Moeite met in slaap komen? Zo kalmeer je je gedachten voordat je gaat slapen

Je weet dat je meer slaap nodig hebt. Maar wat doe je als je wel wilt slapen, maar niet in slaap kunt vallen? Wat als de hersenspinsels in je hoofd rond blijven rondvliegen en niet ophouden? Hoe maak je jezelf weer rustig, en maak je van slapen weer iets fijns?

Als jij ‘s nachts ook vaak wakker ligt, dan is het misschien een goed idee om naar de volgende punten te kijken. Deze punten kunnen namelijk allemaal voor een verstoring van de nachtrust zorgen.

Herkent jij jezelf in één (of meerdere) dingen? Dan zou dát weleens hetgeen kunnen zijn waardoor jij de laatste tijd niet zo lekker slaapt.

1. Je neemt je telefoon mee naar bed

Nog ‘even’ een kwartiertje op Instagram kijken voordat je gaat slapen, zorgt ervoor dat er minder melatonine aangemaakt wordt in je hersenen. En laat dat nou nét het stofje zijn waardoor jij lekker kan slapen. Leg je telefoon zo’n twee uur voordat je gaat slapen weg.

Zie je dat niet zitten? Zorg dan in elk geval dat er een nachtstand op je telefoon staat. Deze filtert blauw licht, waardoor er een gelige gloed over je scherm heen lijkt te zitten. Zet ook je schermhelderheid zo laag mogelijk.

Ook interessant: De nadelen van technologie: je telefoonverslaving en hoe die je productiviteit naar beneden haalt

2. Je hebt in de woonkamer veel en felle lichten aanstaan

Als je de hele avond alle lichten fel aan hebt staan, een uurtje naar je favoriete Netflix-serie kijkt voordat je gaat slapen én nog even je mail checkt, krijg je te maken met veel en fel licht. Naast dat dit niet duurzaam is, is het ook slecht voor je lichaam. Deze lichten stimuleren je lichaam namelijk om wakker te blijven. Zolang het ‘s avonds nog heel licht in huis, worden er een slaaphormonen aangemaakt waardoor jij beter in slaap valt.

Kies daarom ‘s avonds voor om een lamp met warm licht aan te houden (of nog beter: kaarslicht). Die werkmail komt morgen wel weer, en leg je telefoon dus ook eens wat vaker weg. Kijk die Netflix-serie aan het begin van de avond, en kruip daarna op de bank met een goed boek. Daarmee stimuleer je de slaaphormonen in je lichaam, wat er voor kan zorgen dat je wél lekker in slaap valt.

3. Je drinkt overdag (te veel) cafeïne

Deze is persoonlijk. De één kan beter tegen cafeïne dan de ander. Persoonlijk kan ik ‘s avonds om 22:00u nog een koffietje drinken, en een half uur daarna als een roosje in slaap vallen. Daarentegen ken ik ook veel mensen die na de lunch geen koffie meer kunnen drinken, omdat ze dan zeker weten dat ze ‘s avonds niet lekker kunnen slapen.

Heb je al een langere tijd slaapproblemen? Skip koffie en andere cafeïne-houdende dranken dan voor een tijdje. Als dat onmogelijk lijkt, kan je er ook mee beginnen om na 15:00u geen cafeïne meer binnen te krijgen. Ga liever voor een kopje ontspannende thee.

Koffie is niet het antwoord op te weinig slaap (eerder het tegenovergestelde)

4. Je hebt veel om over te piekeren

Misschien is er een stressvolle situatie waar je constant mee in je hoofd zit, waaraan je continu moet denken. Minder piekeren is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar er zijn wél dingen die je er aan kunt proberen te doen.

  • Houd een dagboek bij. Dit hoeft geen kinderdagboek met een slotje te zijn, je kunt hiervoor elk willekeurig schrift gebruiken. Probeer je zorgen op papier te zetten voordat je gaat slapen, wellicht helpt dat.
  • Mediteer voor het slapen. Wij schreven al eerder een artikel over slaapmeditatie, en het lijkt echt te helpen.
  • Kom je er zelf niet uit? Schakel dan hulp in. Dit kan bij een professional zijn, maar misschien helpt praten met vrienden of familie ook al een hoop.

5. Je sport ‘s avonds

Met sporten put je je lichaam uit, waardoor je ‘s avonds lekker in slaap valt. Je lichaam is immers moe, dus dan is in slaap vallen een eitje. Toch?

Mooi niet dus. ‘s Avonds laat sporten kan er juist voor zorgen dat in slaap vallen moeilijker wordt. Na het sporten staat je lichaam namelijk ‘aan’. Je lichaam heeft even de tijd nodig om af te koelen na je work-out, waardoor in slaap vallen vaak ook niet lukt. Daarnaast komt er ook nog eens een stoot adrenaline vrij tijdens een work-out, en kan slapen nog lastiger worden.

En daarbij komt dat ‘s ochtends sporten je werkdag positief kan beïnvloeden. Vóór je werk sporten heeft namelijk onwijs veel voordelen. Daar lees je hier meer over.

Meer lezen over (niet kunnen) slapen?

Meer verhalen zoals deze? Let's keep in touch!

Het is tijd voor een nieuwsbrief die je verder brengt

Reageer op artikel:
Moeite met in slaap komen? Zo kalmeer je je gedachten voordat je gaat slapen
Sluiten