Een psycholoog tipt: 20 manieren om je mentale gezondheid te beschermen

Onderzoekers zijn het erover eens dat mentale gezondheid minstens even belangrijk is als fysieke gezondheid. Toch heerst er in het dagelijks leven een grote kloof tussen die twee. Zo vinden we het bijvoorbeeld veel gemakkelijker om te praten over een griepje dan over sombere gedachten of angstaanvallen. Dat is een probleem, want wie zijn mentale gezondheid niet serieus neemt, loopt grotere kans op psychische aandoeningen als angst en depressie. Daarom zetten we 20 manieren op een rij die je mentale gezondheid beschermen.

Wanneer nam jij voor het laatste écht de tijd om iets goeds te doen voor je mentale gezondheid?

Je mentale gezondheid beschermen op 20 manieren

Psychology Today verzamelde deze 20 manieren om de mentale gezondheid te beschermen, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.

1. Besef dat je geen robot bent

Nope, je bent gewoon een mens met je eigen gevoelens en struggles. Dat maakt dat je nooit 24/7 kan presteren, en dat je voldoende rustperiodes nodig hebt.

2. Doe aan mindfulness

Komen we weer hoor, met die mindfulness! Maar ook de psychologische literatuur bevestigt het belang van mindfulness. Heb je daarbij hulp nodig? Hier vind je een mindfulness guide voor dummies

3. Maak van slaap je prioriteit

Slaaptekort leidt tot mood swings, concentratieproblemen en gezondheidsproblemen. Dat is de conclusie van een heel groot aantal wetenschappelijke studies!

Tip: Heb jij niet zoveel slaap nodig? Kruip toch maar op tijd onder de wol, legt deze TED Talk uit

4. Vermijd oppeppende middelen

Grijp je zelf nogal snel naar cafeïne of naar een glaasje alcohol? Is chocola voor jou onmisbaar als je een mindere dag hebt? Dat is natuurlijk príma, maar zorg dat je niet afhankelijk wordt van deze middelen. Als je vermoedt dat dit wel het geval is, is het misschien een goed idee om eens na te denken over andere manieren om je dopamine niveaus de hoogte in te jagen.

Lees ook: Hoe dopamine je gelukkig maakt (en hoe je het stofje aanwakkert)

5. Eat clean

Eten is de grootste vorm van self-care, hoorde ik vanochtend nog in een podcast. Dat is in lijn met wat de wetenschap vertelt, want natuurlijk, puur en écht eten verhoogt je welzijn. Wil je hier meer over weten? De Ayurvedische traditie biedt een mooie handleiding om te eten volgens je ‘dosha‘, ofwel je lichaamstype.

Dit vind je misschien ook interessant: Krijg een stralende huid door te eten op basis van je dosha (volgens Ayurveda)

6. Maak meer wandelingen

Als mensen zijn we geprogrammeerd om rechtop te lopen. Een hele dag zitten, zoals in veel kantoorbanen, is dus tegen onze natuur in!

Tip: Werkoverleg met een collega? Ga wandelen in plaats van zitten!

Rechtop lopen helpt ook om beter te redeneren, problemen op te lossen en voor een beter humeur. Meer wandelingen maken it is dus.

7. Gebruik muziek als therapie

Het was de neuroloog Oliver Sacks die ooit zei: “muziek kan ons uit een depressie tillen wanneer niets anders werkt”. Muziek heeft dus een onderschatte helende kracht.

8. Laat je creativiteit vrij

Wist je dat nieuwe en andere dingen proberen voordelig is voor je hersenen? Het maakt dat creatieve uitlaatkleppen en activiteiten essentieel zijn. Beschouw je leven als het uitoefenen van kunst!

9. Vermijd sociale vergelijking

Merk je dat anderen in jouw omgeving succesvol zijn? Gebruik dit dan als motivatie, niet als manier om jezelf neer te halen. Wees je er ook van bewust dat sommige mensen doen alsof ze een perfect leventje hebben, maar dat dat meestal niet de hele realiteit is.

