Bij elke bui past ander eten volgens de voedingspsychiatrie

Ben je werkelijk wat je eet? Het is in ieder geval zo dat er een link is tussen wat je eet en wat je voelt – én omgekeerd. Die relatie – tussen eten en mind – wordt bestudeerd in de voedingspsychiatrie. Deze wetenschap leert ons ondermeer dat bij elke bui andere voedingsstoffen passen.

Onze hersenen zijn al-tijd aan het werk. Onze bewegingen, onze gedachten, onze gevoelens, onze ademhaling en onze zintuigen: allemaal worden ze gestuurd door ons brein.

De juiste voeding voor je brein

Om dat te kunnen realiseren ijveren er ongeveer 100 miljard hersencellen de hele dag door. Het mínste wat wij kunnen doen is om deze hersencellen de nodige brandstof te geven. Dat kan bijvoorbeeld door regelmatig de buitenlucht op te zoeken, maar ook door een energierijk voedingspatroon.

Voeding heeft namelijk een immens grote invloed op de werking van onze hersenen. De voedingspsychiatrie zoekt volop uit welke voeding leidt tot welke uitkomsten. Zo weet men bijvoorbeeld dat bepaalde voeding beter aansluit bij specifieke buien of emoties. Het is dan ook een goed idee om eten voldoende af te stemmen op de noden van ons lichaam.

1. Focus en concentratie

Wie een belangrijke taak voor de boeg heeft, heeft alle baat bij een goede concentratie. Je hersenen presteren dan topprestaties en bewegen in snelle hersengolven. Om je hersenen tijdens zo’n veeleisende taak ondersteuning te bieden, is de juiste voeding heel belangrijk.

Eet op zo’n moment zoveel mogelijk bladgroenten en gezonde vetten (zoals avocado, noten, zalm en chiazaadjes). Groene bladgroenten zijn rijk in vitaminen en antioxidanten die cognitieve achteruitgang tegenhouden. Gezonde vetten hebben op hun beurt dan weer de eigenschap om energieniveaus op peil te houden en de focus hoog te houden. Waar brainfood dus!

Lees ook: Je brein in topconditie houden: dit voedsel helpt je daarbij

2. Kalmte en ontspanning

Als je je lichaam en geest wil ontspannen, is het belangrijk om het te voeden met de juiste stoffen. Neem een pauze van de hectiek in je dagelijks leven en baseer je voeding op kruiden die kalmerend en angstverminderend werken.

Kamille en lavendel zijn hier geweldige voorbeelden van. De gemakkelijkste manier om deze kruiden te consumeren is door ze te verwerken in thee. Ook kurkuma is een wonderkruid wanneer het aan komt op ontspanning en gemoedsrust. Dit kruid kan je heel gemakkelijk blenden doorheen je smoothies of verwerken in hartige gerechten zoals deze toast met kurkuma-boter en tomatensalade.

Lees ook: 4x ontspannende thee (voor een goede nachtrust)

3. Energie en kracht

Ben je toe aan een stevige work-out? Heb je een drukke dag voor de boeg? Dan heeft je lichaam nóg meer behoefte aan de juiste voedingsstoffen. Maak je lichaam extra energiek en krachtig door een gebalanceerd macrodieet. Hierbij zorg je ervoor dat je eiwitten, koolhydraten en vetten in een gezonde proportie eet.

Belangrijk is hier om fruit en groenten aan te vullen met eiwitten en gezonde vetten. Denk hierbij aan smoothies met avocado of pindakaas in plaats van enkel fruit. Het heeft namelijk helemaal geen zin om je macro’s volledig te schrappen uit je dieet, je lichaam heeft ze erg nodig.

Lees ook: dit is wat je moet eten voor je gaat hardlopen

Hoe dan ook zal je alleen voordeel halen door je ‘food-mood’-verbinding nauwlettend in te gaten te houden. Dat betekent dat je leert luisteren naar je lichaam en je hersenen voorziet van gezonde brandstof. Negeer de tekenen van honger of verzadiging niet, het is niet voor niets dat je lichaam je deze signalen geeft. Voeding heeft echt de kracht om je zowel emotioneel als fysiek beter te doen voelen!

Meer lezen over een gezond voedingspatroon?

Het is tijd voor een nieuwsbrief die je verder brengt (+ ontvang een mindful kleurplaat)

Schrijf je in en ontvang gratis de Bedrock kleurplaat!

Reageer op artikel:
Bij elke bui past ander eten volgens de voedingspsychiatrie
Sluiten