Mind 25 jun 2019 Emma Bering

Werken aan je burn-out: dit kan je doen om te herstellen

Als je een burn-out hebt, ben je eigenlijk te lang over je eigen grenzen heen gegaan. Hiermee heb je je hersenen te veel belast wat voor veel lichamelijke en fysieke problemen kan zorgen. Vaak gaan mensen dan een tijd lang niet meer werken, soms wel een compleet jaar. Het nadeel hiervan is dat je dan weer helemaal opnieuw moet leren wennen aan het werkleven als je weer gaat beginnen. Daarnaast helpt het stilzitten je niet, maar kan je beter bezig blijven. Al is het maar op een lager pitje.

Wat kan je dan wel doen om te herstellen van je burn-out?

Erken dat je een burn-out hebt

Het is heel lastig, want het voelt als falen. Toch is het belangrijk om toe te geven dat je ziek bent. Als je op het punt bent gekomen dat je helemaal op bent en gewoonweg niet meer kan, dan moet je daar op een gegeven moment echt aan toegeven. Dit gaat niet van de ene op de andere dag, maar ook dit is een proces.

Zoek hulp van een professional

Het probleem van de burn-uit is vaak dat mensen niet weten hoe ze eruit kunnen komen. Daar kan een professional juist heel goed bij helpen. Dit kan een psycholoog zijn, maar het kan ook een coach zijn of een stresscounselor. Deze professional kan jou begeleiden in het proces om te werken aan je burn-out.

Lees ook: 5 cruciale tips tegen een burn-out

Ga leuke dingen doen

Dit voelt misschien niet altijd goed, maar het kan helpen met het herstel. Op het moment dat je bezig bent is er geen tijd om te piekeren, waardoor je in je hoofd een stukje rustiger wordt. Na verloop van tijd krijg je er zelfs meer energie van.

Beweeg meer

Van stilzitten op de bank wordt niemand blij, ook jij niet. Sporten en bewegen is goed voor je lichaam, je creëert spieren, je krijgt meer energie en het bevordert je mentale gesteldheid. Dit komt natuurlijk door de hormonen die vrijkomen tijdens het sporten. Ga nu niet meteen keihard trainen in de sportschool, dat werkt averechts.

Wat je wel kan doen is beginnen met wandelen in het bos of het strand, desnoods een blokje om. Het gaat om het opbouwen. Je kan ook gaan zwemmen, hardlopen en ook yoga heeft een positief effect. Desnoods kan je met je coach of stresscounselor een schema bedenken hoe je dit rustig kan opbouwen.

Werken tijdens de burn-out

Je gaat natuurlijk niet meteen weer beginnen met werken. Dit doe je pas op het moment dat je fysiek en mentaal weer wat bent aangesterkt. Maar ook dan is het verstandig om rustig te beginnen met een paar uurtjes in de week. Ook hier kan je coach of stresscounselor bij helpen, net als je werkgever. Het is ook belangrijk om te kijken of je oude functie nog wel bij je past. Zo niet? Misschien kan je dan binnen het bedrijf kijken of er een andere functie voor je is.

Lees ook: Hoe herken je een burn out? Dit zijn de 12 fases van een burn-out

Werken tijdens je burn-out kan je herstel bevorderen. Je moet het ook niet zien als een last, want het is gericht op jouw herstel. Door klein te beginnen (bijvoorbeeld met 4 uur in de week) belast je jezelf niet te veel en kan je langzaam opbouwen met werkuren, werkzaamheden en verantwoordelijkheden.

Probeer niet te multitasken

Om geen onnodige stress te creëren is het belangrijk om niet te multitasken. Blijf met je volle aandacht bij één taak en ga pas als deze af is door naar de volgende taak. Ook as je net van je burn-out af bent is het verstandig om je hier aan te houden. Niemand wordt blij van half afgemaakte taken toch?

Blijf in contact met je coach of psycholoog

Vooral op het moment dat je meer gaat werken is het verstandig om in contact te blijven met je coach of psycholoog. Je kan dan je ervaringen van het werken terugkoppelen. Bespreek vooral wat er goed en minder goed gaat en hoe je je erbij voelt. Heb je het idee dat het nog steeds niet goed gaat, geef het dan vooral aan. Zo voorkom je dat je een paar maanden later weer met een burn-out op de bank zit.

Meer lezen over burn-outs?

Luister nu ook naar Bedrock

Ben je – net als wij – op zoek naar een gelukkig en gezond leven, maar zie je soms door de bomen het bos niet meer? Dan is onze podcast Bedrock Talks een perfecte match voor jou! Rosa en Lisanne interviewen in de tweede aflevering orthomoleculair voedingsdeskundige Anna de Meulmeester.

Spoiler: Anne geeft het antwoord op de vraag hoe je nou écht gezond leeft, helpt voedingsmythes de wereld uit én onthult hoe je bepaalde ziektes zou kunnen voorkomen door het eten van de juiste voeding!

Tip: Luister en volg Bedrock Talks via Spotify en iTunes & Apple Podcasts!

Het is tijd voor een nieuwsbrief die je verder brengt (+ ontvang een mindful kleurplaat)

Schrijf je in en ontvang gratis de Bedrock kleurplaat!

Reageer op artikel:
Werken aan je burn-out: dit kan je doen om te herstellen
Sluiten