Anouk Schaap
Anouk Schaap Work 27 april 2020

Voorkom een burn-out van thuiswerken met deze tips

Miljoenen mensen werken nu plots vanuit huis. Mocht je dat al vaker gedaan hebben, lijkt er niets aan de hand. Behalve dat je er nu mogelijk 3 huisgenoten, een baby of je partner bij hebt. En dat nog even los van de onvoorspelbare tijd waar we doorheen gaan. Thuiswerken lijkt geweldig, maar het kan voor veel onrust en stress zorgen. Je hebt al voldoende onrust en stress in je lichaam door alleen het nieuws aan te zetten, zorg ervoor dat je er niet nóg meer bijkrijgt!

Deze tips helpen je hierbij:

Stap bewust in je rol

Ons lichaam en brein maken zich klaar voor een werkdag op het moment dat je naar je werk afreist. Die reis is er momenteel niet, dat betekent echter niet dat je je niet klaar kunt maken voor een nieuwe werkdag. Bouw ook nu routines in zodat je in je ‘workflow’ komt.

  1. Trek kleding aan die je normaal ook aan zou trekken (jouw brein associeert een pyjama met rust en slaap, zolang jij in je pyjama blijft kom jij niet in de werk-modus).
  2. Verlaat je huis, maak een ommetje en kom terug: je gaat nu werken. Dit helpt je tevens om in beweging te blijven.

Lees ook: Kom uit die pyjama: zo werk je productief vanuit thuis (én zorg je goed voor jezelf)

Plan je dag (en stem deze eventueel af met je gezin/ partner)

Nu je een tijdje vanuit huis hebt gewerkt, weet je beter waar je rekening mee moet houden en op welke momenten je het meest productief bent. Weet je dit nog niet? Evalueer je werkdag als je je computer afsluit. Zodra je dit weet, pas dan hier jouw agenda op aan.

Je werkt effectiever door met jezelf een afspraak aan te gaan (en je hier aan te houden). Als je taak hebt afgerond en kunt afvinken komt er endorfine vrij: jij blij en je werkgever blij! Plan een taak of meeting niet te strak in, er kan altijd iets tussendoor komen of het lukt gewoon even niet. Bied jezelf ruimte voor uitloop.

Stem daarnaast je planning af met eventuele huisgenoten en maak afspraken wie er wanneer belt. Daarnaast kun je afspraken maken over wie de huiswerkbegeleiding, de kids eten geven op zich neemt, wissel dit met elkaar af.

Plan tevens jouw oplaadmomenten in! Deze tijd vergt veel meer energie, zorg er dus voor dat je voldoende dingen doet die jou opladen. Dit kan een wandeling zijn, een dansje in de woonkamer of een nieuw recept uitproberen. Wat het ook is, plan het in en leg je werk weg.

Grenzen ontdekken en stellen

Geef het eerlijk aan als jij een slechte dag hebt, je wordt overspoeld door emoties of de werkdruk niet aan kunt. Zeker op afstand is het voor jouw leidinggevende moeilijk in te schatten hoe het met jou gaat. Dit hoef je niet per se aan te kondigen in een groepscall maar doe je direct naar jouw leidinggevende.

Ook lezen: De 6 grote voordelen van thuiswerken

Vind je het moeilijk om jouw grenzen te (her)kennen, train jezelf hier in. Dit kun je doen door op vast momenten aan jezelf te vragen: ‘Hoe voel ik me nu?’ en ‘Wat heb ik op dit moment nodig?’.

Slapen slapen slapen

Zoals Buddha zegt: slaap is de diepste vorm van meditatie. In tijden van stress en onrust is het van groot belang om voldoende te slapen en tot rust te komen. Mogelijk slaap je meer dan je normaalgesproken gewend bent.

Er is veel te verwerken: nieuwsberichten, emoties, je eenzaam voelen of je juist overprikkeld. Maak van slaap jouw grootste prioriteit.

3 tips voor een betere nachtrust:

  1. Zorg voor een avondroutine waardoor je lichaam zich klaarmaakt voor de nacht
  2. Houd je slaapkamer schoon en geventileerd
  3. Beperk de inname van indrukken ongeveer anderhalf uur voordat je naar bed gaat.

Zorg goed voor jezelf, je verdient het en hebt het nu hard nodig!

Heb je stress gerelateerde klachten? Bespreek dit met je werkgever en/of neem contact op met je huisarts zodat je de juiste zorg krijgt.

Dit artikel is geschreven door Anouk Schaap. Zij richtte Take Care of Your Selfie op: de movement om jou eraan te herinneren dat jij alle self-care waard bent. Anouk is coach én geeft workshops voor meer well-being op de werkvloer, wil jij Anouk laten spreken op jouw werk? Bekijk dan hier het aanbod en laat je contactgegevens achter.

Meer self-care tips?

Geen idee wat je vandaag moet eten? Download Bedrocks Vegan Kookboek

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 'm gratis

Reageer op artikel:
Voorkom een burn-out van thuiswerken met deze tips
Sluiten