Waarom je vaker een forward fold wilt doen aldus deze neurowetenschapper

Kan jij terwijl je staat makkelijk je tenen aanraken? Dan heb je vast vaker een forward fold gedaan. In de yogawereld noemen ze deze houding ook wel de uttanasana. Deze neurowetenschapper vertelt waarom de forward fold een cadeautje voor je lichaam en geest is.

De forwald fold is een effectieve stretch voor je hamstrings. Ook opent deze yogahouding je heupen en er wordt extra lengte in je ruggengraat gecreëerd. Neurowetenschapper Tara Swart vertelt dat de forwald fold zelfs nóg meer positieve effecten voor ons heeft.

Fight or flight

Swart vertelt dat ons lichaam twee standen kent: ‘fight or flight’ en ‘rest and digest’. De eerste stand fight or flight is het gaspedaal van ons lichaam, waardoor we in actie worden gezet. Rest and digest is de rem van ons lichaam en zorgt voor groei en herstel.

In de oertijd kende ons lichaam een duidelijk onderscheid tussen deze twee standen. Wanneer we achterna werden gezeten door een mammoet zaten we in de fight or flight-modus. Als we na een dag jagen en verzamelen weer in onze grot terugkeerden, kwamen we daar volledig tot rust in de rest and digest stand.

Tegenwoordig zijn we gewend om altijd maar ‘aan’ te staan. Zijn we te laat voor een belangrijke meeting, dan komen we meteen in de fight or flight modus. Hierbij komt ook veel stress vrij, omdat in deze stand veel cortisol wordt aangemaakt.

Van forward fold naar rest and digest

Een teveel aan het stresshormoon cortisol wil je voorkomen, want hierdoor houd je onder andere extra buikvet vast. Je lichaam denkt namelijk dat je in een levensbedreigende situatie bent en wil je redden door dit vet vast te houden. Maar, in rest and digest wordt je brein juist getriggerd om vet te verbranden. Daarnaast voel je je ook een stuk relaxter.

En je raadt het al: één van de manieren om in de rest and digest modus te komen is doormiddel van de foward fold. In deze yogahouding is je hoofd lager dan je hart, wat ervoor zorgt dat je geest kalmeert en stress uit je lichaam wordt losgelaten. Ook is een voorover buiging goed voor je spijvertering. Een win-win dus!

Omdat het geen hele moeilijke yogapose is, is de forward fold is ook voor beginnende yogi’s een fijne manier om in de rest and digest modus te komen. Wil je de yogamat een dagje overslaan, dan kunnen meditatie-oefeningen ook voor ontspanning zorgen.

Bedrock’s calming meditaties voor beginners en pro’s

Forward fold: stap voor stap

Oke perfect, deze yogahouding is dus goed voor ontspanning én vetverlies. Maar, hoe doe je hem?

  1. Begin in mountain pose met je handen naast je lichaam. Op je uitademing buig je je bovenlichaam naar voren. Let erop dat je vanuit je heupen buigt en je rug zoveel mogelijk recht houdt.
  2. Het doel is om met je buik je bovenbenen aan te raken. Lukt dat niet, dan kan je gerust je knieën een beetje buigen.
  3. Je kunt je handen op de grond zetten of je beide ellebogen vasthouden.
  4. Zorg dat je lichaamsgewicht op beide voeten is verdeeld en duw je hielen in de grond. Het is hierbij belangrijk dat je niet te veel met je billen naar achter hangt.
  5. Met elke ademhaling probeer je iets dieper in de houding te komen. In totaal kan je de forward fold 30 seconden tot 60 seconden vasthouden.
  6. Zorg dat je schouders wegblijven van je oren en dat je kaak ontspannen is.
  7. Kom op je inademing vanuit je heupen omhoog met een rechte rug.

Dus: one forward fold a day, keeps the fight-and-flight away. (Probeer dat maar eens 5 keer heel snel achter elkaar te zeggen).

Plasticvrij leven? Download onze 'How to be... Plastic Free Guide'

Schrijf je in voor de mailing en ontvang dé gids die je helpt duurzamer te leven

Reageer op artikel:
Waarom je vaker een forward fold wilt doen aldus deze neurowetenschapper
Sluiten