Blijf fit in je home office met deze 5 tips van een expert

In het begin van de coronacrisis leek thuiswerken misschien een fijne verandering. Je kan wat later opstaan en je hebt volledig de vrije keuze over wat je wil lunchen. Ook ben je flexibeler: als je een keer een weekje vanaf Texel wil werken, dan kan dat. Die voordelen zijn er zeker, maar voor sommigen kan het thuiswerken ook minder prettig zijn. Het kan best eenzaam voelen en als je niet oppast zit je zo een hele dag lang aan je bureaustoel vastgeplakt.

Aangezien werken vanuit huis nog wel even de norm zal blijven, is het belangrijk om dit op een manier te doen die jou fit laat voelen. Zowel fysiek als mentaal. Maar hoe?

Onderzoeker en arbo-expert Liesbeth Daenen deelt 5 tips hoe jij je mentaal en fysiek gezond kan blijven voelen tijdens het thuiswerken. Dus óók als je de hele dag achter de computer zit.

1. Blijf in beweging

Nu naar het station lopen of de fiets pakken naar je werk er niet meer bij is, moet je creatief zijn in manieren om toch aan je dagelijkse beweging te komen. Daenen adviseert om na elk uur even kort de benen te strekken. Je kunt dit doen door eventjes te staan, maar met de zomer in aantocht is het ook geen gek idee om elk uur wat squats te doen.

Veel thuis? 5 manieren om te blijven bewegen tijdens de lockdown

Stel je werkt van 9 tot 5 en je doet elk uur 10 squats, dan heb je aan het einde van de dag toch mooi 80 squats gedaan. Ben je meer een liefhebber van lunges, dan kan dat natuurlijk ook. Of, ga tijdens de lunchpauze een blokje om. Eerder schreven we al dat wandelen onder andere goed is voor je botten, hart- en bloedvaten en hersenen.

2. Meten is weten

De afmetingen van je bureau en de werkapparatuur die erop staat, kunnen van invloed zijn op je gezondheid. Volgens Daenen is de ideale afstand tot een groot scherm ongeveer 70 centimeter. Wanneer je vanaf een laptop werkt, kun je iets dichterbij gaan zitten.

Tijdens het werken is het belangrijk dat je rug contact houdt met je (duurzame) bureaustoel voor ondersteuning. Als je op een laptop werkt, kun je deze perfecte hoek eigenlijk alleen bereiken door je laptop op ooghoogte te zetten en een extra toetsenbord te gebruiken.

Extra tip: zo voorkom je nekpijn en rugpijn.

3. Laat het licht binnen

Probeer ervoor te zorgen dat je altijd natuurlijk licht in je werkruimte hebt. Dit zorgt ervoor dat we energiek en wakker blijven. Het beste is om je bureau schuin van je raam te zetten, zodat je af en toe even naar buiten in de verte kunt kijken om je ogen te laten ontspannen.

Hoe je tijdens de donkere dagen extra goed voor jezelf kunt zorgen

Minder goed is het om je bureau direct tegenover het raam te zetten. Dit is namelijk extra vermoeiend voor je ogen, omdat de lichtintensiteit van buiten in scherp contrast staat met de lichtintensiteit van je beeldscherm.

Kortom, hoe je je werkmeubels neerzet is belangrijk. Een soort feng shui voor thuiswerkers dus.

4. Een trotse houding

Door goed rechtop te zitten voorkom je nek- en rugklachten. Hiervoor is een verstelbare bureaustoel met een goede rugleuning een must. Ook kan het helpen om af en toe even te gaan staan tijdens het werken. Hoe leuk is bijvoorbeeld deze stawerkplek van KarTent volledig gemaakt van karton.

Let je altijd goed op je houding, maar heb je toch nog last van je rug en nek door al het zitten? Een yogasessie aan het begin of einde van de dag, kan deze pijn wat verzachten. Doe bijvoorbeeld eens wat vaker een forward fold. Dit brengt je lichaam automatisch in een ontspannende modus.

5. Een gezonde werk-privé balans

Zoals vaker in het leven draait het ook bij thuiswerken om balans. Probeer daarom in je huis een aparte werkplek te creëren, waar je buiten werktijden ook niet komt. Neem in je pauzes ook echt even pauze door deze op een andere plek dan je werkplek door te brengen, bijvoorbeeld buiten of aan de eettafel.

Deze vrouwen geven een frisse blik op de ‘werk-privé’-balans

Ook is het goed om aan het einde van de dag uit te loggen van je werkmail op je telefoon en laptop, zodat je volledig op vrienden, je partner of je gezin kan focussen. Heb je juist behoefte aan een momentje alleen? Neem deze dan ook écht, dan kun je er de volgende dag weer met frisse moed tegenaan.

Laat je ook eens inspireren door onder andere Alain de Botton en Anne-Marie Slaughter die in deze TED-talks vertellen hoe je het beste de balans tussen werk en privé kunt bewaren.

Meer lezen over thuiswerken:

Geen idee wat je vandaag moet eten? Download Bedrock's Vegan Kookboek

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 'm gratis

Reageer op artikel:
Blijf fit in je home office met deze 5 tips van een expert
Sluiten