Dit vind je misschien ook interessant: Waarom stoppen met influencers volgen op je Instagram een héél goed idee is

View this post on Instagram

This Year . . . . #thisyear #manifest #trynewthings #2020 #ardssurvivor #comasurvivor #chronicillness #fibrowarrior #cfs #riseabove #innerstrength #persevere #conquer #youcanovercome #fibromyalgiaisreal #inspirationalquotes #inspire #fibrofighter #spoonie #spoonlife #fibromyagia #motivate #inflammatoryarthritis #acuterespiratorydistresssyndrome #chronicallyliving#ards #rememberwhoyouare #yougotthis #selfcare #mentalhealth

A post shared by A Diamond Spoon (@diamondspoons) on

10. Wees aardiger tegen jezelf

Jezelf continu kritiek geven is niet alleen ongezond voor je brein, je haalt je productiviteit er ook mee naar beneden. Beter is om jezelf te beschouwen als je beste vriend. Daar ben je toch ook niet zo hard voor?

11. Verminder je schermtijd

Een teveel aan schermtijd is gelinkt aan negatieve gevolgen voor je mentale gezondheid. Begrens daarom je technologiegebruik en investeer je tijd in activiteiten die je welzijn verhogen.

Tip: Zet je Instagram-notificaties uit en beland in de wondere wereld van rust

12. Zoek de natuur op

Verschillende studies wijzen op de positieve impact van natuur op je welzijn. Zoek hiervoor gerust de 4 basiselementen op: lucht, water, vuur (of de zon) en de aarde. Deze zijn bijzonder voordelig voor je hersenen, lichaam en ziel!

Dit vind je misschien ook interessant: Brrr. Het is misschien koud buiten, maar dit is de reden om tóch te gaan wandelen in de kou

13. Toon je kwetsbare kant vaker

Struggle je met bepaalde dingen in je leven? Verzwijg dat dan niet, maar vertel ze aan een paar mensen die je vertrouwt. Enkel en alleen al het délen van je zorgen, maakt dat je sneller kan herstellen.

14. Gebruik humor als je wapen

Humor werkt als een beschermingslaagje op onze mentale gezondheid. Door het leven té serieus te nemen, maak je minder ruimte voor plezier.

15. Doe meer vrijwilligerswerk

Onderzoek toont aan dat mensen die hun tijd besteden aan vrijwilligerswerk, vaker gelukkig zijn en hun leven meer zin kunnen geven. Leven vanuit een ‘wij’-houding, niet vanuit een’ ik’-houding, boost de mentale gezondheid.

16. Wees dankbaar

Verschillende studies tonen aan dat dankbaarheid positief gelinkt is aan mentale gezondheid. Hierbij geldt wel dat hoe actiever en bewuster je dankbaarheid uit, hoe groter het effect.

Must-read: Dit is de positieve werking van dankbaarheid

17. Gebruik de hulp van een therapeut

Heb je het gevoel dat je je eigen mentale gezondheid niet meer zelf onder controle hebt? Deins dan niet terug om een therapeut of coach te contacteren. Zij hebben alle kennis en skills om je mentale gezondheid weer naar boven te halen!

18. Denk op lange termijn

“Ga niet sprinten tijdens een marathon”, zegt men weleens. Dat geldt ook voor het leven in het algemeen. Waarom zou je jezelf zoveel druk opleggen als je stiekem wel weet dat je dat niet lang volhoudt? Gun jezelf een ritme waarvan je weet dat je het op lange termijn volhoudt.

19. Stel je waarden af op je gedrag

Onderzoek toont aan dat mensen die gedrag afstemmen op hun persoonlijke waarden, veerkrachtiger zijn. Denk hiervoor goed na over welke waarden jij belangrijk vindt in je leven (denk aan eerlijkheid, persoonlijke groei,…) en bedenk jezelf hoe je je gedrag hier vaker op kan afstemmen.

20. Je hoeft het niet alleen te doen

Groei, veerkracht en het ervaren van welzijn zijn zelden het resultaat van eenzaamheid. Met andere woorden: je hebt anderen nodig! Investeer dus voldoende in een sociaal netwerk en in waardevolle relaties.

Ziezo, dat waren 20 buffers voor je mentale gezondheid. Want zo’n friendly reminder kunnen we van tijd tot tijd allemaal gebruiken.

Meer over mentale gezondheid

Starten met reflecteren? Ontvang de Reflection & Setting goals guide 2019/2020

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 'm gratis in je inbox

Reageer op artikel:
Een psycholoog tipt: 20 manieren om je mentale gezondheid te beschermen
Sluiten