Hangry? Deze 5 redenen zorgen voor een lage bloedsuikerspiegel

Je kent het wel: je hebt al een tijdje niets meer gegeten, je wordt langzamerhand hartstikke moe, en wordt daar weer chagrijnig van... Hangry noemen we dat. Je krijgt te maken met een lage bloedsuikerspiegel. Pas op want deze vijf dingen versterken dat gevoel!

Hangry zijn zit niet tussen je oren. Het is namelijk een psychologische en emotionele reactie op honger. “Dat gevoel komt voort uit een afname in de bloedglucose, wat meestal gebeurt wanneer we te lang niet hebben gegeten of te veel simpele koolhydraten in één keer hebben genuttigd,” zegt voedingsdeskundige Kelly Hogan van het Mount Sinai Hospital tegen Mens Health. Onze hersenen hebben glucose (oftewel suiker) nodig om te functioneren. Wanneer onze bloedsuikerspiegel te laag is, heeft dat impact op onze cognitieve functies.

Allemaal leuk en aardig, maar het liefst wil je af van dat hangry-gevoel. Door te werken aan de volgende punten zorg je er in elk geval voor dat dat gevoel een stuk minder wordt:

1. Je hebt niet genoeg antioxidanten in je lichaam

Antioxidanten vind je terug in verschillende gezonde producten zoals kleurrijk fruit en groenten. In meerdere onderzoeken is aangetoond dat bepaalde stoffen in groenten en fruit ervoor zorgen om de bloedsuikerspiegel in evenwicht te brengen, en de insulineresistentie te verbeteren.

Volgens deze studie zijn er een aantal dingen die je kan eten om bloedsuikerproblemen te verbeteren. Het gaat hier onder andere om wild gevangen vis, groene thee en gember. Deze producten bevatten peroxisoomproliferatorgeactiveerde receptoren (PPAR) (goed woord voor Galgje ook), een stofje dat een essentiële rol speelt bij de bij ons metabolisme.

2. Je eet te veel snacks

Een snack tussen de maaltijden door is prima, maar als je constant zin hebt in iets zoets dan is het een teken dat je in een bloedsuikerspiegel achtbaan terecht bent gekomen. Wanneer je veel snackt (en dan hebben we het over de zoete snacks, zoals chocolade) houd je je insuline- en bloedsuikerspiegels hoog. Niet de bedoeling!

Een goed hulpmiddel om minder te snacken is intermittent fasting. Met deze manier van eten begin je pas later op de dag met eten (je stelt je ontbijt als het ware uit, maar slaat ‘m niet over) en je eet al je benodigde caloriën binnen 8 uur. In de praktijk wordt er vaak van 12 uur ‘s middags tot 8 uur ‘s avonds gegeten. Dit kan helpen met het verlagen van de bloedsuikerspiegel, omdat het metabolisme hierdoor verhoogd wordt en de insulineresistentie verlaagd wordt.

Enne, omdat je maar binnen een tijdsbestek van 8 uur mag eten, blijft er ook niet zo veel tijd over om te snacken. Een echte win-win situatie dus.

3. Je eet te weinig micronutriënten

Wat macro’s zijn weet je misschien wel (de verhouding tussen koolhydraten, vetten en eiwitten), maar weet je ook wat we bedoelen met micronutriënten? Onder deze term vallen vitamines, mineralen en sporenelementen. Deze micronutriënten kunnen niet door het lichaam zelf worden aangemaakt, en moeten via de voeding worden ingenomen. Zo blijkt uit een onderzoek dat het stofje magnesium ervoor zorgde dat de insulinegevoeligheid verbeterde. Andere studies toonden aan dat producten als uien, tomaten, aardappelen en zeewier ervoor zorgen dat je bloedsuikerspiegelreceptorfunctie (nog zo’n leuk woord voor Galgje) verbetert. Dit komt doordat deze producten ervoor zorgen dat magnesium ervoor zorgt dat de chroomniveaus in je lichaam dalen.

Superfoods. Bestaan ze nou echt? Een wetenschapper geeft antwoord

4. Je slaapt niet goed

Het is een vicieuze cirkel: slecht slapen en een lage bloedsuikerspiegel. Slecht slapen zal er uiteindelijk voor zorgen dat je bloedsuikerspiegel steeds lager wordt, en een lage bloedsuikerspiegel zorgt ervoor dat je slechter kunt slapen. Het is dan ook geen verrassing dat mensen met een chronisch slaapprobleem vaak een hoger risico op diabetes hebben. Goed slapen is geen luxe, het is noodzakelijk.

Hoe lang je dan precies zou moeten slapen, lees je in dit artikel: acht uur slaap? Onzin!

5. Je eet niet genoeg gezonde vetten

Omega-3 vetten kunnen het risico op hart- en vaatziektes verminderen. Een goede reden om af en toe eens wat vette vis te eten. Gezonde vetten zorgen voor een langzame, duurzame vorm van energie. Door gezonde vetten te eten, zou je de ups en downs die suiker veroorzaken tegen kunnen gaan. Daarnaast worden gezonde vetten gezien als de meest duurzame vorm van energie voor een optimale hersengezondheid, én als beheersing van de bloedsuikerspiegel. Pak dus gerust nog een avocado bij de lunch, want die is alleen maar goed voor je.

Meer lezen over je gezondheid?

Lid worden van een nieuwsbrief waar je écht iets aan hebt? Meld je aan voor de Bedrock Weekly.
Reageer op artikel:
Hangry? Deze 5 redenen zorgen voor een lage bloedsuikerspiegel
Sluiten