Seks is een belangrijk onderdeel van je relatie. Toch is het niet zo gek als de lust tussen jullie na een tijdje minder wordt. Natuurlijk kan je allerlei pilletjes kopen en speeltjes aanschaffen, maar om een duurzame, intieme seksuele connectie op te bouwen en vooral te onderhouden, zal je in elkaar moeten investeren.

De Amerikaanse Anita Sadaty is holistic gynaecologe en geeft tips hoe je op een natuurlijke manier je seks leven kan verbeteren.

Zorg voor een date night

Als je een relatie hebt, zorg dan voor een date night met elkaar. Het is hartstikke belangrijk om tijd in elkaar te investeren en jezelf en elkaar te herinneren aan waarom je met elkaar bent. De sleur sluipt er na een paar jaar namelijk makkelijk in. Dat is normaal, maar ook zonde. Neem de tijd voor elkaar, trek ‘s avonds een flesje wijn open en ga uitgebreid dineren of kook voor elkaar. Laat vooral je telefoon ver uit zicht en focus je op elkaar. Richt je op alle redenen waarom je zo gek bent op je partner en waarom je zo blij bent dat jullie samen zijn. Wedden dat jullie aan het einde van de avond niet van elkaar af kunnen blijven?

Maak van seks een prioriteit

Zonder Jamie Li-achtige ideeën bij je op te wekken, is het wel belangrijk te weten dat seks erg belangrijk is voor je relatie. Liefde voor elkaar komt ongetwijfeld op nummer één, maar intimiteit is een goede nummer twee. Zie jullie seksleven dan ook als een prioriteit, als iets belangrijks in je leven. Het klinkt niet sexy, maar seks kan je ook prima inplannen.

Als je merkt dat jullie allebei een druk leven hebben en het er alleen af en toe van komt als jullie uitgeput in bed liggen, hoef je niet lang te wachten tot jullie steamy seks ineens niet meer zo steamy is. Dus, net als alle andere prioriteiten in je leven maak je ook voor seks tijd. Woon je samen? Plan dan bijvoorbeeld in om samen een uurtje of meer eerder naar bed te gaan. Bedenk iets ontspannends wat jullie eerst kunnen doen voordat je in bed hopt. Vooral vrouwen moeten eerst relaxed zijn voordat hun libido stijgt.

Wat je wel én niet moet eten voor een gezond seksleven

Focus op je gedachten voor betere seks

Ga bij jezelf na hoe jij denkt over seks of wat er in je hoofd omgaat tijdens de seks. Als je je steeds schuldig voelt als je met iemand het bed induikt of je onzeker voelt over je lichaam, is het tijd om die gedachten nu te laten varen. Je hebt het misschien niet in de gaten, maar deze gedachten spoken vaker door je hoofd dan je denkt en dat belemmert je seksleven. Zonde!

Zolang jij doet waar jij je goed bij voelt en zin in hebt, hoef je je niet schuldig te voelen tegenover iemand en al helemaal niet tegenover jezelf. Het lichaam dat je hebt is van jou en zal voor altijd van jou blijven. Wees er dus trots op en geniet ervan! Betrap jezelf op zulke gedachten en probeer te oefenen met je gedachten een andere kant op te sturen. Het is misschien lastig, maar wel het oefenen waard. Uit onderzoek van International Journal of Clinical and Health Psychology blijkt namelijk dat mensen die openminded denken over seks, hun seksualiteit beter durven én kunnen ontdekken zonder zich hier schuldig over te voelen.

Beweeg meer om je seksleven te verbeteren

Bewegen is goed voor je hart, je spieren maar óók voor betere seks. Door te bewegen en te sporten bevorder je je bloedsomloop, dus ook daar beneden. Daarnaast blijf je door regelmatig te sporten in een gezonde conditie waardoor je extra lang en fijn van de vrijpartij kan genieten.

Als je van sporten als yoga houdt, merk je waarschijnlijk dat het ook bevorderend werkt in bed. Behalve de lichamelijke voordelen (je wordt flexibeler), zorgt het er ook voor dat je meer van het moment kan genieten. Je leert in het hier en nu te zijn.

Dit vind je vast ook leuk: Hoeveel seks heb je eigenlijk nodig?

Goede seks vereist een goede nachtrust

Het klinkt misschien niet vanzelfsprekend, maar een goede nacht rust en genoeg slaap werken bevorderend voor je libido. Eén van de redenen daarvan is dat de hormoonafscheiding wordt geregeld door je biologische klok en daar heeft je slaappatroon invloed op. Daarnaast voel je je fysiek en mentaal fitter als je goed uitgerust bent. Je lichaam bepaalt op basis van je slaappatroon wanneer bepaalde hormonen worden vrijgegeven, dus ook de hormonen die je libido bepalen.

Doe aan yoga en mindfulness

Het klinkt misschien alsof je tijdens het hebben van seks je gedachten even helemaal laat gaan, maar toch kunnen er nog heel wat to-do-lists en ‘oh-shit-vergeten-momentjes’ door je hoofd schieten, vooral tijdens het voorspel. Probeer je aandacht te houden bij wat je nú aan het doen bent. Dat is eigenlijk de rode draad van mindfulness en dit kan je ook toepassen tijdens de seks. Maar ook het beoefen van yoga is goed voor je seksleven. De balans tussen je geest en lichaam wordt bevordert en dat werkt weer stimulerend voor je libido.

Probeer dus de focus te houden op waar je mee bezig bent, des te meer kan helemaal op gaan in de vrijpartij en creëer je dus meer genot voor jezelf.

Enjoy!

Meer lezen over seks en intimiteit?

Reageer op artikel:
The Sex Issue: zo verbeter jij je seksleven (zonder speeltjes of spannende extra’s)
Sluiten