Thuiswerken is niet altijd goed voor je (en zo doe je er iets aan)

Je staat nooit meer echt uit

Bijna drie miljoen mensen in ons land werken vanuit huis, thuiswerken wordt dus steeds populairder. Niet gek, want Skype-calls gaan gewoon wat beter met je pyjamabroek aan. Ook bespaar je CO2-uitstoot als je niet de auto neemt naar je werk. Allemaal heel positief, zou je denken. Toch zitten er ook nadelen aan thuiswerken.

Het is namelijk niet altijd even goed voor je mentale gezondheid. Voor de één werkt thuiswerken prima, maar voor een ander kunnen de negatieve effecten groter zijn dan de voordelen. Zo kan het gevoelens van isolatie en eenzaamheid opwekken, volgens klinisch psycholoog Ryan Hooper.

Gesprekjes bij de koffieautomaat

Als je geen kantoor hebt waar je moet verschijnen, mis je namelijk veel momenten van sociaal contact. Inderdaad, want vanuit je woonkamer kan je niet even naar de koffieautomaat lopen voor een gezellig gesprekje met een collega. Hooper legt uit: “Voor sommige mensen is feedback en aanmoediging op de werkvloer cruciaal voor hun functioneren.”

Thuiswerken vervaagt grenzen

Behalve sociaal contact mislopen, kan thuis werken ook grenzen stellen moeilijker maken. Even een wasje draaien tijdens een thuiswerkdag, lijkt heel relaxed. Dat is het ook op zich. Toch kan op deze manier de grens tussen werk en privé vervagen.

Hierdoor weet je niet meer wat vrije tijd is en wat werktijd, in feite sta je de hele dag door ‘aan’. Als gevolg hiervan kan je juist meer uren gaan werken, wat bijvoorbeeld nachtrust kan beïnvloeden. En dat is weer niet zo goed voor je mentale gezondheid.

Het gevoel dat je altijd beschikbaar moet zijn

Thuiswerken kan ook gevoelens van angst en stress opwekken, volgens carrièrecoach Jane Scudder. Werken uit het zicht van je baas, kan een druk creëren om altijd druk bezig te zijn. Dat kan zich uiten in altijd online willen zijn, of constant je mail gaan checken. Eigenlijk is dat heel gek. Als je op kantoor werkt, ben je namelijk ook niet elk moment van de dag bezig. Deze druk ervaren, doet niet veel goeds voor je mentale gezondheid.

Bepaal of het iets voor jou is

De negatieve gevolgen van thuiswerken zijn best serieus. Daarom is het een goed idee om kritisch te bedenken of het wel bij jou past. Voor bijvoorbeeld mensen die veel waarde hechten aan waardering en erkenning, kan een werkomgeving weer juist veel positiefs doen.

Bedenk dus voor jezelf: wat heb ik nodig? Het antwoord op deze vraag kan bepalen of thuis werken wel of niet iets voor jou is. De sfeer en cultuur van je werkomgeving spelen natuurlijk ook mee. Als er een negatieve sfeer op jouw kantoor hangt, kan thuis werken juist veel opluchting en ruimte bieden.

Dit vind je vast ook interessant: Minder werken maakt ons meer gefocust, creatiever én productiever

 

Tips voor thuiswerken op de goede manier

Ben je gesteld op je vrijheid, wil je wasjes kunnen draaien en mis je de gesprekken bij de koffieautomaat absoluut niet? Dan kan thuiswerken heel fijn zijn. Om dit nog beter te doen, delen we drie tips.

1. Maak een schema

Een duidelijke planning kan veel rust brengen. Door de dag van tevoren een planning en to-do lijst te maken, is het helemaal duidelijk wat je moet gaan doen. Een schema is echt een must voor thuiswerken. Anders ga je al meer uren maken, of juist oneindig uitstellen. Hierbij werkt het ook goed om op vaste tijden op te staan, te douchen en je klaarmaken voor de dag. Net zoals je doet bij een kantoordag.

2. Zorg goed voor jezelf

Tijdens kantooruren zijn er lunchpauzes, waarbij je even kan ontspannen en wat kan eten. Dat heb je natuurlijk ook nodig als je thuis hard aan het werk bent. Alleen dit kan nog wel eens vergeten worden buiten de muren van een kantoor. Oeps. Houd dus goed in de gaten of je wel regelmatig pauzes neemt, regelmatig eet en je routines doet. Mediteer ‘s ochtends eventjes, ga ‘s avonds wat leuks doen met vrienden. Door je te ontkoppelen van werk, kom je echt even tot rust. En dat is heel belangrijk.

3. Kies een werkruimte

Ook de locatie van je werk kan veel verschil maken. Werken vanuit bed klinkt heel verleidelijk, maar is eigenlijk helemaal niet zo fijn. Je bed is namelijk de plek waar je juist tot rust moet komen, door hier te gaan werken vervaagt de werk/privé balans nog veel meer. Kies dus daarom een andere plek, bijvoorbeeld je keukentafel. Het is heel fijn om een plek te hebben waar je weg van kan gaan als je klaar bent.

Thuiswerken werkt niet voor iedereen. Bijvoorbeeld als je veel waarde hecht aan de gesprekjes bij de koffieautomaat. Wil je toch de kantoorjungle ontglippen, dan zijn een goed werkschema, een fijne werkruimte je beste vrienden – en vergeet niet een half uurtje lekker te gaan lunchen!

Is thuiswerken écht iets voor jou maar heb je toch nog moeite om je dag goed in te richten? Met deze tips haal je het beste uit je thuiswerkdag! Wil jij meer interessante verhalen lezen over bewust leven? Meld je dan aan voor onze Bedrock-nieuwsbrief!