Dit kun je beter doen in plaats van roddelen (en waarom we dat eigenlijk doen)

Je kan je tijd veel beter besteden

Overal waar we zijn, roddelen we wat af. Bewust of onbewust. Alleen al op werk spenderen we gemiddeld tien uur per maand aan roddelen, klagen, zeuren en mopperen. Sommige mensen doen dit zelfs voor twintig uur per maand. Tijd die je natuurlijk veel beter kan besteden.

Eigenlijk is niemand dol op negativiteit, maar waarom roddelen we dan toch zo onwijs veel? Daar zijn meerdere redenen voor, volgens Psychology Today. De meest logische reden waarom we roddelen, is omdat we een onaangenaam gevoel kwijt willen. We zitten ergens mee, of iemand irriteert ons en dat wil je ventileren. Vanuit dit idee zeg je ook stoom af te willen blazen. Het doel hiervan is dan om het gevoel te dumpen, maar waarschijnlijk wordt je nare gevoel alleen maar groter, omdat je er zoveel aandacht aan besteedt.

Roddelen is verslavend

Vervolgens wil je dit weer graag met mensen delen, waarbij we het liefst horen dat zij eens zijn met jou – zodat je samen kan gaan roddelen over een bepaald persoon. Op deze manier zoeken we veiligheid, steun en erkenning bij andere mensen, waardoor we onze slechte gevoelens willen vervangen door betere. Klagen of roddelen verandert de balans in ons brein dat draait om negativiteit en positiviteit, en voor eventjes voelen we ons beter. Daardoor is roddelen een heel betrouwbaar proces – het kan zelfs verslavend zijn.

Minder positieve betrokkenheid

De vraag is natuurlijk in hoeverre het echt zin heeft om tien uur per maand negatief te praten over die ene vervelende collega? Eigenlijk helemaal niet. Behalve dat het een hele gemakkelijke manier is om steun en veiligheid te zoeken, heeft roddelen veel negatieve effecten. Zo bevordert het miscommunicatie, vertraging of onduidelijkheid en vermindert het positieve betrokkenheid. Ook kan het vertrouwen schaden en de persoon die roddelt, kan negatief overkomen. Door te roddelen worden we dus de negativiteit waar we over klagen. Oepsie.

Dit vind je vast ook interessant: Je likeability verhogen? Laat deze 10 slechte gewoontes los

De oorzaak van negativiteit

En die negativiteit verspreidt heel snel, zeker binnen de muren van een kantoor. Bijvoorbeeld wanneer je een meeting hebt gehad, waarbij je je irriteerde aan een collega. Jij krijgt een negatief gevoel en dat wil je kwijt. Wat ga je dus in de volgende meeting doen? Precies, klagen en roddelen. De mensen in die meeting worden dan weer meegezogen in jouw negativiteit, wat zij weer kwijt willen. Bovendien is roddelen een excuus om het probleem zelf niet aan te pakken, het enige wat je doet, is erover klagen. Niet echt wat je wilt bereiken, lijkt me.

Right in your face

Dus, wat doen we in plaats van al dat destructieve roddelen? Heel simpel. We geven het probleem gewoon aan bij de persoon waar het om gaat. Right in your face. Jup, misschien een beetje spannend, maar wel zo eerlijk en goed voor de sfeer. Tuurlijk brengt dit de nodige risico’s met zich mee, daarom is het belangrijk om op een respectvolle manier aan te geven bij iemand dat hij of zij jou irriteert. Dit doe je natuurlijk wel alleen als het daadwerkelijk ergens over gaat – dat je iemands outfit niet mooi vindt, doet er natuurlijk niet toe.

Door actie te ondernemen in plaats van te roddelen, neem je de verantwoordelijkheid over een situatie – in plaats van passief negativiteit te zitten verspreiden. Veel productiever én veel positiever.

Vind je het lastig om met je collega’s om te gaan? Dit is waarom vrienden worden met je collega’s juist wél belangrijk is!

Wil je meer inspirerende verhalen over mind en werk lezen? Meld je dan aan voor de Bedrock-nieuwsbrief!