Altijd acht uur slapen? Onzin!

De laatste inzichten op het gebied van slaaponderzoek

Een tijdje terug schreef ik over het boek ‘Iedereen slaapt’ van slaaponderzoeker Ysbrand van der Werf. In dat artikel legde Ysbrand mijn ietwat vreemde slaapgedrag uit. Heel interessant natuurlijk, maar wat we echt van een slaapwetenschapper willen weten is: hoe haal je het meest uit je slaap? Ysbrand gaf een lezing bij The School of Life en ik zat met mijn pen in de aanslag: hier de beste tips voor een goede nachtrust op een rij.

Lengte

Veel van ons denken dat acht uur slaap de gouden regel is. Maar dat is volgens Ysbrand een grote misvatting. Alles tussen de vijf en tien uur slapen is normaal: het ligt er maar net aan waar jij je goed bij voelt. Sommige mensen slapen zes uur en voelen zich daarna top fit. Anderen slapen negen uur en voelen zich daarna geradbraakt. De sleutel hierbij is: luister naar je lichaam. Jij hoeft echt geen acht uur te slapen als je daarna niet fit bent. Werkt zeven of negen uur beter voor je? Houd dat aan. Maar onthoud daarbij wel het volgende: slaap liever iets te kort dan te lang. Korter slapen zorgt dat je de avond erna sneller in slaap valt en je slaap comprimeert. Daarnaast lijken onderzoeken voorzichtig aan te wijzen dat mensen die gemiddeld zeven uur slapen langer leven dan mensen die acht uur of langer slapen. Fun fact: Ysbrand zelf slaapt gemiddeld 7,5 uur.

Routine

Slechte slapers zijn gebaat bij routine. Zorg dat je elke avond rond dezelfde tijd naar bed gaat en belangrijker nog: sta rond dezelfde tijd op. Oók in het weekend. En wat dan als je een avondje uit gaat? Geen probleem, maar sta dan alsnog de volgende dag om dezelfde tijd op. We houden vaak vast aan het idee dat we minstens acht uur moeten slapen, maar je routine lijkt belangrijker dan dat vaste aantal uren. Vooral wie zich wel eens duf voelt in het weekend heeft vaak te lang geslapen.

Houd je slaap clean

Cafeïne kan wel vier tot zes uur in je systeem blijven zitten. Wie gevoelig is voor cafeïne heeft er dus baat bij om na de lunch geen koffie meer te drinken. Ook alcohol, het bekende nachtmutsje, is funest voor een goede slaap. ‘Waanzin!’ zul je denken, want wie is er niet met een slok op op de bank/trap/wc in slaap gevallen? Het is waar dat je door alcohol sneller in slaap valt, maar je slaapt blijft door alcohol heel erg oppervlakkig waardoor je niet goed uitrust.

Vergeet niet Bedrock’s Facebook-pagina te liken, zodat je nooit meer iets mist.

Bereid je voor

Wie slecht slaapt heeft veel baat bij een goede voorbereiding. Zorg dat je in de loop van de avond zo min mogelijk wordt blootgesteld aan wit licht, denk aan tv’s, laptops en telefoons, maar zorg ook dat je kamer voor je gaat slapen al wat donkerder is.
Een goede tip is om minimaal twee uur voor je gaat slapen in een warm bad te gaan (echt warm, 40 graden) of intensief te sporten. In de twee uur daarna straalt de warmte die je hebt opgebouwd uit naar je ledematen: een teken voor je lichaam om te gaan slapen.

Doe niets anders in je slaapkamer dan slapen

Zelfs seks hebben vindt Ysbrand discutabel, volgens hem is het slim om helemaal niets in je slaapkamer te doen behalve slapen. Dus niet werken, mailen, op je telefoon kijken etc. Haal alle elektrische apparaten uit je slaapkamer en koop een reiswekkertje. Zo wordt je slaapkamer een echte plek van rust en associeer je die plek alleen met slapen. Toegegeven: deze tip is niet echt bruikbaar voor studenten (en professionals die nog op één kamertje wonen, zoals ikzelf)

Je slaap speelt een cruciale rol bij het verbeteren van je geheugen, het verwerken van emoties en het opbouwen van een emotioneel schild voor de volgende dag. Redenen genoeg dus om eens goed naar je slaapgedrag te kijken en de volgende tips ten harte te nemen. Maar Ysbrand weet ook dat slaap voor iedereen anders is: “Ik ben een goede slaper. Ik drink ook koffie ’s avonds. Goede slapers kunnen doen wat ze willen: maar slechte slapers moeten weten dat ze met simpele aanpassingen al aanzienlijk beter kunnen slapen, zónder eerst naar medicijnen te hoeven grijpen.”

Meer lezen?

Praat jij in je slaap? Het kan gekker.

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.