Mind 24 mrt 2019 Redactie

Hoe herken je een burn out? Dit zijn de 12 fases van een burn-out

Een burn-out ontstaat niet van de ene op de andere dag. Vaak is er al maanden en soms jaren een weg gaande naar het uiteindelijke moment. Maar hoe kan een burn-out worden herkend? Burn-out expert, Barbara Kok, legt uit in welke fases een burn-out zich ontwikkelt.

Volgens psychologen Freudenberger en North doorloopt het burn-out slachtoffer vaak 12 fases. Het gaat hierbij niet alleen om de werksituatie maar ook om de privésituatie (wist je dat je een burn-out kan krijgen door je relatie?) en de intrinsieke drijfveren van een persoon. De fases die meestal doorlopen worden zijn:

  1. Bewijsdrang
    Jezelf willen bewijzen, soms tot het obsessieve aan toe, is een belangrijke intrinsieke drijfveer bij een burn-out. Je wilt bijvoorbeeld dat je partner of werkgever trots op je zijn.
  2. Steeds harder werken
    De bewijsdrang wordt in de werkomgeving gevoed, door het gevoel dat er nooit hard genoeg gewerkt wordt. Stoppen is moeilijk en je neemt juist steeds meer en meer verantwoordelijkheden op je bordje.
  3. Behoeften negeren
    Het werk komt steeds meer op de eerste plek en daardoor worden alle andere belangrijke behoeften zoals genoeg slaap, gezond en regelmatig eten en het onderhouden van sociale contacten genegeerd.
  4. Verdringing van conflicten
    Het wegduwen van het gevoel ‘er is iets mis met mij’ is iets wat constant wordt herhaald. Je voelt je bedreigd, paniekerig en opgejaagd doordat je dit gevoel steeds wegstopt. Deze gevoelens hebben alle gevolgen van dien, zoals slecht slapen en nervositeit.
  5. Herzien van waarden
    Datgene wat je het liefste doet in je vrije tijd of de allerbelangrijkste personen om je heen worden genegeerd. Het werk staat op de eerste plaats. Met vrienden en familie wordt nauwelijks tijd doorgebracht. Voor sporten en creatief bezig zijn wordt geen tijd vrijgemaakt.
  6. Ontkennen van problemen
    De problemen liggen niet aan jou, maar aan de werkdruk. Je stelt je hard en vaak cynisch op en zo kennen mensen je niet. De rest van je collega’s kunnen je lui en ongedisciplineerd vinden.
  7. Terugtrekken
    Vrienden en familie zie je nauwelijks en bij je collega’s heb je ook veel credits verspild. Je sociale kring wordt steeds kleiner en je beland in een isolement. Veel alcohol drinken en en/of medicijngebruik komt dan veel voor.
  8. Gedragsverandering
    Mensen beginnen zich echt zorgen om je te maken. Je gedraagt je zich anders dan dat je normaalgesproken doet: hard, cynisch en onbereikbaar voor echt contact.
  9. Depersonalisatie
    Je vindt jezelf waardeloos. Op de werkvloer kun je niet presteren en je voelt eigenlijk niet waar je zelf behoefte aan hebt.
  10. Innerlijke leegheid
    Je voelt je leeg vanbinnen. Om dit lege gevoel op te vangen zoek je afleiding in bijvoorbeeld overmatig sporten, seksueel contact, alcohol of zelfs medicijnen.
  11. Depressie
    Je voelt je compleet uitgeput. Alle dagen zien er inktzwart uit. Je voelt je verloren.
  12. Burn-out
    In deze fase zit je er echt helemaal doorheen. Je bent mentaal en fysiek ingestort en snelle hulp is noodzakelijk.

Herken jij jezelf in één van deze 12 stappen? Ben je nog niet bij stap 12 beland, maar heb je wel het gevoel dat je achteruit loopt? Negeer de signalen dan niet en klopt aan bij de huisarts of neem contact op met de Burn Out Poli. 

Emotietherapeute Barbara Kok is een expert op het gebied van (het voorkomen van) burn-outs en wil graag haar kennis delen. Daarom schrijft ze graag over emoties, mindfulness en soortgelijke onderwerpen én is zij directeur van de Burn Out Poli.

Een burn-out voorkomen?

Meer verhalen zoals deze? Let's keep in touch!

Het is tijd voor een nieuwsbrief die je verder brengt

Reageer op artikel:
Hoe herken je een burn out? Dit zijn de 12 fases van een burn-out
Sluiten