Rosa Bertram
Rosa Bertram | LinkedIn Mind 25 feb 2021

6 mindful tips om je ochtend goed mee te beginnen

Een goed begin is het halve werk zegt men weleens. Daar geloven wij heilig in, en al helemaal aankomt op het beginnen van je dag. Met een heerlijke mindful morning-routine druk je alvast een stempel op de rest van de dag. En hoe lukt dat? Met behulp van deze 6 mindful tips om je ochtend geheid goed mee te beginnen. 

Mindful zijn betekent niets meer dan ergens met je volle aandacht bij zijn. In plaats van ‘s ochtends nog half slaperig je mail te checken, onder de douche te springen om half te ontbijten achter je bureau, heb je er meer aan om je ochtend in alle rust te beginnen.

Doorloop je ochtendroutine met aandacht voor de dingen die je doet en je begint de dag al met 1-0!

Mindful tips om je ochtend goed mee te beginnen

Met deze 6 tips heb je geheid een mindful en rustig begin van de dag:

Mediteren

De ochtend is een perfect moment om te mediteren omdat je geest dan nog weinig prikkels heeft binnen gekregen, als een lege bladzijde is die nog beschreven gaat worden. Een goed moment om je aandacht zonder al te veel afleiding even helemaal naar binnen te richten. Iets wat overdag best lastig kan zijn met alle meetings, belletjes en afspraken die zijn geweest of nog moeten komen.

Neem je voordeel uit die rustige geest en zet een fijne Bedrock-meditatie aan die zorgt voor een heerlijke start van de dag. Kies uit één van deze meditaties:

Kop thee of koffie

Er zijn weinig dingen zo rustgevend als een heerlijke, warme kop koffie of thee voor jezelf zetten in de ochtend. Bedrock’s Winnie zweert erbij, en haar morning coffee is dat ook haar ultieme geluksmomentje van de dag.

Weet wel dat een glas (lauw) water het beste is om mee te beginnen om jezelf goed te hydrateren. Ben je op gestaan en ben je klaar om de dag te beginnen? Brouw dan een heerlijk kopje koffie voor jezelf en zie, hoor en ruik hoe het potje pruttelt tot de koffie klaar is.

Bij een kopje thee kan dat natuurlijk even goed. Zet het water op, bereid je favoriete thee (gember, citroen of groene thee is een aanrader voor in de ochtend) en neem de tijd om er écht te genieten.

Dankbaarheid

Het beoefenen van dankbaarheid is één van de sleutels tot een gelukkig leven. Dat klinkt zweverig, maar dat valt reuze mee, zo vindt ook Ernst-Jan Pfauth, de oprichter van De Correspondent die er een heus boek aan wijdde. Sinds de opkomst van de positieve psychologie begin deze eeuw zijn er tientallen onderzoeken naar dankbaarheid gedaan.

5 ochtendgewoontes die je zo snel mogelijk wilt afleren

Dankbaarheid schijnt namelijk bij te dragen aan je geluksgevoel, omdat je kijkt naar wat je al hebt in plaats van wat je nog niet hebt. ‘Dankbaarheidsprofessor’ Philip Watkins zegt hierover: ‘dankbaarheid is een soort vergrootglas: als je dankbaar bent, vergroot je wat je al hebt in je leven.’

Tip: schrijf elke ochtend 3 kleine of grote dingen op waarvoor je dankbaar bent.

Yoga

Een fijne manier om de dag te beginnen, is om een connectie te maken met je lichaam. En wat is daar een beter voorbeeld van dan yoga? Yoga heeft een bewezen groot aantal voordelen voor zowel je lichaam als geest.

Zoek een morning flow uit op Down Dog of een Youtube-kanaal en neem de tijd om heerlijk wakker te worden op je mat. Binnen no time ben je in contact met je lichaam en heb je jezelf heerlijk wakker gestretcht. Hou je aandacht bij je lichaam dat van de ene flow in de andere beweegt. Een meer mindful sport voor de ochtend, kunnen we zo niet bedenken!

Koud douchen

Dan is het tijd om onder de douche te springen. Alhoewel, springen… Wees je eens bewust van je ochtendroutine onder de douche. Draai de kraan open en ervaar bewust hoe de druppels je huid aanraken. Hoe je haren nat worden en hoe je je lichaam schoon sopt.

Probeer het eens niet op de automatische piloot te doen maar éxtra te genieten van dit verwenmoment voor jezelf. Van je benen scheren tot je tanden poetsen: probeer je bewust te zijn van wat je doet. Zo geniet je extra van het moment en dender je een stuk minder als een zombie je ochtendroutine door.

Waarom koud douchen supergezond is (en goed voor het milieu)

Maar dan zijn we er nog niet: draai – nadat je klaar bent met douchen – de warme kraan uit en geniet van de koude stralen op je lichaam. Het is in eerste instantie een shock voor je lichaam, maar als eenmaal onder staat, zal je jezelf al snel dankbaar zijn. Het is een heerlijk gevoel, je bent direct wakker en hebt 3 keer zoveel energie als ervoor.

Een heerlijke manier om direct 1-0 voor te staan!

Beginnerstip: douche eerst je gezicht en ledematen koud af en bouw het langzaam op.

Gezond en voedzaam ontbijt

Ze zeggen niet voor niets: je bent wat je eet. Je kunt nog zo goed voor jezelf zorgen door goed te slapen, bewegen en natuurlijke crèmes opsmeren, maar als je bewerkt voedsel eet, ga je dat ook merken aan je energieniveau. Zorg daarom dat de eerste maaltijd van de dag gezond, vers en voedzaam is en je niet met een volle buik naar bed gaat.

Door met havermout, fruit, zaden en noten te ontbijten, heb je lang een verzadigd gevoel. Het liefst zorg je voor ook wat groenten in je ontbijt (bijvoorbeeld met carrot cake oats) of maak je er een groente sapje naast.

Wedden dat jouw ochtend niet meer stuk kan en je de dag geheid met een voorsprong begint?

Luistertip🎧:: 

Geen idee wat je vandaag moet eten? Download Bedrock's Vegan Kookboek

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 'm gratis

Reageer op artikel:
6 mindful tips om je ochtend goed mee te beginnen
Sluiten