Redactie
Redactie Body 21 jun 2021

3 dingen die je ‘s morgens kunt doen om ‘s avonds beter te slapen

Het liefste vallen we allemaal als een blok in slaap. Je gaat liggen, hoofd op je kussen, en je bent in dromenland. In de praktijk werkt dat jammer genoeg vaak anders – een half uur woelen onder de dekens en niet in slaap kunnen vallen is een struggle waar veel vrouwen mee worstelen.

Deze 3 stappen aan je ochtendroutine toevoegen, kunnen jou helpen om ‘s avonds beter in slaap te vallen.

Beter slapen? Verander deze 3 dingen aan je ochtendroutine

Het is geen wondermiddel en het zal niet helpen als je echt last hebt van slaapproblemen (bezoek dan je huisarts), maar wellicht zorgt het er toch voor dat je net iets sneller in slaap valt. En alle kleine beetjes zijn mooi meegenomen, niet waar?

1. Een wandeling maken

Zeker met het thuiswerken is het verleidelijk om je laptop meteen open te klappen. Maar wist je dat een beetje frisse lucht voordat je begint met werken juist heel goed voor je is? In combinatie met licht zorgt frisse lucht ervoor dat jouw hersenen echt snappen dat de dag begonnen is. Hierdoor ben je de hele werkdag frisser, en kan je ‘s avonds beter in slaap vallen.

Werk jij samen met je partner vanuit huis? Doe dan ook samen die wandeling, want samen een ommetje maken is hartstikke goed voor jullie relatie.

2. Sporten

Veel mensen sporten het liefste ‘s avonds na werk, en dat vinden we maar al te logisch. Wie staat er nou een uur eerder op om nog te sporten, terwijl jouw bed zo lekker ligt?

Slaap je slecht? Deze 7 fouten maakt iedereen voor het slapen gaan

Jammer genoeg kan ‘s avonds laat sporten er juist voor zorgen dat je niet lekker in slaap valt. Jouw lichaam maakt namelijk energie en endorfines aan tijdens het sporten. Je dénkt misschien dat je na een HIIT-work-out uitgeput in slaap kunt vallen, maar in de praktijk is in slaap vallen direct na het sporten juist lastiger.

Zet daarom toch eens de wekker een half uurtje eerder, en begin je dag met een work-out. In de sportschool, thuis, whatever floats your boat. Je zult zien dat je hierdoor lekkerder in slaap kunt vallen dan wanneer je die work-out ‘s avonds net achter de kiezen hebt.

3. Water drinken

Tijdens het slapen verliest jouw lichaam vocht, waardoor je ‘s morgens vaak met een droge mond wakker wordt. Het klinkt misschien verleidelijk om nog een paar glazen water te drinken voordat je gaat slapen, zodat dit niet gebeurt. Als jij een vaste slaper bent, doe dit dan vooral.

Maar als jij – net zoals ik – ‘s nachts vaak wakker wordt omdat je moet plassen, dan kan je die glazen water veel beter ‘s morgens drinken. Begin de dag met minstens een halve liter water op kamertemperatuur. Zo hydrateer je jezelf, en zorg je ervoor dat je in de nacht lekker door kunt slapen.

Meer water drinken wordt een makkie met deze 10 infused water-recepten

Dit artikel verscheen eerder op ons zusje Famme

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en download Bedrock's Grote Vegan Kookboek 🌿

Reageer op artikel:
3 dingen die je ‘s morgens kunt doen om ‘s avonds beter te slapen
Sluiten