Zo vind je je eigen innerlijke coach

Die stem in je hoofd hoor je je hele leven

Op YouTube is de TedTalk ‘How to build your inner coach‘ meer dan honderdduizend keer bekeken. Dat klinkt als een groot aantal, maar niet als je bedenkt hoe belangrijk dit onderwerp is. Want je zogenaamde ‘innerlijke coach’ kan je maken of breken, en dat weten we allemaal.

De spreker Bred Ledbetter vertelt in zijn TedTalk over een basketbalwedstrijd en gebruikt dit als metafoor voor het coachen van jezelf in je leven. Net als een basketbalcoach, moet je jezelf regelmatig toespreken – want je stem in je hoofd is de enige stem die je hele leven bij je blijft.

Het interessante is: als we negatief denken, spelen we niet alleen een wedstrijdje met het leven, maar ook met onszelf. Je kent vast wel die eindeloze piekersessies waarbij er als het ware twee stemmetjes in je hoofd tegen elkaar schreeuwen. Behalve frustraties levert dat nauwelijks iets op, en dat is precies de reden waarom je je innerlijke criticus om moet buigen naar een innerlijke coach.

Spot je innerlijke criticus

Hierbij is het dus een logische stap om allereerst je innerlijke criticus te spotten. Hoe praat jij tegen jezelf? Veel mensen snauwen zichzelf bijvoorbeeld constant af, maar hebben dat niet eens in de gaten. Je kunt dus beginnen met het registreren van je gedachten; gewoon door erbij stil te staan, of bijvoorbeeld door middel van meditatie.

Als je op een gegeven moment bepaalde patronen ziet, kun je je innerlijke criticus gaan onderscheiden van de ‘normale’ stem in je hoofd. Vervolgens kun je proberen om de mening van je innerlijke criticus wat te nuanceren. Denk bijvoorbeeld ‘ik ben me op dit gebied aan het ontwikkelen’ in plaats van ‘ik kan helemaal niks’.

Formuleer gedachtes slim

Ook dingen positief formuleren kan erg helpen, zeggen verschillende psychologen. Focus je op wat je wél wilt, in plaats van wat je niet wilt. In een situatie waarin alles misgaat, heeft het weinig zin om te denken: ‘Alles gaat mis!’ Je kunt beter een positief geformuleerde gedachte aannemen, bijvoorbeeld ‘ik hoop dat dit probleem snel opgelost wordt’. Zo kun je op een heel eenvoudige manier je focus verleggen, net als een sportcoach dat zou doen.

Spreek jezelf aan

Spreek jezelf aan alsof je écht je eigen coach bent, door je voornaam te gebruiken. Dat voelt in het begin misschien een beetje gek, maar volgens de Amerikaanse psycholoog Ethan Kross maakt het je minder emotioneel en kun je daardoor beter presteren. Denk dus niet: ‘Ik kan het!’ maar: ‘Eva, je kunt het!’ – mits je Eva heet, natuurlijk.