Zin in pizza? Met deze tips maak je er een gezonde maaltijd van

Zeg eens eerlijk, wat is er nou lekkerder dan een goede rijkelijk belegde pizza op z’n tijd? Precies. Helaas maken de lagen kaas en de hoeveelheid deeg het alleen niet de meest gezonde keuze. Maar wist je dat je ook prima zonder schuldgevoel van een pizza kan genieten?

The best of both worlds: pizza eten én goede voedingsstoffen binnenkrijgen.

1. Maak je eigen deeg

Door zelf deeg te maken, weet je precies wat erin gaat en ben je er ook zeker van dat er geen suiker of andere conserveringsmiddelen worden toegevoegd. Alles wat je nodig hebt voor pizzadeeg is bloem, gist, zout, olijfolie en water. Ben je lekker bezig met sporten en kan je wel wat extra proteïne gebruiken? Dan kan je ook wat ongezoet eiwitpoeder aan het deeg toevoegen.

Het kneden van het deeg is een goede arm work-out of gezellige date met je lover. Heb je daar toch geen tijd voor, dan zijn er tegenwoordig ook goede alternatieven in de winkel te vinden. Zo zijn er pizzabodems gemaakt van bloemkool of courgette. Het belangrijkste is dat je eerst even de ingrediëntenlijst checkt op toegevoegde suikers en E-nummers.

2. Wees royaal met groente

Wanneer je een pizza bestelt, wordt die meestal niet zo rijkelijk belegd dat je écht veel vitamines en mineralen binnenkrijgt. Thuis houdt niemand je tegen en kan je er zoveel groente op doen als je wil. De perfecte manier om je koelkast wat leger te maken en minder weg te hoeven gooien.

Moet je wel nog naar de winkel? Kies dan zoveel mogelijk voor seizoensgroenten, dan ben je ook nog extra goed bezig voor het klimaat omdat deze producten van minder ver moeten komen. In de wintermaanden zijn dat bijvoorbeeld boerenkool, pompoen, prei en witlof. Probeer eens deze pizza met butternut, balsamico-uitjes en burrata.

3. Vermijd kant-en-klare tomatensaus

Aangezien tomaten van zichzelf een beetje zuur kunnen zijn, wordt er bij een kant-en-klare tomatensaus vaak suiker toegevoegd. Beter is het dus om zelf een saus te maken. Dit kan heel makkelijk met tomatenblokjes, knoflook, olijfolie, oregano en een snufje zout.

Deze fancy producten uit de supermarkt kan je super makkelijk zelf maken

Nog een voordeel van thuis koken, is dat je ook een beetje creatief met de pizza om kan gaan. Vervang de klassieke tomatensaus bijvoorbeeld eens door pesto. Als je een pesto op basis van restjes sla gebruikt, is dit ook een goede manier om nog wat extra vitamientjes de pizza in te sneaken.

4. Ga bewust om met de kaas

Voor een diehard gezonde pizza zou je de kaas natuurlijk helemaal kunnen skippen. Wil je dat liever niet (wat wij ons heel goed voor kunnen stellen), dan zijn er ook gezondere kaasopties die net zoveel smaak aan je pizza geven.

Zo zit er in geitenkaas extra veel vitamine A, dat het immuunsysteem versterkt. En in blauwe kaas (voor de fijnproevers) zit vitamine K, die zorgt voor het elastisch houden van zachte weefsels in je lichaam.

Voor de vegans onder ons, zijn er ook kazen zonder koemelk te vinden. Deze zijn vaak gemaakt van soja of verschillende noten. Je kan het ook zelf maken met dit recept voor verschillende veganistische kazen.

Vegetarische pizza recepten:

Plasticvrij leven? Download onze 'How to be... Plastic Free Guide'

Schrijf je in voor de mailing en ontvang dé gids die je helpt duurzamer te leven

Reageer op artikel:
Zin in pizza? Met deze tips maak je er een gezonde maaltijd van
Sluiten