Zo blijf je mentaal sterk als je (tijdelijk) niet kunt sporten

Focus je op de rest van je gezondheid

Er zijn mensen die mentaal sterk worden van sporten. Het maakt je hoofd leeg, geeft je doorzettingsvermogen en discipline en is voor sommigen een vorm van ontspanning of plezier. En oh ja, het is zelfs bewezen dat je hersenen er groter door worden.

Als je een blessure krijgt, vallen al die dingen ineens weg. Hoe blijf je dan toch mentaal sterk?

Pas je work-out aan

Als je een blessure hebt, betekent dat meestal niet dat je helemaal niet kunt sporten. Natuurlijk, hardlopen wordt lastig met een gewonde knie, maar je kunt bepaalde krachttraining bijvoorbeeld nog wel doen. Je doet dan misschien niet de sport waar je het meest van houdt, maar je kunt nog steeds wel je energie kwijt. Ook kun je je ‘eigen sport’ misschien in gematigdere vorm doen.

Begin met iets anders

Heb je geen blessure, maar een ander probleem, zoals bijvoorbeeld last van je ademhaling? Steek de tijd die je eerst aan sporten besteedde dan in een andere bezigheid waar je blij van wordt. Altijd al een plakboek willen maken of die hele stapel boeken willen lezen? Dit is je kans! Het is weliswaar een andere vorm van ontspanning, maar wel iets waar je je ook op kunt storten. Als je gefocust bent op iets, blijf je ook mentaal sterk.

Houd je vooruitgang bij

Ben je al maanden geblesseerd en voelt het écht alsof je maar op hetzelfde punt blijft steken en het nog jaren zal duren voor je genezen bent? We snappen best dat het zo lijkt, maar de kans is klein dat het ook zo is. Als je het even noteert als je bijvoorbeeld zonder pijn de trap op kan lopen, al is het zelfs maar in de notities van je telefoon, geeft dat al heel veel moed en motivatie. Je kunt ook je fysio vragen of hij of zij dat soort dingen tegen je wil zeggen.

Focus je op de rest van je gezondheid

Oké, je voelt je misschien heel ongezond als je geliefde work-out wegvalt, maar dat betekent niet dat je dat ook echt moet worden. Juist als je weinig beweegt, moet je meer letten op gezonde voeding, want een goed voedingspatroon beïnvloedt meerdere cognitieve functies. Emotie-eten omdat je je sportroutine mist, is dus niet per se een heel goed plan (en dat is een understatement).

Ga mediteren

Als je ergens mentaal sterk van wordt, is het wel van mediteren. Misschien weet je nog niet zo goed hoe dat moet als je gewend bent om sporten als ‘meditatie’ te gebruiken, maar iedereen kan mediteren leren! Dat helpt je misschien ook met accepteren dat je even zonder je gebruikelijke lichaamsbeweging moet.

Meer Bedrock

Waarom hard sporten slecht is voor je lichaam.

Meer leuke content? Like ons op Facebook