Ben je gestrest? Probeer deze yogaposes en stretchoefeningen eens

Rosa Bertram 21 nov 2018 Body

Drukte op werk, veel afspraken of een hoop gepieker: allemaal voorbeelden die individueel zorgen voor stress. Je kan wel raden hoe het voor je geest en lichaam is als je met meerdere stressfactoren rondloopt. Op korte termijn is dat geen ramp, het houdt ons namelijk scherp, maar het is belangrijk stress te leren relativeren en los te laten. Deze 3 heerlijke stretchoefeningen en rustgevende yogaposes zijn daar perfect voor!

Sommige yogaposes kunnen er bijna direct voor zorgen dat stress verdwijnt. Yoga is een combinatie van meditatie en mindfulness is, maar is ook een bewegende flow. Daardoor worden er hormonen in je brein geactiveerd die je zenuwstelsel als het ware ‘helen’ en je lichaam en geest (weer) rustig maken.

Let’s get started: vind een fijn en stil plekje om de oefeningen te doen. Voor het beste resultaat zet je rustig muziekje op, pak je er wat etherische oliën bij en dan kan het relaxen gaan beginnen.

De child’s pose

De child’s pose (ofwel: balasana) is misschien wel één van de bekendste rust-yogaposes die er is. Vaak wordt deze pose gedaan tussen andere poses door om even tot rust te komen wanneer het zwaar wordt. Met je knieën op de grond buig je voorover. Leg je handen voor je op de grond en je voelt vanzelf een stretch in je bovenlichaam. Je kan je knieën onder je bovenlichaam houden óf juist iets naar buiten brengen, voor een extra rek en stretch.

Anti-stress werking: de pose zorgt voor minder spanning in je schouders, nek en rug. Door voorovergebogen op de grond te liggen, begin je vanzelf dieper in en uit te ademen. Perfect voor als je rondloopt met stress dus.

Extended Child’s Pose – Yoga With Adriene

Learn Extended Child’s Pose with Adriene! This basic posture is cooling, calming and a great check-in for the spine, hips, and knees. A yummy restorative stretch for the whole body. Breathe deep and sink into Utthitta Balasana! For more information, go to: http://yogawithadriene.com/extended-childs-pose/. Stay connected~ Facebook: https://www.facebook.com/yogawithadriene Twitter: https://twitter.com/yogawithadriene Pinterest: http://pinterest.com/YogaWithAdriene/…

Benen tegen de muur

Om je lichaam een ultieme stretch te geven, kan je op de grond liggen met je kont tegen de muur en je benen verticaal tegen de muur laten steunen. Deze pose wordt ook ‘viparita karani’ genoemd. Om te zorgen dat je je onderrug niet overbelast, kan je onder je rug een dekentje leggen ter ondersteuning.

Dit vind je vast ook leuk: Yoga: hoe pak je de draad weer op? Deze tips helpen je de mat op

Anti-stress werking: omdat je benen recht naar boven staan, wordt je bloeddruk minder waardoor je automatisch rustiger wordt. De spanning in je lichaam wordt zo vanzelf minder en je stressniveau dus ook. Good to know: deze pose helpt ook tegen menstruatiekrampen én zorgt voor een betere slaap.

Legs Up The Wall – Foundations of Yoga

Enjoy your yoga with Legs Up The Wall! Add this restorative posture to your yoga tool box. Soak in the healing benefits at home! This posture improves circulation and can provide instant relief for the lower back, legs and feet. Relieve tension, kick your feet up and deepen your breath.

Kameel pose

Door de kameel pose te doen (camel pose of ultrasana) te doen, wordt je bloedsomloop gestimuleerd waardoor je lichaam direct meer zuurstof krijgt. En als je lichaam meer zuurstof krijgt, gaat het in de relaxmodus (ook de oorzaak van gapen!) en dat geldt ook voor je brein.

Ga op je knieën zitten en leg je handen (met je vingers naar beneden) op je onderrug. Buig dan met je hoofd en daarna je bovenlichaam langzaam naar achter. Deze pose kan trouwens erg intens aanvoelen omdat je naar achter buigt. Wil je weer in een neutrale houding komen? Zorg dan dat je handen je onderrug goed blijven ondersteunen.

Anti-stress werking: door diep adem te halen krijg je (nog meer) zuurstof binnen waardoor je zenuwstelsel gekalmeerd wordt en dus je lichaam en geest ook. De stress verdwijnt daardoor vanzelf en je krijgt van deze pose zelfs nieuwe energie. Zeg maar dag tegen de stress!

How to Do a Camel Pose for Energy | Yoga

Watch more How to Do Yoga videos: http://www.howcast.com/videos/501331-How-to-Do-a-Camel-Pose-for-Energy-Yoga So we’re going to do a heart opener, Camel Pose. Also called Ustrasana. So you’re going to begin standing on your knees. You’re going to come in standing on the knees. Feet are, rather, knees hip width distance apart.

Meer leren over yoga en fijne poses?

Reageer op artikel:
Ben je gestrest? Probeer deze yogaposes en stretchoefeningen eens
Sluiten