Sophie Golbach
Sophie Golbach Body 1 dec 2021

7 manieren om je immuunsysteem te boosten tijdens de donkere dagen

Verkoudheid, keelpijn, griep… Het is allemaal niet leuk, maar het kan in de herfst en de winter wel heel goed voorkomen. Sterker nog, het lijkt alsof iedereen aan het snotteren is in deze tijd van het jaar. Wil je je dit jaar goed voorbereiden op de koudere dagen? Met deze manieren houd je je immuunsysteem sterk, ook tijdens de winter.

We houden van december. Met al zijn feestdagen is het één van de mooiste maanden van het jaar. Verkouden worden tijdens deze maand zou dan ook zonde zijn. Gelukkig kan je je afweersysteem een boost geven.

Ziek in de wintermaanden

Je immuunsysteem is het systeem in je lichaam wat zich bezighoudt met het buitenhouden van ongewenste indringers zoals (slechte) bacteriën en virussen. Zo zorgen onze huid, maar ook onze darmen, ervoor dat er niets ongewenst ons lichaam binnen kan dringen.

Zo houd je ook in de herfst je immuunsysteem sterk

Het versterken van je immuunsysteem is daarom belangrijk. Dat geldt extra voor de winter, waarin verkoudheidsvirussen hoogtij vieren. Zo zit je vaker binnen, waardoor verkoudheden sneller tussen personen worden doorgegeven. Ook is je weerstand in de kou iets verminderd doordat je lichaam harder werkt om warm te blijven.

Zo houd je je immuunsysteem sterk

Wil jij ondanks bovenstaande nadelen toch gezond blijven? Met deze tips help jij je lichaam een handje in de wintermaanden en houd je je immuunsysteem sterk.

1. Eet gezond

Puur en onbewerkt eten, is het antwoord. In bewerkte producten zit veel meer suiker of zout dan in onbewerkte producten. Daarin vind je juist meer vitamines en mineralen, die onmisbaar zijn voor je immuunsysteem.

Experts: voldoende slaap is nu nóg belangrijker voor je immuunsysteem

2. Versterk je darmflora

Wist je dat een zeer belangrijk deel van het immuunsysteem in je darmen zit? Het is de eerste barrière van het afweersysteem. In je darmen zitten gunstige bacteriën, dat zijn de darmflora. Om die goed te kunnen laten groeien, kan je bijvoorbeeld yoghurt, tempeh of zuurkool eten.

3. Beweeg voldoende

Deze heb je waarschijnlijk ook vaker gehoord, maar we kunnen het belang van sporten niet genoeg benadrukken. Iets wat meerdere voordelen heeft, is buiten bewegen. Het is misschien koud, maar op deze manier kan je wat extra zonlicht krijgen. De natuur is bovendien een goede manier om stress te verminderen. Doe iets wat je leuk vindt en wat je kan volhouden. Een wandeling door het bos telt ook.

4. Vermijd stress

Stress verslechtert je immuunsysteem. Dat zorgt ervoor dat je vatbaarder bent voor verkoudheden, net in het seizoen dat dit vaker voorkomt. Het is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan om stress te vermijden. Hier vind je 5 manieren om van stress af te komen als mediteren niets voor jou is.

5. Zorg voor een goede nachtrust

Het is misschien niet altijd makkelijk om voldoende slaap te krijgen. Het kan zijn dat er dingen zijn die je veel liever doet, zoals even nog een aflevering van die spannende Netflix serie kijken. Toch hebben we zo’n 8 uur slaap nodig. Het helpt ook om elke dag rond dezelfde tijd naar bed te gaan en rond dezelfde tijd op te staan.

Adaptogenen: de magische kruiden die stress verlagen en je immuunsysteem versterken

6. Neem vitaminen

Extra vitaminen kunnen geen kwaad en helpen jouw weerstand een handje tijdens de donkere dagen. Zo helpt zink bij gezonde botten en een goed afweersysteem. Je vindt dit bijvoorbeeld in vis en kaas. Vitamine C vind je onder andere in citrusvruchten en aardappelen.

7. Eet minder vaak

Niet alleen gezond eten helpt je immuunsysteem, ook minder vaak eten. We zeiden al dat je immuunsysteem voor een groot deel in je darmen ligt. Dit is ook de reden om minder vaak te eten. Telkens als je eet, krijgt het immuunsysteem weer een prikkel.

Gezond blijven? Deze voedingssupplementen zijn extra handig in de winter

Je eten is namelijk lichaamsvreemd, dus bij elke maaltijd moet er als het ware weer opnieuw gescand worden wat kan worden opgenomen en wat je lichaam liever zo snel mogelijk weer wil uitscheiden. Elke maaltijd zorgt voor een verhoogde immuunreactie.

Verkoudheden of griepjes kan je nooit helemaal voorkomen. Een gezonde levensstijl, en deze tips, helpen je immuunsysteem in ieder geval om sterker te worden.

Reageer op artikel:
7 manieren om je immuunsysteem te boosten tijdens de donkere dagen
Sluiten