De kracht van visualisatie: hoe het je lichaam en geest kan helpen genezen

Onze gedachtes hebben meer invloed dan je denkt

Negatieve situaties visualiseren kunnen we allemaal. Wie heeft er geen last van faalangst? Je ziet jezelf al van dat podium struikelen, een black-out krijgen tijdens je sales pitch of dat je vriend of vriendin het opeens uitmaakt. Alleen al de gedachte (of het beeld) kan ervoor zorgen dat je een klomp in je maag voelt, dat je zweethandjes krijgt of je hele lichaam inkrimpt van angst.

Je beleeft op dat moment niet daadwerkelijk die situatie en toch voelen we het met ons hele lichaam. Hoe kan dat? Je brein kent schijnbaar weinig verschil tussen de gecreëerde werkelijkheid en wat er echt gebeurt. Interessant. Als dat namelijk klopt kunnen we visualisaties ook inzetten zodat ze in ons voordeel gaan werken.

“Diegene die denkt dat hij iets kan en diegene die denkt dat hij iets niet kan, hebben meestal allebei gelijk” Confusius

Uit onderzoek van de Australische psycholoog Alain Richardson blijkt dat visualisaties je zelfvertrouwen kunnen boosten en zelfs je leven veranderen. Hij verdeelde een groep basketballers in drie kleinere groepen. De eerste groep liet hij 20 minuten per dag trainen, de tweede groep liet hij visualisatie oefeningen doen en de derde groep deed niets. Na afloop bleek de visualisatie groep maar een kleine achterstand te hebben op de groep die elke dag trainde.

Psycholoog Guang Yue deed een vergelijkbaar onderzoek aan de Cleveland Clinic Foundation in Ohio waarbij hij mensen vergeleek die sporten, dachten aan sport en niets deden. Wat bleek? De sporters kregen in de onderzoeksperiode 30% meer spiermassa en diegene die eraan dachten 13,5% meer dan de groep die helemaal niets deed.

Vaak stuit het positief visualiseren op weerstand. Mensen vinden het te zweverig en het roept eerder het Emiel Ratelband Chaka gevoel op. Ronduit zonde vindt Joni Bais, co-founder van Great Communicators (de crème de la crème onder de public speaker trainers van Nederland. Ter referentie: ze coacht onder anderen veel TEDx-talk sprekers). Zij legt visualisaties zo praktisch uit dat het zelfs voor de grootste rascriticus aannemelijk wordt.

Visualisaties, oftewel mentale strategieën, zijn technieken om tot een betere performance to komen. In de sport worden deze technieken regelmatig gebruikt maar in het ‘gewone leven’ nog te weinig. Wanneer je namelijk je voorstellingsvermogen traint ben je veel eerder in staat om dit na te bootsen in real life. Het kalmeert je, motiveert je en zal de kwaliteit van je prestaties of situatie positief beïnvloeden.

Het gebruik van visualisatie heeft Joni Bais een levens veranderende ervaring gegeven. Na een ongeluk liep zij een hersenschudding op. Er werd haar verteld dat ze misschien niet meer zou kunnen werken. Nu liet ze het daar absoluut niet bij zitten, maar ze moest wel keihard werken aan haar herstel bij een revalidatiecentrum. In plaats van heen en weer te reizen huurde zij een caravan en ging om de hoek van het centrum wonen. Elke dag visualiseerde ze haar herstel. Dat ze weer goed kon praten en de woorden wist te vinden die ze kwijt was geraakt.

Confronterend en heftig omdat de situatie er nog niet naar was maar wonder boven wonder begon ze te herstellen en kon ze na een aantal maanden weer aan het werk. Uiteraard in combinatie met het revalidatieprogramma. Maar dit voorbeeld schetst wel de kracht van je geest en de impact die het op je lichaam kan hebben.

Joni geeft 3 waardevolle tips mee voor een ‘succesvolle’ visualisatie:

  1. Ontspan, wanneer je gestresst bent is er al helemaal geen ruimte voor een heldere visualisatie.
  2. Zorg dat je je visualisatie geassocieerd doet (vanuit jezelf) maar ook gedissocieerd (vanuit de helicopterview) doet.
  3. Pas VAK toe. Dat wil zeggen maak het visueel (wat zie je), auditief (wat hoor je) en kinesthetisch (wat voel je).
    Zorg voor zoveel mogelijk details en voel welke emotie het je zal geven.

Nina volgt de opleiding Spreken met Impact bij Great Communicators Waar ze in 5 maanden wordt opgeleid tot een volwaardig spreker. Of dat nou voor een grote groep is, voor haar team op werk of in een gesprek. Tijdens de opleiding leer je ontspannen te spreken met een goed en stevig verhaal en hoe je stress kunt omzetten in focus. Je kunt jezelf zijn voor een groep en maakt een krachtige indruk. Great Communicators kijkt verder dan de algemene sprekers trucjes en zoemt in op het psychologische aspect.

Meer lezen

Gedachten zijn krachten: oefeningen voor minder stress.