Self love is de belangrijkste vorm van liefde: zo oefen je het met meditatie

Emma Bering 13 nov 2018 Mind

In het leven houden we van een aantal mensen. Dat zijn bijvoorbeeld je ouders, broer of zus en je partner. Maar vaak vergeten we dat we ook van onszelf moeten houden. Want hoe kan je van een ander verwachten om van je te houden, als je niet eens van jezelf houdt. Om meer zelfliefde te krijgen is het belangrijk om uit je hoofd te komen. Meditatie kan je daar heel goed bij helpen.

Het probleem van te weinig zelfliefde is dat je te veel in je hoofd zit. Vervelende gedachten en een negatief zelfbeeld kunnen hier de oorzaak van zijn. Meditatie kan ervoor zorgen dat je meer van jezelf gaat houden, zowel van je innerlijk als van je uiterlijk.

Meditatie en zelfliefde gaan hand in hand

Meditatie kan onze geest tot rust laten komen en je kan een staat van bewustzijn bereiken wat je kan omschrijven als een gevoel van gelukzaligheid, rust of stilte. Als je innerlijk in balans is, krijg je daar automatisch ook meer zelfliefde voor terug.

Let op je ademhaling

Een van de belangrijkste onderdelen van meditatie is je ademhaling. Probeer de in- en uitademing te volgen. Ga op een gegeven moment tellen hoeveel seconden je inademt en uitademt. Daarna kan je proberen om voor een vast aantal seconden in te ademen, je adem vast te houden en uit te ademen. Dat kan bijvoorbeeld 10 seconden zijn, maar kan ook 20 seconden zijn.

Probeer te ademen via je buik. Dus bij inademing zet je buik uit en bij uitademing komt je buik naar binnen. Je kan je handen op je buik leggen om dit echt te voelen.

Let wel op dat je niet overdreven gaat ademhalen. Als je het niet volhoudt om 10 seconden in te ademen, 10 seconden vast te houden en vervolgens 10 seconden uit te ademen, doe dat dan niet. Er is geen goed of fout aantal seconden. Volg je eigen tempo.

Doe een bodyscan

Wat heel fijn is om minder in je hoofd te zitten, is een bodyscan. Hiermee ga je in gedachten je hele lichaam af, van je tenen naar je kruin. Dit kan je liggend of zittend doen. Focus op je tenen, maar beweeg ze niet heen en weer. Voel al je tenen. Wat voel je? Ga nu langzaam omhoog richting je enkels. Doe dit langs je hele lichaam.

Doordat je met je volledige aandacht je lichaamsdelen afgaat, kan je helemaal ontspannen. Hiermee zorg je dus voor innerlijke rust.

Foolproof meditatie-oefeningen voor beginners (+ handige tips!)

Korte meditaties

Als je het wat veel vindt of lang vindt duren, kan je er ook voor kiezen om korte mediaties te doen. Er zijn meditaties van 1 minuut of 3 minuten. In deze minuten focus je je compleet op je ademhaling en dit moment. Het is niet erg als je gedachten afdwalen, maar zorg ervoor dat je daarna weer terug gaat naar je ademhaling.

Door dit voor een paar minuten te doen, kan je al helemaal rustig worden. Die innerlijke rust werkt goed voor je concentratie en daarnaast is het een goede oefening om elke dag even aan jezelf te denken.

Gebruik een hulpmiddel zoals een app

Als je niet vaak mediteert kan het zijn dat je niet zo goed weet hoe je moet beginnen. De meeste mensen denken dat ze op de grond in kleermakerszit moeten zitten of op bed moeten liggen. Maar dit is niet altijd het geval. Om je hierbij te helpen kan je een hulpmiddel, zoals een app, inzetten. Een bekende app is Headspace. Dat is een gids voor als je begint met mediteren. Zorg ervoor dat je rechtop zit met je voeten op de grond. Dat kan op een stoel, krukje, of de bank en volg de meditatie-oefeningen.

Het fijne aan Headspace is dat je het gratis kan uitproberen. Je kan 10 oefeningen volgen om te kijken of dit wat voor je is. Zo leer je de basis van meditatie en mindfulness op een leuke en toegankelijke manier.

De app leert je ook dat het oké is om gedachten te hebben tijdens het mediteren. Probeer er niet boos op te worden, maar laat ze er gewoon zijn, zonder erop te focussen. Zie het als verkeer dat langs komt rijden. Ze komen en rijden langs je, zo moet je de gedachten eigenlijk ook zien. Merk je dat je afgeleid raakt door je gedachten? Probeer dan weer terug te gaan naar je ademhaling.

Liefde voor jezelf

Reageer op artikel:
Self love is de belangrijkste vorm van liefde: zo oefen je het met meditatie
Sluiten