wpk-admin
wpk-admin Body 18 jun 2019

4 manieren waarop yoga je mentale gezondheid verbetert

Wie aan yoga denkt, denkt vaak aan kalmte en lenigheid. Naast het rekken en stekken en het aannemen van goede houdingen, is yoga ook erg bevorderlijk voor de mentale gezondheid. Je wordt er dus niet alleen fysiek lekker lenig van, maar ook mentaal maakt het je stabieler.

De een heeft er niets mee en de ander kan niet zonder. Yoga is iets waar je van moet (leren) houden. Denk je nu: ‘nah, dat is echt niks voor mij’? Dan raden we je aan toch een poging te wagen. Het is namelijk nóg beter voor je dan je waarschijnlijk denkt.

Zo verbetert yoga je mentale gezondheid

Yoga doet meer voor je dan je in eerste instantie door hebt. Het is de oplossing voor problemen waar je niet eens van afwist. Veel problemen creëer je onbewust, waardoor het oplossen soms onmogelijk lijkt. Toch kan yoga je helpen om je beter te voelen.

1. Yoga vermindert stress

Oké, deze ligt misschien voor de hand, maart toch is het echt zo. Wie stress heeft, is na een uurtje yoga een stuk meer ontspannen. Onderzoek wijst uit dat stress die verminderd wordt door mindfulness een stuk minder snel terugkeert en daarnaast ook zorgt voor minder angst.

2. Yoga vermindert de kans op depressie

Wie veel stress heeft, kan hier lichamelijk erg op achteruitgaan. Stress zorgt er namelijk voor dat ons immuunsysteem zwakker wordt en dat ons lichaam slecht omgaat met ontstekingen. Dit leidt op zijn beurt weer tot een grotere kans op depressiviteit. Dagelijks een kwartiertje yoga helpt al enorm en vermindert de kans op een depressie aanzienlijk.

Must read: Welke yogapose hoort bij jouw sterrenbeeld

3. Yoga stimuleert hersenkracht

Dit klink misschien alsof je er een bizarre superkracht van krijgt, maar we bedoelen eigenlijk dat je hersenen beter functioneren dankzij de oefeningen. Volgens the University of Illinois is 20 minuten yoga al goed voor een betere focus en een beter geheugen.

4. Yoga geeft je een geluksboost

Kijk, daar doen we het voor. Leven in het moment is makkelijker gezegd dan gedaan. De helft van de tijd zijn we bezig met vooruit plannen of piekeren over het verleden. Zonde; leven in het moment – en dit doe je tijdens yoga – geeft je mood een behoorlijke boost. Je focust je mentaal en fysiek op het heden en daardoor creëer je een geluksgevoel. En we geven toe, die Savasana is ook wel echt genieten.

Ook leuk: Grappige dingen die je herkent als je een echte yogi bent

Luister nu ook naar Bedrock

Ben je – net als wij – op zoek naar een gelukkig en gezond leven, maar zie je soms door de bomen het bos niet meer? Dan is onze podcast Bedrock Talks een perfecte match voor jou! Rosa en Lisanne interviewen in de tweede aflevering orthomoleculair voedingsdeskundige Anne de Meulmeester.

Spoiler: Anne geeft het antwoord op de vraag hoe je nou écht gezond leeft, helpt voedingsmythes de wereld uit én onthult hoe je bepaalde ziektes zou kunnen voorkomen door het eten van de juiste voeding!

Tip: Luister en volg Bedrock Talks via Spotify en iTunes & Apple Podcasts!

Via ons zusje NSMBL.nl

Het is tijd voor een nieuwsbrief die je verder brengt (+ ontvang een mindful kleurplaat)

Schrijf je in en ontvang gratis de Bedrock kleurplaat!

Reageer op artikel:
4 manieren waarop yoga je mentale gezondheid verbetert
Sluiten