5 cruciale tips tegen een burn-out

Rosa Bertram 7 jun 2018 Featured

De burn-out, het is een veel voorkomend verschijnsel. Veel (werk)stress kan bij sommige mensen zo intens zijn dat 'ineens' patsboem de burn-out voor de deur staat. Denk je: is daar niet een kuurtje of app voor? Helaas, maar je kunt wél goed naar je lichaam luisteren en de volgende punten goed nagaan.

De burn-out, het is een veel voorkomend verschijnsel. Veel (werk)stress kan bij sommige mensen zo intens zijn dat ‘ineens’ patsboem de burn-out voor de deur staat. Denk je: is daar niet een kuurtje of app voor? Helaas, maar je kunt wél goed naar je lichaam luisteren en de volgende punten goed nagaan.

Om een burn-out te voorkomen, is het belangrijk om te weten wat het precies is. Want hoewel het inmiddels een bekende term is, is het soms nog niet hélemaal duidelijk wat het is, hoe je eraan komt, hoe je het herkent en wat je er tegen kunt doen. Want stress kennen we allemaal wel. Maar hoe weet je nou of je ‘gewoon een beetje gestrest bent’ of dat je écht te veel hooi op je vork hebt genomen?

Symptomen van een burn-out

Je hebt geen energie meer en je hebt nergens zin in. Ook slecht slapen en piekeren ‘s nachts kunnen tekenen zijn van een burn-out. Je bent veel aan het nadenken over je werk, thuis, je vrienden. Het levert eigenlijk alleen maar stress op. Je conditie wordt minder, omdat je hartstikke vermoeid bent en dat kan invloed hebben op je hele lichaam. Je kan ook overgevoelig zijn en snel geïrriteerd raken door kleine dingen om je heen.

Hoe voorkom je een burn-out?

Nu je de symptomen van een burn-out herkent, wordt het makkelijker om een burn-out te voorkomen. Als je merkt dat je te veel hooi op je vork neemt en overwerkt bent, leer dan nee te zeggen en geef je grenzen aan. Wees niet bang om iemand teleur te stellen (je baas, collega’s of familie). Door overal ja op te zeggen, zit je nu misschien wel met heel veel (werk)stress. Aan jezelf toegeven dat het allemaal te veel is, is al een hele stap. Neem de tijd, loop een rondje en accepteer dat je je zo voelt. Je hoeft er niet tegen te vechten.

Dit vind je misschien ook interessant: Onthaasting is niet het antwoord op burn-outs en stress

Pauzes plannen tijdens je werk is belangrijk, dat doen ze in Zweden al veel vaker. Doe iets waar je blij van wordt, focus je gedachte even op iets heel anders. Net als af en toe even op een andere plek zitten of zo nu en dan werken vanuit huis. Het is heel gezond en goed voor je geest om van plek te veranderen.

Dit is waarom de Zweden nauwelijks burn-outs hebben

Hersteltips

Helaas heb je het niet altijd voor het uitzoeken en zit je ‘ineens’ toch middenin een burn-out. Deze hersteltips kunnen je een handje helpen.

1. Bel de dokter

Als je een burn-out hebt, is het verstanding om professionele hulp te zoeken. De huisarts kan je doorverwijzen naar een fijne therapeut of psycholoog. Hoe graag je het ook alleen wilt doen, er zijn mensen die hierin gespecialiseerd zijn (zoals een coach) en je graag willen en kunnen helpen. Soms hebben bedrijven een bedrijfsarts die je verder kan helpen.

2. Neem de tijd

Net als bij het voorkomen van een burn-out, gaat het bij het herstel ook vooral om jezelf de tijd te gunnen. Rust dus goed uit. Bijslapen is heel belangrijk! Je moet eigenlijk opnieuw leren ontspannen, thuis maar ook op je werk. Niet meer van hot naar her rennen, lange do-to-lijstjes, nooit nee willen zeggen en veel dingen in één dag stoppen. Het is tijd om het rustiger aan te doen. Je telefoon die wel vijftig keer per dag afgaat en je het gevoel geeft dat je altijd bereikbaar moet zijn, helpt hier niet bij. Leg daarom je telefoon wat vaker weg.

3. Regelmaat

Vind een goede balans tussen rust, regelmaat en reinheid. Door een routine op te bouwen, kunnen je lichaam en geest makkelijker verwachten wat er komen gaat en zo een natuurlijke balans maken in waar de energie naartoe gaat. Maar weken lang niks doen, kan het proces soms ook tegenstaan. Af en toe onder de mensen zijn of een kleine routine (zoals het volgen van een yogales elke ochtend) helpt voor een gezonde balans in je nodige rust en routine.

4. Wat vind je leuk?

Een veelvoorkomend verschijnsel van een burn-out is dat je nergens meer zin in kunt hebben. Als dat het geval is, probeer dan toch af en toe leuke dingen te doen. Op een rustig manier natuurlijk. Hou je van natuur? Ga dan lekker wandelen of naar het strand. Misschien vind je het fijn om tekenen of schilderen. Zorg voor een fijne omgeving met mensen waarvan je blij wordt en energie krijgt.

5. Leer je intuïtie kennen

Als je in de afgelopen jaren heel veel hebt gewerkt en een burn-out hebt (gehad) dan kan het zomaar zijn dat je veel vanuit je hoofd hebt geleefd. Je maakte je veel zorgen en piekerde veel. Om dichterbij jezelf te komen, kun je je intuïtie beter leren kennen. Wat zegt jouw gevoel van binnenuit? Is dit wel of niet een slimme keuze? Luister naar je lichaam en geest.

Volgens de The Association for Psychological Science zijn er naast burn-outs door stress van thuis of op je werk, nog twee andere vormen van burn-outs. Namelijk een bore-out, waarbij je helemaal niet wordt uitgedaagd, te weinig aandacht krijgt en ongemotiveerd raakt. Nydia vertelt aan Bedrock wat zij leerde van haar burn-out en hoe het haar leven veranderde.

Dit is op geen enkele wijze medisch advies. Als je zelf een burn-out hebt of denkt te hebben, kun je dit het beste overleggen met je huisarts of psycholoog.

Alles weten over de burn-out? Lees onze ultieme gids over de burn-out (hoe voorkom je ‘m en hoe kom je ervan af

Reageer op artikel:
5 cruciale tips tegen een burn-out
Sluiten