Je darmen zijn je tweede brein – welke invloed heeft je buik op je geluksgevoel?

Vlinders in je buik van verliefdheid, misselijkheid van de spanning voor een belangrijke presentatie en een knoop in je maag hebben na een vervelende ruzie. Herkenbaar, toch? Experts noemen de buik ook wel ons tweede brein. Hoe zit dat? En hoeveel invloed kunnen onze darmen hebben op hoe gelukkig we zijn?

Deze simpele voorbeelden laten zien dat er onmiskenbaar een relatie is tussen je hersenen en je buik. Hoe deze 2 ingenieuze delen van je lichaam met elkaar communiceren was lang onduidelijk, maar wordt de laatste jaren steeds duidelijker.

Natuurvoedingscoach Anne de Meulmeester vertelt aan Bedrock hoe dat zit en niet onbelangrijk: welke invloed we met voeding zélf hebben op hoe (gelukkig) we ons voelen.

Je buik als brein

Dat je hersenen je buik beïnvloeden, is al veel langer bekend. Maar dat je darmen net zo slim zijn als je hersenen en daarmee je psychische gezondheid beïnvloeden, is iets dat de wetenschap pas onlangs ontdekte.

Fysiologie

Een kort lesje fysiologie. Je spijsverteringsstelsel loopt kort gezegd van mond tot kont. Deze hele weg is bedekt met slijmvliezen en ongeveer een half miljard (!) zenuwcellen. Daarbij huist er in je darmen een bijzonder volkje, namelijk zo’n 2 kilo (!) aan bacteriën. Met deze enorme hoeveelheid darmbacteriën en zenuwcellen zijn je darmen een heel gevoelig en slim systeem.

Ter vergelijking: je darmen bevatten minstens net zoveel zenuwcellen als je brein en kunnen volledig zelfstandig functioneren. Niet zo gek dus dat dit gebied het tweede brein wordt genoemd!

Lees ook: Feeling moody? Van deze voeding word je weer vrolijk

Communicatie van w kanten

Je darmen zijn veel meer dan een veredelde voedselmachine. Via de darm-hersen-as (dit is de verbinding tussen je hoofdbrein en je buikbrein) wordt gecommuniceerd. Wanneer deze communicatie niet goed verloopt kun je klachten krijgen. De bacteriën in je darmen – dit noemen we je darmflora – spelen hierbij een heel belangrijke rol. Zij produceren bepaalde stoffen die de communicatie via de zenuwcellen mogelijk maken.

Ervaar je bijvoorbeeld gevoelens als angst, somberheid en stress dan heeft dit invloed op je darmen. Je eten wordt minder goed verteerd, je darmflora verslechtert en je kunt klachten als diarree of obstipatie krijgen. Houden deze gevoelens langere tijd aan, dan komt je immuunsysteem onder druk te staan. Hierdoor kun je steeds meer en meer (darm)klachten krijgen, zoals het Lekke Darm Syndroom.

De communicatie gaat ook de andere kant op. Het tweede brein in je buik stuurt voortdurend signalen naar de hersenen. Je darmbacteriën produceren zo’n 90 procent van het lichaamseigen serotonine, het bekende gelukshormoon.

Serotonine zorgt voor goede communicatie tussen zenuwcellen in je darmen en in je hersenen is het van grote invloed op je stemming. Raakt je darmflora uit balans door bijvoorbeeld ongezonde voeding, medicijngebruik (denk aan antibiotica) of onontdekte voedingsintoleranties, dan is dat van invloed op je hoe je je voelt.

Wat vertelt de wetenschap?

Heb je regelmatig last van rommelende darmen, een opgezette buik, diarree, obstipatie of kramp. Dan ben je misschien wel gediagnosticeerd met het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS).

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat mensen met PDS vaker depressieve gevoelens en angstklachten ervaren dan mensen zonder PDS. Ditzelfde geldt voor mensen met darmziekten zoals Colitis Ulcerosa, ziekte van Crohn en andere auto-immuunaandoeningen. Deze vinden hun oorsprong allemaal in een verstoring van de darmgezondheid en we weten nu: dat beïnvloedt je mentale gezondheid!

Andersom is ook gebleken dat bij mensen met depressieve klachten, angstproblematiek en stressklachten, vaker darmklachten voorkomen en de diagnose PDS wordt gesteld.

Hoogsensitiviteit

Een bijzondere groep waarbij vaker darmklachten voorkomen, zijn mensen met hoogsensitiviteit (HSP-ers). Hoogsensitiviteit is geen psychische aandoening, maar een aangeboren gevoeligheid. Als HSP’er neem je allerlei prikkels veel intenser waar dan mensen die niet hoog gevoelig zijn.

Ook interessant: 4 makkelijke manieren om jezelf te beschermen als HSP

Ook de darm-hersen-as is gevoeliger voor prikkels, waardoor je sneller darmklachten kunt krijgen. Dit kan enerzijds komen door gedachtes, emoties en stress anderzijds doordat je als HSP-er gevoeliger kunt reageren op voedingstoffen zoals gluten, lactose en suiker.

Blije buik, blij hoofd

Nu je weet hoe sterk het één-tweetje tussen je darmen en je hersenen zijn, wil je natuurlijk weten hoe je zorgt voor een blij hoofd en een blije buik. Het antwoord is: zorg goed voor beiden!

Te beginnen met gezonde voeding. Het is essentieel dat je het bacteriënvolkje in je darmen goed te eten geeft. Hoe gezonder je darmflora, hoe beter de aanmaak van belangrijke hormonen en hoe sterker je immuunsysteem. Dit doe je door véél groenten te eten (want: veel vezels) en zo min mogelijk geraffineerde suiker en bewerkte voedingsmiddelen. Wees daarnaast matig met dierlijke producten en je komt al een heel eind.

Check voor jezelf eens hoe het gesteld is met je mentale gezondheid. Ben je gevoelig voor stress? Ga hiermee aan de slag. Zorg voor meer rustmomenten en balans in je leven. Yoga, meditatie en mindfulness kunnen hierbij goed helpen. Ze hebben een positieve invloed op je zenuwstelsel en op je darmgezondheid.

Lees ook: Meer groente eten, hoe dan? Op deze manier voeg je meer groenten toe aan je ontbijt

Heb je PDS, (vage) darmklachten en herken je de link met je mentale gezondheid? Vraag dan eens om advies bij een holistisch werkende voeding- en leefstijlcoach. Met de juiste voedingsadviezen, bloedonderzoek naar onderliggende oorzaken en aanvullende suppletie komt je buik tot rust en wordt je hoofd weer blij!

Dit artikel is geschreven door orthomoleculair voedingsdeskundige en leefstijl coach Anne de Meulmeester. Zij begeleidt vrouwen naar een gezond en bewust leven zonder klachten! Bij Mindful Health is er echte aandacht voor jou en je gezondheid en ontdek je wat een gezonde basis en een mindful leven voor jou kunnen betekenen. Kijk voor meer informatie en mogelijkheden voor persoonlijke begeleiding op mindfulhealth.nl of luister naar de podcastaflevering van Bedrock Talks waarin Anne te gast was. 

Meer over je buik?

Fan van onze illustraties? Download onze wallpapers (voor laptop en mobiel!)

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang ze gratis in je inbox 👇

Reageer op artikel:
Je darmen zijn je tweede brein – welke invloed heeft je buik op je geluksgevoel?
Sluiten