Wat je wel én niet moet eten voor een gezond seksleven

Dit zijn de belangrijkste libido-verhogers én -verlagers.

Sommigen praten er makkelijk over en anderen houden het liever voor zichzelf: een laag libido. Het komt bij vrouwen meer voor dan bij mannen, maar beiden kennen het probleem. En dat terwijl een gezond seksleven zorgt voor minder stress, meer kalmerende endorfines in de hersenen en een gezondere doorbloeding van het hele lichaam. Belangrijk dus om de bedprestaties niet te verwaarlozen. Gelukkig zijn er tál van mogelijkheden om je libido op een natuurlijke manier te verhogen.

LUSTOPWEKKERS UIT DE NATUUR

Over de lustopwekkende werking van eten wordt al vele eeuwen geschreven. In het oude China geloofde men dat warm – liefst giftig – slangenbloed tot een groter seksueel uithoudingsvermogen bij mannen zou leiden. De Azteken schreven opwindende krachten toe aan de avocado en de Romeinen achtten knoflook goed voor de mannelijke opwinding en vruchtbaarheid.

Bij seks spelen zowel de psyche en verbeeldingskracht als lichamelijke processen een rol. Sommige voedingsmiddelen bevatten stoffen die het lichaam fysiologisch beïnvloeden doordat remmingen verminderen, de bloedtoevoer naar de geslachtsdelen toeneemt of onze gelukshormonen een boost krijgen. Ook de geur of vorm van het product kan verleidelijk zijn, net als de sensualiteit van de omgeving waarin we het eten.

LIBIDO-VERHOGENDE VOEDINGSPRODUCTEN

Natuurlijke afrodisiaca

Een voedingsmiddel dat direct lustopwekkend werkt noemen we een afrodisiacum. Vijgen, bananen en avocado’s zijn voorbeelden van natuurlijke afrodisiaca vol met vitaminen en mineralen die de bloedtoevoer naar de geslachtsdelen en het libido verhogen. Een ander goed voorbeeld van een natuurlijk afrodisiacum is donkere chocolade. Meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat het consumeren van chocolade leidt tot het vrijkomen van fenylethylamine (een lichaamseigen stof die aangemaakt wordt als mensen verliefd zijn) en serotonine. Naast de stimulerende werking van deze stoffen, zorgen ze ook voor een opbeurende stemming.

Op de hoogte blijven van Bedrock-nieuws? Schrijf je in voor onze Bedrock-sparks!

Voedingsproducten met veel vitamine C en ijzer

Vitamine C verbetert de bloedcirculatie naar de organen, dus het is belangrijk om er zeker van te zijn dat je elke dag voldoende van deze vitamine binnen krijgt via je voeding. Daarnaast wordt vitamine C in verband gebracht met een gezonder vrouwelijk libido. Een paar goede keuzes zijn broccoli, sinaasappels, rode pepers en guave. Een tekort aan ijzer kan vooral bij vrouwen een negatieve impact hebben op het libido. Goede ijzerbronnen zijn bijvoorbeeld donkere bladgroenten zoals boerenkool en spinazie.

Zoete aardappels en watermeloen

Zoete aardappels bevatten veel kalium en vitamine A. De kalium helpt goed tegen een hoge bloeddruk, wat vaak problemen bij mannen oplevert op seksueel gebied. Een studie uitgevoerd door de Universiteit van Texas in 2008 heeft aangetoond dat watermeloen een vergelijkbaar effect kan veroorzaken als Viagra. De bioactieve stoffen lycopeen, beta-caroteen en citrulline in watermeloen zorgen voor ontspanning van de aderen. Terwijl watermeloen misschien niet zo orgaan-specifiek is als Viagra, kan het wel een handje helpen in de slaapkamer. Zónder de negatieve bijwerkingen van een onnatuurlijk product.

Kruiden als nootmuskaat en kruidnagel

Kruiden zitten vol antioxidanten, die ontzettend goed zijn voor de algehele gezondheid, waaronder ook het libido. Uit onderzoek gepubliceerd in de BMC Complementary Alternative Medicine journal blijkt dat vooral nootmuskaat en kruidnagelextract seksueel gedrag in mannetjesdieren versterkt. Kruidnagel werkt daarnaast erg goed tegen een slechte adem.

Paranoten en amandelen

Paranoten bevatten veel selenium, wat een rol speelt bij het behoud van een gezond testosteronniveau. Ook amandelen bevatten veel vitaminen, mineralen en gezonde vette die de seksuele gezondheid en reproductie kunnen verbeteren. Ze zijn vooral rijk aan zink, selenium and vitamine E.

