Slaapmeditatie helpt je bij een betere nachtrust en dit is waarom

Mediteren werkt niet voor iedereen even goed, maar voor veel mensen is het een manier om de boel de boel te laten en te ontspannen. Zo kan meditatie ook bij het slapen en grote rol spelen, bijvoorbeeld om sneller in slaap te vallen of voor een betere nachtrust in het algemeen. Wij leggen uit waarom slaapmeditatie jou helpt bij een beter nachtrust (en geven meteen fijne tips).

Een goede nachtrust is heel belangrijk. Als je het lastig vindt om in slaap te vallen, maar ook als je ‘s nachts vaak wakker wordt, kan slaapmeditatie je helpen om beter (door) te slapen. Belangrijk, want steeds meer mensen hebben last van slapeloosheid en dat is niet de bedoeling.

Waarom slaapmeditatie

Tijdens een meditatie probeer je jouw gedachten te laten varen om je geest tot rust te laten komen. Om tijdens en voordat je gaat slapen meer rust te vinden, is een slaapmeditatie een goede tool om mee aan de slag te gaan.

Langer in diepe slaap door meditatie

Uit onderzoek is gebleken dat mensen die mediteren langere tijd in hun diepe slaap doorbrengen. En dat is precies de slaap die je nodig hebt. Ook de rem-slaap was beter bij mensen die meditatie toepasten.

Focus op je adem i.p.v. stress

Vaak maak je je voor het slapen druk om je slaap: ‘waarom lukt het me niet om in slaap te vallen? Waarom word ik steeds wakker? Wat als ik niet slaap val? Dan ben ik morgen super moe en kan ik niet goed presteren op werk… Ik moet écht in slaap vallen nu!’

Gedachtes die ervoor kunnen zorgen dat in slaap vallen juist nog moeilijker wordt. Door te mediteren voor het slapen gaan, focus je je op iets anders (je ademhaling) waardoor je tot rust komt en juist makkelijker in slaap komt.

Minder stresshormonen

Ook het stresshormoon zelf (cortisol) zorgt ervoor dat je minder goed in slaap komt. Het hormoon maakt adrenaline vrij in je lichaam waardoor je wakker blijft. Slaapmeditatie zorgt ervoor dat de hoeveelheid cortisol, adrenaline, noradrenaline en dopamine in je lichaam normaal blijft, waardoor je beter in slaap valt.

Dit vind je misschien ook interessant: 5 dingen die de wetenschap zegt over de effecten van meditatie

Meditatie en slapen

Mediteren voor het slapen gaan kan dus heel rustgevend werken en jouw nachtrust een boost geven. Mediteren voor het slapen gaan is het nieuwe zandmannetje en kan je helpen bij het loslaten van (stressvolle) gedachten.

Fijne slaapmeditatie

Aan de slag met een meditatie voor het slapen gaan? Wij hebben een aantal fijne slaapmeditatie voor je op een rijtje gezet. Deze vijf meditaties helpen jou om goed in slaap te vallen. We tippen je begeleide slaapmeditaties van acht minuten of een lange meditatie van en uur, maar ook een ‘quick fix’ meditatie van een minuut (voor als je echt weinig tijd hebt). Of probeer eens één van deze tien meditatietechnieken en vind de vorm die bij jou past.

Meer tips voor een goede nachtrust

Ook interessant: Vier slaaprituelen die echt helpen

Slaap lekker!

Een goede slaap is goud waard. Dit zijn de naar-bed-gaan-rituelen van doorgewinterde yogi’s (inspiring!). En hoe zit dat eigenlijk met seks: slaap je echt beter na het vrijen? Iets minder goed geslapen gister? Met deze tips kom je toch je werkdag door.

Reageer op artikel:
Slaapmeditatie helpt je bij een betere nachtrust en dit is waarom
Sluiten