Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Mind 26 jul 2019

5 tekenen dat jij lijdt aan FOMO (en hoe je het omzet naar JOMO)

Wat de reden ook is dat je vanavond thuis op de bank zit, op een gegeven moment neemt dat knagende gevoel in je achterhoofd de overhand en open je Instagram. Wat zou de rest van de wereld aan het doen zijn? Jep, jij hebt last van het – inmiddels ingeburgerde – fenomeen fear of missing out (FOMO).

Wat zijn tekenen dat je hier inderdaad last van hebt? En nog belangrijker: hoe kom je van dat vervelende gevoel af?

Tekenen dat je lijdt aan FOMO

Psycholoog Andrew Przybylski en zijn collega’s van de Universiteit van Essex deden in 2013 onderzoek naar het fenomeen FOMO. De Britse psycholoog ontwikkelde aan de hand daarvan een FOMO-schaal met 10 items. Op elk van deze tekenen moet jezelf een score geven van 1 (helemaal niet waar voor mij) tot 5 (extreem waar voor mij).

  • Ik heb het gevoel dat anderen bevredigendere ervaringen meemaken dan ik.
  • Ik heb het gevoel dat mijn vrienden bevredigendere ervaringen meemaken dan ik.
  • Ik word bezorgd als ik erachter kom dat mijn vrienden plezier hebben zonder mij.
  • Ik krijg een vervelend gevoel als ik niet weet wat mijn vrienden aan het doen zijn.
  • Het is belangrijk voor mij dat ik de inside jokes van mijn vrienden begrijp.
  • Soms vraag ik me af of ik niet te veel tijd spendeer op social media om erachter te komen waar iedereen mee bezig is.
  • Ik vind het vervelend als ik een kans mis om met mijn vrienden af te spreken.
  • Als ik een leuke tijd heb, vind ik het belangrijk om dit te delen op social media.
  • Ik vind het vervelend als ik een geplande afspraak of evenement met mijn vrienden mis.
  • Als ik op vakantie ben, vind ik het belangrijk om te weten wat iedereen aan het doen is (en check ik nog steeds social media).

De gemiddelde score

Opvallend aan het onderzoek is dat de gemiddelde score van 2.000 volwassenen tussen de 22 en 65 jaar een 2 was. Uit het onderzoek bleek dat hoe ouder je wordt, hoe minder last je hebt van FOMO.

Przybylski en zijn collega’s besloten daarop een vervolgonderzoek te doen onder jongvolwassenen. Ze kwamen erachter dat mensen die last hebben van FOMO niet alleen social media een stuk vaker gebruiken, maar dat zelfs deden ten koste van hun veiligheid. Zo waren deze mensen een stuk eerder geneigd om hun telefoon te checken tijdens het rijden.

Lees ook: Deze tekenen laten zien dat je even afstand moet nemen van social media

FOMO aanpakken

Eén van de achterliggende redenen van FOMO is het oneindige aantal keuzes die we tegenwoordig hebben. Daar lijkt op het eerste gezicht niets verkeerds aan, maar volgens de wetenschap worden we er alleen maar gestresst van.

Ga je op vrijdagavond gezellig borrelen met een vriendin, naar een feestje met vrienden of naar de bioscoop met je partner? En nog erger: wat als je gaat borrelen met je vriendin en er later via social media achter komt dat het feestje er wel érg gezellig uitziet?

We vergeten de belangrijkste keuze

Met al die keuzes vergeten we een hele belangrijke keuze, één die je soms misschien wel het allerliefste wil. Gewoon even niets doen. Een date met je lievelingseten en je lievelingsserie. Een avondje niksen is goed voor je stressniveau, laat je tot nieuwe inzichten komen en maakt je op de lange termijn creatiever en productiever. Je geeft je lichaam de ontspanning die het nodig heeft.

Omdat we zo gewired zijn dat we altijd iéts willen doen, is dat makkelijker gezegd dan gedaan. FOMO kan er namelijk voor zorgen dat dat avondje op de bank niet zo ontspannend is als we je beloven.

Lees ook: Aan de slag met zelfliefde: 8 simpele tips waarmee je vandaag nog mee kan beginnen

Het omarmen van JOMO

Het antwoord op het vervelende gevoel van FOMO kwijtraken, is het omarmen van de joy of missing out (JOMO). De eerste stap daarbij is realiseren dat het goed is voor je lichaam en hersenen om even niets te doen. Nu we dat achter de rug hebben, is het tijd voor de tweede stap: realiseren dat wat je mist nooit zo fantastisch is als het lijkt.

Bij anderen zie je de podiumbeelden, bij jezelf de backstagebeelden

Want tja, als je ervoor kiest om een avondje te gaan bankhangen, zou het best kunnen dat je de volgende dag op social media ziet hoe leuk de rest van de wereld het wel niet had. Vergeet alleen niet dat jij bij anderen alleen het podiumbeeld ziet, en bij jezelf de backstagebeelden.

Mis je wel echt iets?

Je ziet 10 seconden van een avond. Je ziet niet hoe die persoon zijn ex tegenkwam, niet lekker werd door de hitte, of ‘s nachts stond te kotsen in de gracht. Bovendien zie je niet hoe die persoon de volgende dag lusteloos op de bank ligt, terwijl jij wél energie hebt om dingen te doen – of niet, als je daar zin in hebt.

Een goede tip om JOMO te kunnen omarmen is het ontwijken van social media. Laat je telefoon eens wat het is en geniet van het moment. Je mist echt niets als je jouw social media een dagje niet opent. We promise.

Zoals de Chinese filosoof Lao Tse ooit zei: “Je kunt beter niets doen, dan druk zijn met niets.”

Verder lezen over FOMO en JOMO

Luister nu ook naar Bedrock

Geef jij om ook het welzijn van de wereld en wil je graag bijdragen een mooiere plek? Dan is onze nieuwste podcast Bedrock Talks een perfecte match voor jou! Rosa en Lisanne interviewen in de derde aflevering klimaatjournalist van de Correspondent Jelmer Mommers.

Spoiler: Jelmer vertelt waar de opwarming van de aarde mee begon, dat het niet te laat is en vooral: wat wij kunnen doen. Want dat we iets kunnen doen, dat is zeker. Maar dat we dat nú moeten doen, is nog niet het gesprek van de dag.

Tip: Luister en volg Bedrock Talks via Spotify en iTunes & Apple Podcasts!

Het is tijd voor een nieuwsbrief die je verder brengt (+ gratis kleurplaat)

Schrijf je in en ontvang gratis de Bedrock kleurplaat!

Reageer op artikel:
5 tekenen dat jij lijdt aan FOMO (en hoe je het omzet naar JOMO)
Sluiten