Plezier tussen de lakens

LIBIDO-VERLAGENDE VOEDINGSPRODUCTEN

Transvetten, gefrituurd eten en bewerkte producten

Vettig eten – zoals burgers en friet – zijn geen aanrader bij problemen in de slaapkamer. De transvetten in gefrituurd eten staan bekend om hun negatieve impact op zowel het mannelijk als vrouwelijk libido. En ook de chemicaliën in bewerkte producten kunnen een zeer negatief effect hebben op seksuele prestaties.

Proteïnen van lage kwaliteit en zuivelproducten van de koe

Niet-biologisch vlees uit de bio-industrie zit vol met toegevoegde hormonen en antibiotica die kunnen leiden tot hormonale disbalans in het lichaam. En melk, kaas en andere zuivelproducten van koemelk kunnen synthetische hormonen bevatten die een negatief effect hebben op de oestrogeen- en testosteronniveaus.

Producten met een hoog sodium-gehalte

Voedingsproducten die veel sodium bevatten, zoals voedsel uit blik en bewerkte voeding, kunnen zorgen voor een hoge bloeddruk, wat weer een negatief effect heeft op de bloedtoevoer naar de geslachtsorganen.

Vergeet niet Bedrock’s Facebook-pagina te liken, zodat je nooit meer iets mist.

Suiker, cafeïne en alcohol

Suiker heeft in het algemeen een negatief effect op onze hormonen. Met betrekking tot het libido heeft suiker voornamelijk een negatieve impact op het testosteronniveau. Uit een onderzoek uit 2013 bleek dat het consumeren van glucose (een vorm van suiker) het testosteronniveau bij mannen met een gemiddelde van 25% verlaagde, ongeacht of de mannen bijvoorbeeld last hadden van diabetes. Ook kan een teveel aan cafeïne en alcohol ongewenste effecten hebben op de seksuele prestaties. Teveel alcohol zorgt vaak voor een afname in verlangen naar seks, opwinding en gevoeligheid. Eén glas rode wijn daarentegen blijkt juist wel weer een aanrader, de antioxidanten in rode wijn helpen de bloedvaten namelijk te verwijden waardoor de bloedtoevoer naar bepaalde erogene zones toeneemt.

Popcorn uit de magnetron

Het is lekker en makkelijk om tijdens een filmavondje een zak popcorn in de magnetron te gooien, maar gezond is het zeker niet. In Deens onderzoek uit 2009 is een verband aangetoond tussen de chemicaliën die gevonden zijn in de verpakking van magnetron-popcorn (perfluoroalkyl zuren) en een lager libido bij mannen en slechtere kwaliteit van het sperma.

LIBIDO EN SUPPLEMENTEN

Naast voedingsproducten zijn er ook een aantal natuurlijke supplementen die een positieve bijdrage kunnen leveren aan het libido. Een van de bekendste is maca. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat dit plantaardige kruid het seksuele verlangen, zowel bij mannen als vrouwen, doet toenemen. Daarnaast heeft het een positieve impact op de hormonale balans en vruchtbaarheid van vrouwen. Een ander natuurlijk supplement wat positief bijdraagt aan een gezond libido is ginkgo biloba, doordat het de bloedtoevoer naar de geslachtsdelen verbetert. En als laatste is het ook belangrijk om ervoor te zorgen dat je geen ijzertekort hebt. Een gezond ijzergehalte in je lichaam zorgt voor voldoende energie, ondersteunt het immuunsysteem en draagt bij aan een positieve stemming.

LIBIDO EN ESSENTIELE OLIEN

Essentiële oliën kunnen ook op een natuurlijke manier een positieve bijdrage leveren aan ons libido. Sandelhout-, rozen-, jasmijn- en ylang ylang-olie worden gezien als natuurlijke afrodisiaca die zowel het vrouwelijk als het mannelijk libido een boost kunnen geven. Ook is sandelhout-olie zeer effectief in het balanceren van het testosterongehalte, zowel mannen als bij vrouwen. Je kan bijvoorbeeld een paar druppeltjes van dit soort essentiële oliën mengen met kokosolie en je hebt een natuurlijke, home made bodycrème.

Uiteindelijk blijft een bewuste en gezonde levensstijl de basis, ook voor een gezond libido. Daarnaast is de kwaliteit van je relatie uiteraard van groot belang. En ook factoren als stress, roken en slaaptekort spelen mee. Maar als het op die vlakken goed zit, is het zeker de moeite waard om eens wat extra libido-boosters toe te voegen aan je eetpatroon en wat vaker essentiële oliën aan je badkamerritueel.

Meer lezen?

Oh la la… Dit is waarom seks goed is voor je gezondheid.

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.