Met twee maten meten: waarom zijn we strenger voor onszelf dan voor een ander?

Maaike Kooijman 8 dec 2017 Mind

Wanneer onze vrienden door een moeilijke periode gaan, leven we ontzettend mee. Hoe vaak zeg je wel niet dat zij ‘gewoon even rustig aan moeten doen', want ze hebben het al zo druk? Ontelbaar vaak waarschijnlijk, want jij weet dat hun geluk belangrijker is dan hun werk.

Maar als jij zelf bedolven wordt onder het werk, zul je jezelf veel minder snel zo’n momentje van rust gunnen. Waarschijnlijk ben je strenger, soms zelfs keihard voor jezelf. Er is ongetwijfeld een duiveltje op je schouder dat zeurt: ‘Wat doe je nou moeilijk, joh? Stel je niet zo aan, werk gewoon door! En hierna moet je ook nog sporten en even langs die borrel waar je geen zin in hebt’ Als je je hierin herkent, lees dan snel door (we geven namelijk 15 keer een persoonlijkheidstest met begeleidend coachingsgesprek weg).

Meten met twee maten

Op veel gebieden meten we met twee maten. Al ons werk moet perfect, we zeggen nauwelijks nee tegen nieuwe opdrachten uit angst iemand teleur te stellen en als we ons door een fikse verkoudheid niet zo lekker voelen, melden we ons ook niet ziek.

Tegen een collega zouden we daarentegen wél zeggen dat hij of zij ‘gewoon lekker naar huis moet gaan’. Als vrienden zeggen dat ze er ‘niet uitzien’ ontken je dat bij hoog en laag, maar zelf moet je altijd minder eten en meer sporten.

Als jij jezelf herkent in meten met twee maten, is er een grote kans dat jij een verkeerd beeld hebt van je eigenwaarde. Dat wil niet zeggen dat jij jezelf niets waard vindt, maar dat je ergens in het verleden jezelf er (onbewust) van overtuigd hebt dat jij speciaal bent en daarom altijd maximaal hard moet werken, dat voor jou andere maatstaven en regels gelden en dat er iets niet klopt als jouw leven fijn, relaxed en in balans is.

Angst voor kritiek

Streng voor jezelf zijn heeft te maken met het feit dat we niet graag kritiek ontvangen. Door een eigen criticus in te schakelen die anderen vóór is, beschermen we onze kwetsbare eigenwaarde. We voorkomen hiermee dat andere mensen negatieve opmerkingen over ons maken, omdat we bang zijn dat die ons veel harder zullen raken.

De onderbewuste logica hiervan is: liever mezelf pijnigen, maar dan wel op mijn voorwaarden, dan het risico lopen dat andere mensen mijn eigenwaarde echt pijn doen.

Wat zo ontzettend zonde is aan deze ineffectieve overtuiging, is dat anderen vaak niet negatief zullen reageren. Het is slechts onze angst voor een negatieve reactie, die ervoor zorgt dat we het pad van zelf toegediende stress kiezen. Ongeluk dat we onszelf onnodig aandoen.

Het leven is geen sprint

De andere pay-off die met twee maten meten in stand houdt, is dat wanneer we keihard zijn voor onszelf en hoge verwachtingen hebben (én waarmaken), we het gevoel hebben dat we meer bereiken dan wanneer we regelmatig gewoon even lief zijn en rust nemen.

Dit lijkt logisch – kijk namelijk eens wat je allemaal bereikt hebt doordat je zo streng voor jezelf bent geweest – maar het is niet duurzaam. Het leven is namelijk een marathon en geen sprint. Het feit dat je in de kracht van je leven zit en twijfelt of je er wel echt van aan het genieten bent of dat je het wel vol kunt houden op dit tempo, geeft aan dat het tijd is voor een nieuwe benadering.

Je huidige benadering blijkt niet goed voor jou te werken en heeft een update nodig. Net zoals de software van je telefoon, heb je zelf ook baat bij een regelmatige software upgrade. Verschil is alleen dat je hiervoor geen push-notificatie krijgt dat het weer tijd is voor een update.

Van autopilot naar keuzevrijheid

Wanneer je naar de situatie van een ander kijkt, kun je vanaf een afstand rustig het gehele plaatje bekijken en ben je in staat alles helder waar te nemen. Als het om onszelf gaat, zijn we juist onbewust emotioneel. De gevaarlijke buitenwereld overdrijven en onszelf onderschatten zijn dingen die ons onderbewuste constant en volledig ‘automatisch’ doet.

Hoe fijn zijn zou het zijn om hier volledige keuzevrijheid in te ervaren? Om streng voor jezelf te zijn wanneer je dat om de juiste redenen wil zijn (dus geen automatische piloot) en relaxed van het leven kunnen genieten als je daar behoefte aan hebt, zonder bang te zijn om de boot te missen.

Een succesvolle methode

De duurzame oplossing ligt in het meer bewust worden van jouw programmering. Wanneer je je bewust bent van de manier waarop je gedachtes, emoties en zelfbeeld leiden tot jouw gedrag, dan stopt de autopilot en zit je zelf weer aan het stuur. Resultaat: meer jezelf kunnen zijn en daar vooral meer van kunnen genieten.

Je zult waarschijnlijk denken: jaja, het zal wel, makkelijker gezegd dan gedaan. Maar er is tegenwoordig een bewezen en effectieve methode om via nieuwe inzichten je gedrag duurzaam te veranderen.

Intenty, een bureau voor persoonlijke ontwikkeling, organiseert hiervoor een hele pragmatische training: Het Weekend.

Maak kennis met Het Weekend

We begrijpen heel goed dat werken aan jezelf reuzespannend kan zijn. Het is één ding om over persoonlijke ontwikkeling te lezen, maar het is een sprong in het onbekende om daadwerkelijk actie te ondernemen.

Daarom mag Bedrock 15 keer een gratis online persoonlijkheidstest met een begeleidend telefonisch coachingsgesprek weggeven. Hierdoor krijg je waardevolle inzichten in je eigen programmering en wat voor jou belangrijk is in jouw persoonlijke ontwikkeling.

Vul onderstaand formulier in en een coach zal spoedig contact met je opnemen. Uiteraard wordt er vertrouwelijk omgegaan met je gegevens.

[contact-form-7 id=”42052″ title=”Intenty”]

Meer Bedrock

Moeite met nee zeggen op de werkvloer? Zo doe je dat op een constructieve manier.

In samenwerking met Intenty

Reageer op artikel:
Met twee maten meten: waarom zijn we strenger voor onszelf dan voor een ander?
Sluiten