Zayra Muller
Zayra Muller Psychology 19 mei 2019

Hoe jouw communicatie kan leiden tot de verkeerde focus in je leven (en 7 stappen in de juiste richting)

Cliché maar waar: communicatie is key. Niet alleen in je relatie, maar ook op je werk en in vriendschappen gaat het gezegde op. Toch vinden onze hersenen dat in eerste instantie moeilijk, en leggen we uit automatisme de focus eerder op iets wat we juist níét willen, ook in onze communicatie. Lekker onhandig dus, tijd om dat eens te trainen. 

We kennen allemaal de vraag van onze ouders, baas of vriend(in): wat je wil echt? Ben jij bij dit soort vragen vooral geneigd alles op te noemen wat je níét wilt? Bijvoorbeeld met zulke antwoorden:

  • ‘Ik wil minder geïrriteerd doen tegen mijn vriend(in)’
  • ‘Ik wil geen slechte vriend(in) meer zijn’
  • ‘Ik wil deze baan niet meer’
  • ‘Ik wil geen 9 tot 5 baan’
  • ‘Ik wil niet meer bang zijn dat mijn vriend(in) vreemdgaat’
  • ‘ik wil niet meer onzeker zijn over mijzelf’
  • ‘Ik wil mijn vrijheid niet opgeven’
  • ‘Ik wil niet meer dik zijn’

Het onderbewuste kan geen ontkenning vasthouden

Negatieve uitspraken zoals deze, zorgen ervoor dat we automatisch meer concentreren op onze probleemtoestand dan op onze gewenste toestand. En dat is nou juist precies wat je niet wilde bereiken.

Dit vind je vast ook interessant: Gedachten kun je trainen net zoals een sixpack

Het is vaak een automatisme (en vooral makkelijk) om alles op te noemen wat je niet wilt. Paradoxaal eigenlijk, want de vraag was: ‘wat wil je?’. Het lijkt een lastige vraag om te beantwoorden, en dat terwijl we meer dan ooit in een tijd leven met het gedachtegoed dat alles mogelijk is.

Communiceren kan je leren (gelukkig)

Eén van de basisovertuigingen van NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren) is dat ons onderbewuste geen ontkenning kan vasthouden. Laten we de proef eens op de som nemen.

Let de komende 30 seconden niet op de kleine pink… De 30 seconde gaan nu in… Niet aan je kleine pink denken… Niet doen!!

Wat gebeurt er dan? Juist ja, je gaat denken aan je kleine pink. Zo werken je hersenen dus, want ons onderbewuste kent de woorden niet en geen niet. Je moet dus duidelijk communiceren naar je onderbewuste want het heeft een duidelijk effect. Wat zou er gebeuren als we onze wensen en doelen positief formuleren in onze communicatie?

Alles wat je aandacht geeft, groeit

Stel: als vrouw wil je zwanger worden of als man wil je die een nieuwe zwarte auto met wit dak. Je fantaseert er al lustig op los. Jij met een zwangere buik of jij in die ene auto. Wat gebeurt er dan? Je ziet ineens overal zwangere vrouwen of zwarte auto’s met witte daken.

Dit komt omdat jouw hele centrale zenuwstelsel is afgestemd op dat wat jij wilt, dus je focus en aandacht gaan daarnaartoe en vallen bijvoorbeeld rode auto’s minder tot niet op.

We kunnen dus stellen dat als jij je richt op zaken die je niet wilt – dit gaat vaak automatisch en onbewust – al je energie en aandacht gaat naar zaken die je niet wilt. Je kent vast en zeker de uitspraak: ‘Wat je aandacht geeft groeit’.

De kracht van visualisatie

Een gedachtepatroon over wat je niet wilt, leidt tot hetgeen je niet wilt. Gedachten over wat je wel wilt, leidt tot hetgeen je wel wilt. Onderzoek heeft uitgewezen dat de meest succesvolle mensen (financieel en rationeel) vooral denken waar ze naartoe willen, wat ze willen bereiken en hoe ze dat gaan doen. Dit kan je oefenen met visualisatie.

Dit vind je vast ook interessant: Miscommunicatie op de werkvloer: zo voorkom je het

Mensen met een beperkend en negatief denkpatroon denken precies het tegenovergestelde en in de taal tekortkomingen: niet, geen, nooit en minder. Het is essentieel om je communicatie tenminste een beetje positief bij te stellen om je te kunnen focussen op waar je naartoe wilt werken.

