Wist je dat je deze groenten en fruit in z’n geheel kan opeten?

Uit cijfers blijkt dat 40 procent van al het eten in Amerika niet wordt gegeten, dat is bijna de helft. Dat is niet alleen zonde van het geld, maar het heeft vooral een enorme impact op het milieu (voor niks). Het heeft namelijk veel water, landbouwgrond en CO2-uitstoot gekost om het eten op je bord te krijgen. Tijd om onze eetgewoonten eens flink op de schop te nemen. Wist je bijvoorbeeld dat je een heleboel groenten en fruit niet deels hoeft weg te gooien?

Gemiddeld gaat er eenderde van het eten dat bestemd is voor mensen verloren onderweg of wordt weggegooid. Dat is zo’n 1,3 miljard ton voedsel dat jaarlijks wordt verspild, daar zouden we 3 miljard mensen van kunnen voeden. Ruimte voor *heel veel* ahum verbetering dus. Helemaal met de gedachte dat 1 op 9 mensen ter wereld honger lijdt.

Hoe we aan die enorme voedselverspilling komen? Een deel van het voedsel gaat verloren in het productieproces, een ander deel aan de schoonheid van de groente of fruit (supermarkten willen alleen de mooie groenten en fruit) en een ander deel gooien we zelf weg. We eten het niet op (omdat we niet weten wat we met restjes kunnen maken), weten niet hoe we het moeten bewaren of gooien het gewoon weg. Maar vanaf nu weet jij in elk geval dat je de volgende 8 groente- en fruitsoorten in z’n geheel kan opeten en niet meer deels hoeft weg te gooien!

7 feitjes over voedselverspilling die je nog niet kende

Aardbeien

Hoewel menig mens – inclusief chefs in restaurants – het kroontje van een aardbei er het liefst af halen omdat het er mooier uit zonder en de smaak ietwat bitter is, is ‘t hartstikke eetbaar. De jonge blaadjes van de aardbei smaken een beetje naar spinazie. Sterker nog, er zitten veel gezondheidsvoordelen aan om de blaadjes wél te eten. Het is goed voor de maag en darmen, de blaadjes bevatten vitaminen én het zou helpen tegen artritis, omdat het de gewrichten verlicht.

Maak je een aardbeien sapje of smoothie? Laat het kroontje er dus lekker op zitten!

Wortels

Ooit over nagedacht om de groene stelen van wortels op te eten? Konijnen kunnen er in elk geval geen genoeg van krijgen, maar ook voor ons zijn de groene toppen van wortels gewoon eetbaar. De toppen zitten bomvol voedingsstoffen, het is dus zonde om ze weg te gooien. Dit geldt trouwens ook voor de bladeren van bieten, radijsjes en knolraap.

Snijd de toppen in stukjes en voeg ze toe aan een salade. Vind je de groene stukken te bitter? Bleek ze dan eerst door ze kort te koken en dan in ijskoud water te weken.

Aardappelen

Net als bij heel veel groente- en fruitsoorten zitten de meeste vitaminen onder de schil van een aardappel. De aardappel en de schil zitten vol micronutriënten. De schil bevat evenveel vitaminde B (3) en C als de aardappel zelf. Daarnaast zit de schil ook nog eens boordevol ijzer, magnesium en kalium. Handig voor vega(n)s dus!

Dit vind je vast ook interessant: 8 dingen die je kunt eten om je hormonen in balans te krijgen

Kiwi’s

Steeds als ik een kiwi pak en (na het verwijderen van het stickertje) onverschillig een eerste hap neem, is er bijna áltijd wel iemand die of verbaasd kijkt maar niks durft te zeggen óf vol ongeloof vraag wat ik in hemelsnaam aan het doen ben.

Maar wist je dat kiwi’s eigenlijk juist veel knapperig worden als je ze met de schil eet? Heerlijk als je ook van knapperig eten houdt. Ik heb me ooit laten vertellen dat de Kiwi’s (Nieuw Zeelanders, waar de kiwi’s vandaan komen) ze ook zo eten. Ook hier zitten de meeste vitaminen net onder de schil. Durf jij het aan; voor een flinke dosis extra vezels, vitamine C en E?

Vind je de haartjes op de kiwi iets too much? Borstel die er dan af of probeer gele kiwi’s.

Andijvie

De stengels van andijvie zien er misschien niet uit als het meest aantrekkelijke deel, maar ze zitten vol met vezels en smaken verrukkelijk. De stengels zijn redelijk hard, dus bleek ze eerst (zoals bij de wortels staat omschreven). Breng ze erna op smaak met kruiden and there you go: je hebt zojuist de volledige andijvie gebruikt en er letterlijk alle vruchten van geplukt.

Bloemkool

Bloemkool zit bomvol vitamine, zo ook de stam. Waar je normaal de roosjes van de bloemkool er keurig afsnijdt en de stam en bladeren weggooit (in je wormenhotel?), kan je de stam voortaan gewoon opeten. Snijd de stam in dunne plakjes en kook ze mee met de rest van de maaltijd. Onze favoriet? Bereid de bloemkool en haar stam in een wokpan zodat het lekker knapperig wordt. De bladeren kan je trouwens ook eten, zie hierboven bij andijvie hoe je die kan bereiden.

Pompoen

Wist je dat letterlijk élk deel van een pompoen eetbaar is? Pompoenpitten zijn inmiddels hartstikke bekend voor door je brood of in je ontbijt, maar ook de bladerenschil, de stengel en natuurlijk het vruchtvlees zijn hartstikke goed te eten.

De pompoen bladeren kan je gebruiken in recepten waar ook spinazie in zit, deze bladeren hebben namelijk ook een wat bittere smaak.

Watermeloen

Zoals de naam al zegt, bevat een watermeloen ontzettend veel water; 98 procent om precies te zijn. Daarnaast bevat de grote, ronde vrucht vitamine A, kalium en magnesium. Ook het eten van de dikke, groene schil heeft flinke gezondheidsvoordelen. Uit onderzoek blijkt dat het eten van de schil van een watermeloen kan helpen tegen een lage bloeddruk, je fitheid bevordert en bij mannen zou het helpen prostaatkanker te voorkomen én hun libido verhogen.

Maar nu denk je vast, ‘hoe eet je dat in hemelsnaam?’. Je kan de schil fermenteren, er een gelei van maken of er stukjes af schaven voor in een rauwkostsalade bijvoorbeeld. Wat serveer jij als toetje vanavond? 😉

Voedselverspilling tegengaan?

Meer verhalen zoals deze? Let's keep in touch!

Het is tijd voor een nieuwsbrief die je verder brengt

Reageer op artikel:
Wist je dat je deze groenten en fruit in z’n geheel kan opeten?
Sluiten