Malu Kirschbaum
Malu Kirschbaum Column 19 dec 2019
Leestijd: 4 minuten

A serious fashion challenge: journalist Malu koopt een jaar lang geen kleding

Hoe doe je dat, een fashion challenge? Journalist en fashionista Malu neemt ons de komende 12 maanden mee in haar uitdaging om een jaar lang (!) geen kleding te kopen.

Zo’n twee maanden geleden besloot ik om een jaar lang helemaal geen kleding meer te kopen. Met alle nieuwsberichten over de impact van mode op het milieu en de arbeidsomstandigheden in kledingfabrieken, lijkt het me een nobel plan. Ook eco-verantwoorde aankopen worden van mijn shoppinglist geschrapt, want er is niks duurzaams aan het kopen van een vegan tas, die je helemaal niet nodig hebt.

Daarbij heb ik een goedgevulde garderobe, waar ik toch echt wel even mee vooruit zou moeten kunnen.

Fashionista

Voor de mensen die mij kennen is het best een verassend besluit, want ik hóúd echt van mode. Kleding is voor mij een manier om uiting te geven aan mijn creativiteit. Een schilder vindt het een uitdaging om op een doek te spelen met kleuren en stijlen. Ik heb dat met kleding.

Lees ook: Leven met minder spullen maakt gelukkiger (een psycholoog legt uit)

En als ik mijn vriendinnen mag geloven, is het waar zij mijn expertise voor inzetten. Daarbij schrijf ik als modejournalist wekelijks over de laatste modetrends, dus ook voor mijn werk ben ik er veel mee bezig.

Ik heb eigenlijk wel genoeg

Toch had ik al een tijdje moeite met het aanschaffen van nieuwe kleding, wat resulteerde in een soort van anti-koopdrang. Ik ging niet meer zo graag winkelen en als ik dan toch weer eens in een winkel belandde, dacht ik bij elke leuke jurk die ik zag: ik heb al een jurk. En bij elke mooie ketting: ik heb al een ketting. Ik was verzadigd.

Daarnaast ging ik me meer en meer verdiepen in een bewuste levensstijl en de vervuiling van de kledingindustrie, waardoor mijn aversie tegen de consumptiemaatschappij steeds groter werd. Ik streef niet langer naar méér, maar naar minder.

Malu Kondo

Eigenlijk begon het al een aantal jaar geleden, toen ik verhuisde van een grote woonboot naar een appartementje van 45 vierkante meter. Ik kwam tot de conclusie dat ik véél te veel spullen had. Te veel kleren, te veel schoenen, te veel tassen, te veel sieraden, te veel alles eigenlijk. Dus ik begon met ontspullen. Want hoeveel had ik nou werkelijk nodig?

Must read: Waarom tweedehands shoppen niet compleet duurzaam is

Zo wist ik mijn garderobekast te halveren en hield ik slechts de items waar ik écht blij van werd. In die tijd had er in Nederland nog niemand van opruimgoeroe Marie Kondo gehoord, dus ik was mijn tijd ver vooruit.

Bewustwording

Eigenlijk dacht ik dat ik al best wel goed was geworden in het ‘consuminderen’. Maar nu ik twee maanden bezig ben met mijn ‘fashion challenge’, merk ik pas hoe moeilijk het is om écht helemaal niks te kopen.

Vooral online is de uitdaging groot. Ik word constant verleidt door advertenties op Facebook en Instagram (die werkelijk precíes weten wat ik leuk vind) en door aanbiedingen in nieuwsbrieven per mail.

Vind je vast ook interessant: Online winkelen is helaas niet zo onschuldig als het lijkt (en hoe jij het groener kan aanpakken)

Al meerdere keren heb ik mezelf erop betrapt dat ik achteloos spullen in mijn winkelmandje aan het gooien ben, maar gelukkig start het bewustwordingsproces nét voordat ik bij de kassa belandt.

Souvenirs en sample sales

Ook moest ik me ontzettend inhouden op vakantie, want hoe leuk is om te shoppen voor souvenirs? Een mooi hoedje is toch extra uniek als je hem hebt gekocht in een ander land, omdat het je herinnert aan een fijne tijd, én je waarschijnlijk de enige in jouw omgeving bent die hem heeft.

Het meest pijnlijke was de uitnodiging voor een VIP (!) sample sale van één van mijn favoriete kledingmerken. Mijn hart maakte een sprongetje toen ik hem kreeg, totdat ik me besefte dat ik daar helemaal niks mocht kopen en er toch een kleine teleurstelling ontstond in de vorm van een pruillip.

Ik heb nog een lange weg te gaan…

Meer minimalisme motivatie:

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Rock jouw inbox! 🤍

Elke zondagochtend met liefde gemaakt zodat jij heerlijk wakker wordt🧘‍♀️