Oefening: breng verandering in je denken

Ons brein werkt zo dat veel gedachten automatisme zijn en dat er als eerst gedachten in je opkomen die gefocust zijn op wat we niet willen en waar we vooral niet naartoe willen. Train je brein hierin en herformuleer dit.

Klinkt natuurlijk allemaal interessant in de theorie maar hoe zorg je voor een concrete en praktische aanpak? Dit zijn 7 eenvoudige stappen die leiden tot een effectieve focus:

  • Wees bewust van je gedachten die gefocust zijn op de probleemtoestand (ontkenningen of niet-willen).
  • Waar wil je mee stoppen of wat wil je vermijden?

Ik wil stoppen met….

  • Herfomuleer: van probleemtoestand tot een gewenste toestand: wat je wil je in plaats van de ontkenning? Wat wil je bereiken? Wat wil je echt?

Ik wil…

  • Beschrijf de gewenste toestand met betrekking tot een externe referentie:

Wie in jouw omgeving of iemand die je kent, is al in staat geweest om een gewenste toestand die lijkt op die van jou te bereiken?

Ik wil kunnen zijn of handelen net zoals…

  • Gebruik typerende sleutelwoorden om de samenstelling van jouw gewenste toestand te definiëren.

Wat zijn 3 belangrijke kenmerken van jouw gewenste toestand?

1.

2.

3.

  • Doe ‘alsof’. Wat zou je doen of wat zou je meer of vaker doen als je de door jou gewenste toestand al bereikt zou hebben?

Als ik de [gewenste toestand] bereikt zou hebben, zou ik…

  • Zorg dat je zintuigen hierop zijn afgestemd visueel (zien), auditief (horen), kinesthetisch (voelen, beweging). Dit maakt het tastbaar en levend voor jezelf, door je gewenste toestand in beelden, geluiden of innerlijke stem te ervaren.

Wat zie je als je de gewenste toestand hebt bereikt? Hoe ziet dat eruit?

Wat hoor je dan? Of wat zeg je dan tegen jezelf?

Hoe voelt het?

Uitdaging: 30 dagen denken aan wat je wilt bereiken

Doelen en wensen zoalsniet meer onzeker zijnworden dan ‘ik wil 100 procent zelfvertrouwen hebben en ‘dat heb ik bereikt als ik voel dat ik rechtop loop en mij uitspreek tijdens vergaderingen of tegen mijn vriend(in). Ik zie dat ik een ontspannen gezicht heb en rechtop sta en het voelt rustig en tevreden’.

Mijn tip is om jezelf uit te dagen om de komende 30 dagen bewust te denken aan wat je wel wilt. Elke keer als je merkt dat je weer gefocust bent op wat je niet wilt, dan herpak je jezelf. Iedereen is in staat om niet-willen in wel-willen te veranderen. Het is normaal dat je jezelf moet herpakken want focus op wat je niet wilt is inmiddels een gewoonte geworden. Houd dit vol en je zult zien dat het na 3 maanden een automatisme wordt. Dit vergt discipline en doorzettingsvermogen maar hard work pays off; het levert je gedachten op die vóór je werken in plaats van tegen je.

Deze simpele aandachtstraining is de juiste brandstof voor energie en brengt je dichterbij een leven dat je wenst en voor je werkt.

We all have dreams. But in order to make dreams come into reality, it takes an awful lot of determination, dedication, self-discipline, and effort. – Jesse Owens

Zayra is (master) coach en ervaringsdeskundige op het gebied van persoonlijke en professionele ontwikkeling. Haar expertise ligt bij het coachen en ontwikkelen van zelfinzicht. Zij maakt gebruik van Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP), Systemisch werken, TimeLine Therapy, aandachtstraining en diverse gesprekstechnieken. 

Luister nu ook naar Bedrock

Ben je – net als wij – op zoek naar geluk en probeer je je quarterlifecrisis zonder al te veel kleedscheuren door te komen? Dan is onze podcast Bedrock Talks een perfecte match voor jou! Rosa en Lisanne interviewen in de eerste aflevering expert en gelukspsycholoog Josje Smeets.

Spoiler: ze vertelt waar geluk allemaal mee samenhangt en wat je vooral wel en níét wilt doen. Luister je mee?

Tip: Luister en volg Bedrock Talks via Spotify en iTunes & Apple Podcasts!

Het is tijd voor een nieuwsbrief die je verder brengt (+ ontvang een mindful kleurplaat)

Schrijf je in en ontvang gratis de Bedrock kleurplaat!

Reageer op artikel:
Hoe jouw communicatie kan leiden tot de verkeerde focus in je leven (en 7 stappen in de juiste richting)
Sluiten