4 makkelijke manieren om jezelf te beschermen als HSP

Wees niet altijd empathisch

Als je hooggevoelig bent, voel je echt álles – ook als je dat niet wilt. Heel lastig, want zo kan soms alles even als te veel aanvoelen. Gelukkig kan je jezelf hiertegen beschermen, zodat je overprikkeling voor bent.

Zeker als je een HSP, oftewel een highly sensitive person, bent, is het heel belangrijk om te weten wanneer je overprikkeld raakt of te veel negativiteit opzuigt van anderen. Je bent eigenlijk net een spons, die alles in de omgeving opneemt. Dus ook de minder leuke dingen. Hoe sneller je dit doorhebt en hier iets tegen doet, hoe beter je de balans kan vinden hierin. Daarom delen we vier tips, afkomstig van het boek The Empath’s Survival Guide, die geschreven is door psycholoog Judith Orloff.

Visualiseer een schild

Jezelf afschermen kan een goede manier zijn om jezelf te beschermen. Veel sensitieve mensen gebruiken dit om afstand te kunnen nemen van negativiteit. Zo blijf je fijn in je eigen veilige bubbel, zonder dat je alle negatieve emoties van andere overneemt. Een onzichtbaar schild hoef je niet altijd in te zetten, zeker niet op momenten waar je met lieve en positieve mensen bent. Maar als je in een situatie bent waarin je je niet op je gemak voelt, kan je wel een schild visualiseren.

Dit doe je door eerst een paar keer rustig adem te halen, om tot jezelf te komen. Vervolgens beeld je je een mooi schild in met bijvoorbeeld wit of roze licht. Hiermee omring je je compleet en je laat het zelfs nog even buiten je lichaam treden. Klinkt misschien een beetje gek, maar deze methode kan heel veel goeds doen voor hooggevoelige mensen. Visualisatie is enorm krachtig. Door deze bescherming blijf je bij je energieke, vrolijke zelf. Het blokkeert negatieve emoties of energieën en tegelijkertijd sta je wel nog open voor gezonde en liefdevolle emoties van anderen.

Dit vind je vast ook interessant: Hoe het is om (over)gevoelig te zijn

 

Weet wat jij nodig hebt

Voor een HSP kan het heel logisch lijken dat zij bepaalde dingen wel of niet fijn vinden, maar voor andere mensen is dit niet altijd even duidelijk of vanzelfsprekend. Daarom is het heel belangrijk om te weten wat jij nodig hebt en om dit ook goed aan te kunnen geven. Zodra dit goed lukt, sta je opeens veel beter in relaties. Als iets niet goed voelt, moet je het aangeven. Ook als dat heel lastig is.

Je partner kan namelijk niet zomaar je gedachten lezen – dus wees duidelijk in jouw behoeftes. Ga eens goed na bij jezelf wat jij nodig hebt en fijn vindt. Misschien wil je wel wat vaker alleen slapen of juist meer goede gesprekken.

Stel (onzichtbare) grenzen

De stress van je omgeving absorberen, is één van de lastigere kanten van hooggevoelig zijn. Zeker op je werk kan dit je enorm in de weg zitten. Vooral als daar veel prikkels en lawaai zijn. Wat kan helpen, is bijvoorbeeld een noise cancelling koptelefoon. Ook een denkbeeldige grens is iets waarmee je jezelf kan beschermen.

Dit kan je doen door bijvoorbeeld op je bureau plantjes neer te zetten, om zo een grens te creëren en je eigen fijne plekje te hebben. Het lijkt heel simpel, maar door psychologische barrières te maken, blijf je beter bij jezelf.

Wees niet te empathisch

Te empathisch zijn naar anderen, is misschien wel de nummer één valkuil van een HSP. Wees hier dus heel alert op, wees streng naar jezelf als dat nodig is. Een vriendin die jou écht nodig heeft, een vreemde op straat die zijn levensverhaal opeens bij jou uitstort: mensen lijken wel door te hebben dat jij toch wel luistert. Maar, nee is ook gewoon een antwoord.

Grenzen stellen wanneer dat nodig is, helpt je als gevoelig persoon enorm. Plan in een dag niet te veel afspraken en durf ook afspraken te cancelen als je overprikkeld bent. Bij mensen die voor jou energiezuigers zijn, is het belangrijk om jezelf als prioriteit te maken. Mensen helpen is heel mooi, maar wanneer je zelf helemaal leeg bent, kan dit ook niet.