Concentratieproblemen? Deze tips helpen je om gefocust te blijven

In een wereld vol prikkels als telefoons, e-mails en social media, wordt het je niet altijd even makkelijk gemaakt om je te kunnen concentreren. Het lukt de één makkelijker dan de ander, maar afleiding en telefoonverslavingen liggen vaak al snel op de loer. Deze tips helpen je om je concentratie te krijgen én vast te houden!

Op kantoor werken, of misschien wel thuis of in een café of studeren in de bibliotheek. Waar je ook bent er is altijd wel een zee van prikkels om je heen: gekleurde muren, een vol bureau en kletsende collega’s. Heb jij ook zoveel last van omgevingsgeluid en prikkels om je heen en ben je mega snel afgeleid? We geven tips om je beter te kunnen focussen!

Hoe krijg je meer concentratie?

Ga eerst eens na wanneer je je wél kan concentreren. Er is onderzoek gedaan naar wat voor mensen zich gemakkelijk kunnen concentreren op werk of gewoon thuis. Wat bleek? Iemand die zich goed kan concentreren, voldoet in elk geval aan het volgende:

  • Ze doen iets wat ze echt leuk vinden
  • Ze zijn niet bang zich ergens helemaal aan over te geven
  • Ze negeren afleidingen als ze écht iets moeten doen
  • Ze accepteren de oncomfortabele situatie voor een goed resultaat
  • Ze gaan uitdagingen aan omdat ze het interessant vinden
  • Ze houden ervan om zich ergens voor in te zetten en er in te slagen
  • Ze waarderen het om dieper na te denken en te spelen met mogelijkheden
  • Ze slapen genoeg.

In de focus: waarom je je niet kunt concentreren (en wat je kunt doen om wél focus te vinden)

Minder leuke klusjes

Dus eigenlijk moet je iets leuk vinden of interesse in hebben om er concentratie voor op te kunnen brengen. Maar je kan natuurlijk niet alles altijd even leuk vinden. Soms moet je gewoon even dat stomme essay of werkplan schrijven. Hoe?

  • Ontdek een manier hoe je de taak wél leuk kan maken voor jezelf
  • Misschien is er een manier waarop je ermee kan oefenen waardoor je er beter in wordt én waardoor het dus ook wat leuker wordt
  • Zie het iets als een onderdeel van een groter doel
  • Sta erbij stil dat je aan je skills aan het werken bent en dus ook aan jezelf
  • Bedenk bij jezelf dat hoe sneller je het af hebt, hoe sneller je ermee klaar bent
  • Lukt het echt niet? Dan kan je altijd nog om hulp van een collega of studiegenoot vragen.

Zo ga je met prikkels om

Oké nu weten we hoe we ons in elk geval iets beter kunnen concentreren. Maar dan worden we nog steeds afgeleid door die prikkels. Volgens gedragspsycholoog Nir Eyal kan je die in aantal hokjes plaatsen.

concentreren Nir Eyal

Goederen

Linksboven zie je: ‘goods’. Vraag jezelf af: is hetgeen wat je afleidt schadelijk voor je en kan je er makkelijk mee stoppen? Bijvoorbeeld je yogaschool, je telefoon, een waterfles of een kletsende collega. Goederen zijn in elk geval niet schadelijk voor je.

Noodzaak

Dan heb je afleidingen die noodzaak zijn. Ze zijn niet schadelijk maar ik kan er niet zomaar mee stoppen zonder gevolgen. Bijvoorbeeld: eten, drinken en kleding aantrekken.

Afleiding

En daar zit de persoonlijke grootste factor: directe afleiding uit de omgeving. Deze wordt door Eyal wél als schadelijk gezien omdat als je te veel op Facebook, Whatsapp of in je email-inbox zit dit je kan stoppen van dingen die belangrijk zijn voor je. Van werk tot privé. Daarnaast helpen ze je niet (wat eten natuurlijk wél doet).

Verslaving

De meest heftige variant is een verslaving. Of het nou een telefoonverslaving of een shopverslaving of een gokverslaving, ze leiden af van hetgeen dat je moet doen.

Hoe kom je ervan af?

Stap één begint bij de realisatie dat je ergens te veel mee bezig bent en dan kan je gaan verminderen. Door je Facebook-tijdlijn heen scrollen is afleiding, maar eigenlijk gewoon een slechte gewoonte. Als je jezelf erop betrapt, bedenk dan: helpt dit scrollen over m’n tijdlijn en foto’s bekijken van mensen die ik niet of nauwelijks ken, mij nu verder?’. Nee.

In de focus: waarom je je niet kunt concentreren (en wat je kunt doen om wél focus te vinden)

Dé oplossing

Kom je er hierna nog steeds niet uit en heb je bijvoorbeeld een deadline? Dan is de beste truc om de notificaties van je telefoon 24 uur lang uit te zetten, volgens een recentelijk onderzoek. Toen de onderzoekers de studie wilden starten konden ze niémand vinden die bereid was zijn notificaties op stil wilden zetten voor een hele week. Uiteindelijk lukte het wel om dertig mensen te vinden die het voor 24 uur wilden doen. En wat bleek? Zij konden zich véél beter concentreren nadat zij 24 uur lang nul prikkels van hun telefoon hadden gehad! Ze hadden wel wat last van FOMO, maar dat had verder geen invloed op hun stress levels.

Dus: probeer je werk zo leuk mogelijk te maken en leg je telefoon zo veel mogelijk weg!

Meer lezen over concentratie?

De beste verhalen in je inbox ontvangen? Meld je aan voor de Bedrock Weekly!

Reageer op artikel:
Concentratieproblemen? Deze tips helpen je om gefocust te blijven
Sluiten