Zelfliefde oefeningen: zo creëer je meer liefde voor jezelf

Emma Bering 31 okt 2018 Mind

Zelfliefde klinkt misschien vanzelfsprekend, maar het kan ook erg lastig zijn. Vooral als je streng bent voor jezelf kan het een uitdaging zijn om van jezelf te houden. Toch is het belangrijk om dat te leren, je zit immers je hele leven met jezelf opgescheept. Deze oefeningen trainen je om meer van jezelf te leren houden.

Om je alvast op weg te helpen hebben we een paar zelfliefde oefeningen voor je verzameld. Want hoe vaker je dit oefent, hoe makkelijker het voor jezelf gaat zijn om zelfliefde te creëren.

Meer liefde voor jezelf te creëren

Om vertrouwd te worden met zelfliefde is het belangrijk dat je het oefent. Gelukkig is net als sport, ook zelfliefde iets wat je kunt oefenen. Deze zelfliefde oefeningen zullen je daarbij helpen.

Wees trotst op jezelf

Het begint bij positiviteit. Als je het lastig vindt om positief over jezelf te zijn, kan je beginnen met elke dag iets op te schrijven wat goed ging. Het kunnen kleine dingen zijn. Het gaat niet alleen over de dingen die je hebt gedaan, maar ook over bepaalde gevoelens of gedachten. Je vergroot hiermee je bewustzijn en leert om trots op jezelf te zijn.

Als het na een tijdje goed gaat, kan je proberen 3 goede dingen van de dag op te schrijven. Zo word je beetje bij beetje trotser op jezelf. Later kan je oefenen om dit hardop uit te spreken.

Wees minder streng voor jezelf

Dus je bent streng voor jezelf. Geen zorgen, je bent niet de enige. Vaak zijn we strenger voor onszelf dan voor een ander, en dat is niet nodig. Je moet nou eenmaal 24/7 tijd doorbrengen met jezelf, dus wees juist lief voor jezelf.

Gaat iets niet zoals je wilt of maak je een fout? Probeer dan niet boos op jezelf te worden, want van fouten kan je alleen maar leren. Probeer te relativeren wat er net is gebeurd. Het is nu toch al gebeurd, dus het heeft geen zin om daar uren of dagen over te piekeren. Volgende keer pak je het misschien anders aan en nu ga je gewoon verder.

Dit vind je misschien ook interessant: Zorg beter voor jezelf met deze dagelijkse rituelen voor meer zelfliefde

Durf jezelf te zijn

In de wereld van social media is het lastig om te bepalen wat jij wilt en wat de omgeving van je verwacht. Het kan zijn dat je daardoor onzeker bent en ervoor kiest om anderen tevreden te stellen. Dat is een logische reactie, maar niet de bedoeling. Je cijfert jezelf daardoor makkelijk weg.

Probeer constant te bedenken van jij wilt. Wat voelt goed en blijf vooral dicht bij jezelf. Probeer los te laten wat anderen van je vinden, hoe lastig dat ook is.

Is dit te lastig voor je? Maak dan ergens een lijstje voor jezelf met dingen die jij wilt doen, waar jij je goed bij voelt en wat jouw dromen zijn. Gebruik dat lijstje voor jezelf als herinnering als je even niet meer weet wat je moet doen. Probeer je intuïtie te volgen.

Daarnaast vinden je echte vrienden en familie je leuk voor wie je bent, niet omdat je hun tevreden houdt met jouw acties.

9x de beste selfhelp-adviezen die je ooit zult krijgen

Behandel jezelf als je beste vriendin

Nog even over het punt dat je streng bent voor jezelf. Voor je beste vriendin ben je altijd lief en is er wel een excuus om bepaald gedrag te valideren. Het kan ook zijn dat je alles vergelijkt met jezelf. Gevalletje van: het gras is altijd groener aan de overkant. En hoe begrijpelijk dat ook is, die liefde mag je voor jezelf ook hebben. Behandel jezelf dan ook als je beste vriendin.

Probeer tegen jezelf te zeggen wat je ook tegen je vriendin zou zeggen: “Zorg goed voor jezelf” en “Neem even een momentje voor jezelf“. Vind je het lastig om dit te doen? Stel jezelf dan de vraag: Wat zou ik tegen mijn beste vriendin zeggen in deze situatie? Neem je eigen advies op.

Neem een momentje voor jezelf

Deze is erg voor de hand liggend, maar veel mensen vergeten om dit ook daadwerkelijk te doen. Het kan al iets heel kleins zijn, zoals even een warme douche nemen, een bad nemen, een boek lezen, een video kijken, een yoga lesje, mediteren, noem maar op. Maar doe het ook echt. Zet een lekker muziekje op, kom in de vibe en ontspan op jouw manier.

Probeer er een vaste routine van te maken. Dus elke week of een paar keer per week neem je een bad, lees je een boek en ga je lekker mediteren!

Meer lezen over zelfliefde?

Reageer op artikel:
Zelfliefde oefeningen: zo creëer je meer liefde voor jezelf
Sluiten