Zo word je fris en energiek wakker: tips van de wetenschap

Dit is de ideale ochtend

Het lijkt zo’n simpel rekensommetje: wie op tijd gaat slapen, wordt uitgeslapen wakker. Toch is het niet altijd zo’n feest: is het ons eindelijk een keer gelukt om aan die acht uur te komen, is geeuwen nóg het eerste wat we doen als we wakker worden. Heb je dáár nou je halve avond voor opgeofferd?

Nee, dat niet. Maar hoewel lang slapen wel degelijk effect heeft op fris en energiek wakker worden, zijn er ook andere aspecten die meetellen. Wetenschappers en experts proberen al jaren uit te vinden hoe dé ideale ochtend eruit ziet. Dat is ongeveer zo!

Zorg voor een goed matras

Wil je echt investeren in een manier om meer uitgeslapen wakker te worden? Eve Sleep gelooft erin dat een goed matras onmisbaar is voor een goede nachtrust. Hoe lekkerder je slaapt, hoe blijer je wakker wordt – niemand wil zijn dag beginnen met rugpijn. Het eve-matras is gemaakt van een nieuwe generatie traagschuim en zorgt dus voor het ultieme comfort. Thuis uitproberen? Dat kan maar liefst 100 nachten! Naast matrassen heeft Eve ook onder andere beddengoed en pyjama’s, allemaal verkrijgbaar op hun site.

Vermijd snoozen

Als we moe wakker worden, is onze eerste gedachte vaak dat we best wat langer willen blijven liggen. Want langer snoozen = meer slapen = minder moe zijn. Toch? Nope: eigenlijk is snoozen hartstikke slecht voor ons, blijkt uit onderzoek. Als je voor de eerste keer wakker wordt, krijgen je hersenen namelijk het signaal dat ze actief moeten worden. Dat duurt weliswaar een tijdje, maar in die tijd moet je wel daadwerkelijk wakker zijn. Als je weer gaat slapen, raken je hersenen in de war. Want wat wil je nou, wakker worden of juist niet? Door die verwarring ontstaat een lusteloos gevoel dat slaapinertie wordt genoemd, waardoor we alleen nog maar minder uit bed willen komen.

Drink een glas water

Moeite met direct wakker worden? Een glas water naast je bed zetten – en opdrinken als de wekker gaat – kan helpen: niet voor niets zijn er allerlei CEO’s (en andere belangrijke mensen) met deze gewoonte. Voedingsdeskundige Rania Batayneh legt aan Business Insider uit: ‘Als je weinig energie hebt, komt dat vaak doordat je gedehydrateerd bent. Ook voor productiviteit is hydratatie cruciaal. Het menselijk brein bestaat voor 73 procent uit water, dus geen wonder dat hydratatie goed is voor de activiteit van je brein.’ En een goed begin is het halve werk, nietwaar?

Neem een koude douche

Leuk kunnen we koud douchen niet noemen, maar een goede wake-up call (letterlijk) is het wel. Volgens onderzoek zorgt koud douchen bijvoorbeeld voor het verwijden en vernauwen van de bloedvaten. Hierdoor versnelt de bloedsomloop in je lichaam. Je hartslag gaat omhoog, wat betekent dat er sneller bloed van je hart naar je organen stroomt. Hallo energie! Koud water zorgt trouwens ook voor het vrijkomen van endorfines in je lichaam, die helpen bij een hoger geluksniveau. Studies hebben bewezen dat regelmatig koud douchen zelfs beter kan helpen tegen depressiviteit dan antidepressiva.

Dit vind je vast ook leuk: Citytrip in de kerstvakantie? Zo kun je goed slapen als je op reis bent.

Sla je ontbijt niet over

Het is misschien het meest cliché advies dat we je kunnen geven, maar ontbijten is écht heel belangrijk. Volgens de wetenschap moeten we tussen de 15 en 25 procent van onze dagelijkse energie innemen tijdens het ontbijt, wat voor vrouwen op wel 300 tot 500 calorieën neerkomt. Ja, dat is meer dan een cracker met kaas! Je kunt het best ontbijten met dingen die langzaam verteerd worden, zoals havermout, zodat je er de rest van de dag profijt van hebt. En dat heeft effect: Noord-Amerikaanse mannen die niet elke dag ontbijten, hebben bijvoorbeeld 27 procent meer kans op een coronaire hartaandoening.

Begin met een work-out

Wist je dat ‘s ochtends sporten, vooral als je dat al voor het ontbijt doet, tot maar liefst 20 procent meer vet kan verbranden dan een work-out later op de dag? We schreven al eerder over de talloze voordelen van ‘s ochtends sporten: zo wijst ander onderzoek uit dat mensen die ‘s morgens sporten gestructureerder werken, doordat het sporten je actieve brein heeft ‘aangezet’. Bovendien komen ook bij sporten dopamine en endorfine vrij, die je een gelukkig gevoel geven.

Benieuwd hoe andere mensen hun ochtend graag beginnen? Je ziet het in deze video.

In samenwerking met Eve Sleep